Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-41 Elsjøkongen

10 Innlegg
9 Deltakere
38 Liker
822 Visninger
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
Trådstarter  

Dette var en spennende post! Det ble dagens siste post, da jeg tok postene 37-41 med start fra Harestua. Jeg fulgte grusveien sydover fra post 40 og gikk inn mellom de to små vannene med navn Bakkholtjerna. Jeg tok en annen rute tilbake til grusveien, og det viste seg å være raskest og enklest å gå langs myra på østsiden av østlige Bakkholtjern. 

Jeg rotet litt rundt for å finne posten. Jeg fant tre andre gruver før riktig gruve ble funnet. Hadde jeg lest heftet bedre, hadde jeg kanskje funnet posten uten å rave rundt i 10 minutter først. Heftet hinter om at du kommer til en stor slagghaug langs vannkanten, og det er ingen underdrivelse. Nede ved vannet er det en liten bålplass ved en stor slagghaug du kommer til, og da skal du gå opp slagghaugen. Det har dannet seg en sti opp der. Rett over toppen av slagghaugen er det en gruve bak noen trær, men det er ikke riktig gruve. Det var da jeg gjorde feil, for jeg fortsatte nordover (langs samme høyde) og fant flere feilaktige gruver. I stedet skal du gå opp på høyre side av gruva over slagghaugen og fortsette oppover ca 20 meter til neste gruve. Da har du kommet riktig.

Da jeg til slutt fant gruva, runget det et høyt JAAA fra meg i skauen, vel vitende om at det var mange kilometer til nærmeste menneske. Jeg hadde startet fra bilen ved Harestua kl. 08:52 og kl. viste nå 11:48. Alle 5 postene var funnet og det var 2,5 timer tilbake til bilen. Jeg valgte kun grusveier på hjemturen siden stiene var så bløte. Tilbake ved bilen kl. 14:18. 28 poster tatt.

Jeg vet vi er bedt om å ikke gå inn i gruvene, men denne gruva utforsket jeg. Gruva hadde noen forgreininger, og den lengste sjakten var på ca 20 meter. Fin gruve som virket helt trygg å gå i.

Karl Georg


   
Atle Berntsen, Synnøve Kjærstad, Kristin Bøe og 5 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

 

43C6D642 DC90 45BF 83B1 1FAD2C769ABF

Her var det fint! Eller; flott langs myrene øst for Bakkholtjerna og spennende ved posten. Der inne lente jeg meg på Karl Georgs forklaring og gikk ganske rett på. 

Det er bratt opp! Lurer på hvordan det blir her etter snø og mildvær, piggsko vil nok være nødvendig. Men her foregriper jeg begivenhetenes gang, for i dag var det hele fem plussgrader og silregn mesteparten av turen. Jeg var innom postene 37, 39, 40 og 41, den siste viste seg å være en gullgruve og ikke bare sinkblende. 

Turen foregikk på sykkel og til fots, det er plaskvått i terrenget nå. 

Møtte forresten disse to før første post:

67AAE30F 9F8F 413B 96FB 75E85864BE68

 

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Synnøve Kjærstad, Kristin Bøe, Hans Löwe Larsen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@sande)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 14
 
4E3B94CF 7376 4A56 B446 8610565E4A07

Etter å ha tatt post 39 og 40 syklet vi videre mot Hakkim.  Mellom Bukkeholstjerna gikk vi østover, bildet viser hvordan det så ut fra veien der vi tok av.  Etter å ha gått over et par hogstfelt fant vi etterhvert en ganske fin sti som hikk langs sydenden av Elsjøen.  IMarkaappen fungerer, den er fin å bruke.  Hvordan man finner posten er beskrevet over.


   
Synnøve Kjærstad, Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Har lest innleggene på denne posten med stor interesse. Lurer på følgende: Kan man våge seg på denne på ski? De 2 øvrige KMP-ene i nærheten ligger jo ved velpreparerte skispor fra enten Harestua eller Sjonken. Ikke minst ved påsketider, da er det flotte skispor på Romeriksåsene. Kjentmannsboka anbefaler tydeligvis ikke ski..., men under visse forhold må det vel gå???


   
Synnøve Kjærstad, Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
Trådstarter  

Jeg vil tro det går helt fint å ta denne på ski. Det er bratt opp til posten fra vannet og posten kan bli litt vanskelig å finne når stien og slagghaugen er skjult, men fullt mulig. 


   
Synnøve Kjærstad og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Diskusjonen om lang reisevei, bilbehov og "velstandsmerket" er flyttet til egen tråd. Diskusjonen om post 22-41 Elsjøkongen fortsetter her.


   
SvarSitér
(@carina-nilstun)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 5
 

Tok denne posten i dag. Så ikke denne tråden før nå, og vi strevde også litt på slutten. Fant feil gruve og virret rundt i ulike høyder før vi til slutt fant den. Vi gikk også til slagghaugen og opp denne, men ble også "lurt" av at man da traff på feil gruve. Det var trygt å juble høyt i dag også, møtte ikke et eneste menneske på hele turen. Vi gikk fra Sjonken parkering.

Utrolig mye vann i skogen nå, og flere veier og stier var blitt til bekker. Men for en opplevelse! Nydelig tur!


   
Liv Paltiel, Hans Löwe Larsen, Synnøve Kjærstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

En strålende dag med sol og et lite far av nysnø. Ble litt mer enn et far når vi gjorde unna høydemetrene - da ble det til 1/2cm - som etter internasjonale normer er litt mer enn et far.....

Startet fra parkeringen ved foten av Gruvelia. Tror det har vært en viss landheving siden vi passerte her sist - husker bakken som bratt, men den var lengre enn vi husket. Passerte forbi "Gruveliastollen" som vi klippet 13.2.2011.

Kