Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-20 Kjerkeberget ved Vambu

13 Innlegg
7 Deltakere
13 Liker
496 Visninger
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
Trådstarter  

Jeg parkerte bilen nede ved parkeringen ved Øyangen og jogget grusveien 1 km til blåstien tar av til høyre opp i lia. Blåstien ble fulgt i drøye to km. Det var den bløteste blåstien jeg har gått noen gang (jogging ble uaktuelt). Det var som å gå blåmerking som forslag over en evigvarende bløt myr. Ved foten av Kjerkeberget gikk jeg av stien og opp til toppen. Herlig og vill post.

Jeg hadde ikke så lyst til å ta blåstien tilbake, så jeg gikk heller nordover til en grusvei som går ned til Øyangen. På veien dit møtte jeg på Vambu-hytta. Den veien hjem var på ca 4,5 km, så det var ca 1 km lenger enn blåstien, men mindre bløt og jeg fikk dermed en rundtur. Konklusjonen er at blåstien er raskeste og enkleste vei til posten, men det andre alternativet er også å anbefale.

Virkelig en post langt borte. Først 80 minutter kjøretur og deretter er det ca 45 minutter å gå til posten, og like langt hjem igjen.

Karl Georg 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 
Postet av: @karlgeorg

Virkelig en post langt borte. Først 80 minutter kjøretur og deretter er det ca 45 minutter å gå til posten, og like langt hjem igjen.

Men de fleste tar nok flere poster på samme tur, når de først er i området. Det er fine kombinasjonsmuligheter.

Takk for fine rapporter, forresten. 

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
Trådstarter  

@ninad Takk skal du ha! Dine rapporter er for øvrig mine favorittrapporter her.

Det var ingen kritikk av post 20. Jeg kombinerte den posten med tre andre i formiddag selv. Ville bare nevne at det nok er den posten, sammen med kanskje posten sør for Tverrsjøstallen, som krever mest innsats å ta i dette heftet (om du bor i Oslo).

Jeg møtte for eksempel to kjentmannsjegere som tok post 19 og 21 i dag men ikke orket Kjerkeberget - den tar de solo en annen dag - kanskje. Jeg gjetter på at post 20 er den posten færrest tar i dette heftet. I skarp konkurranse med det runde tjernet sør for Tverrsjøstallen.

Kjentmannsmerket er et genialt konsept og jeg liker at de sprer postene utover hele kartet.

Karl Georg


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@karlgeorg 

Jeg tok denne sammen med venner sist søndag i flott høstvær. Brukte samme rute som deg - og må gi deg rett i at det var en svært våt blåsti der den gikk over en stor del myrpartier.

Men flott var det på toppen; vi koste oss med medbrakt niste og nøt det fine høstværet og utsikten. Og jammen fikk vi ikke besøk av to andre kjentmannsjegere mens vi satt der.

På returen ned til veien ved Bua, gikk vi også rett på den gamle Vambuhytta (skiltet var der ennå), men selve hytta var i dårlig forfatning.

Ingunn 


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

@karlgeorg Jeg oppfattet det ikke som noen kritikk og er ellers helt enig i dine betraktninger. Det er nok mange som tar denne som eneste på en dag. 

Og ja, km-ordningen er herlig. Selv har jeg stor glede av å sitte med kart hjemme og se meg ut kombinasjonsmuligheter for å ta flere poster på samme tur - slik jeg ser du også gjør. 

Ha fortsatt fine turer!

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

@karlgeorg Jeg antar at når du omtaler posten sør for Tverrsjøstallen, så mener du den ved Døypefonten. Jeg kan herved avsløre at jeg og mitt turfølge har oppsøkt alle navnsatte vann/tjern i Oslomarkene med unntak av ett. En noe sær samlemani som ikke avsløres for hvem som helst, men dette forumet skulle vel tåle det. Døypefonten ble "innkassert" i 2010 sammen med hele 3 kjentmannsposter med utgangspunkt Jonsetangen. Stort sett alltid til fots eller på ski. Døypefonten er et vakkert skogstjern i særdeles stille omgivelser. Tjernet er fisketomt i følge OFA, men min fiskeinteresse er over for lenge siden...


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
Trådstarter  

@hansf Takk!! Takk for at du deler din interesse! Jeg har også uvanlige  interesser i naturen. Det å besøke alle navnsatte tjern i Oslomarkene er en herlig hobby. Må bare hylle det der. Hvilket tjern har dere ikke besøkt, forresten? Og hvor mange tjern er det snakk om? Dette fanger virkelig min interesse. Jeg trodde jeg hadde rare hobbyer, som blant annet har badet i 80 tjern en sommer. Men din hobby er en av de stiligste jeg har hørt om.

Karl Georg 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

@hansf og @karlgeorg Jeg synes dette borger for en egen spalte om slike særinteresser. Jeg har bl.a. møtt folk som går alle merkede stier eller løyper, men det er vel bare småtteri mot de greiene deres. 
Tjernet ved Noreledningsposten er forresten navnløst.

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

@karlgeorg Jeg har registrert 1271 vann i alle Oslomarkene. Deriblant de som OFA (Oslomarkas Fiskeadministrasjon) har i sin oversikt. OFA har riktignok "funnet på" navn på navnløse vann og tjern (det er jo fisk i dem!!!). Det ene jeg mangler som jeg p.t. kjenner navnet på er Karpemyrputtene (2 stk) nord for Storflåtan. "Hobbyen" har vært fin å kombinere med KMP-er!!!.


   
Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Jeg oppretter gjerne en mappe for særinteresser. Hva skal vi kalle den? 

Uvanlige interesser? Vi med samlemani? Hjep meg gjerne litt.

 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Rare ting vi samler på.

Særere hobbyer enn kjentmannsposter.

Hobbyspekteret.

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Vi tok denne i dag som nr. 50 i Håndbok 2022-2024. Helt riktig altså at dette er en post som blir tatt helt på tampen. Værvarselet var ganske dramatisk for helgen - så vi valgte å dra på fredag 20. oktober. 
Bilte til Jonsetangen og tok veien til Vambua. Så gikk vi med GPS til topps. At denne posten er anbefalt både for barn og med ski på beina synes jeg er merkelig. På toppen skuet vi mot vest, mot Gyrihaugen. Vinden rusket i trærne og himmelen var grå. Fordi jeg hadde lest her i forumet at blåstien mot Tvetjerna hadde vært så gjennomvåt (2022) lurte vi en stund på om vi skulle gå tilbake via Vambua. Men det var mer fristende med en rundtur. Oppdaget fort at det er såpass mye frost i bakken nå at myrene var mulig å forsere med litt oppmerksomhet.

Skulle kanskje ha ønsket at Supergullposten ble tatt på en finere dag, men skitt au.

kyrkjebergetokt2023

 

Dette innlegget ble endret for 6 måneder siden av Beate Heilemann

   
Hans Löwe Larsen og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Vårt siste besøk her var i Juli 2005, da "stakk vi oppom" på vei fra KM-posten på Ringkolltoppen til KM-posten ved Vambutjerna.

Denne gangen ble det - som for mange andre - en tur fra parkeringen på Jonsetangen og blåstien fram til foten av Kjerkeberget. Myrene skulle ha frosset og ferden skulle være rimelig tørr. Det var den .... nesten. Mye sig i en del områder ga frosten dårlige kår, men med litt varsomhet kunne også de bløte partier forseres uten å synke for langt nedi. 

Stakk til skogs før terrenget falt ned mot dalsøkket og gikk greit skauleis til målet uten de store hindringer. Hyggelig å se dette uventede utsiktspunktet igjen, og det ble tid til en lang rast her oppe. faktisk gikk det en time før vi kom  i gang igjen med turen. Det gode liv!

Et apropos er "flystyrten ved Svarttjern" som vi passerer ved den sammenraste plankebua på turen. En fantastisk historie som er godt beskrevet i teksten her.

Siden dette var en lang biltur for oss fra Ås, tok vi også KM-posten på Sovarodden på turen, men det er en helt annen historie.


   
Nina Didriksen, Gunnark og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette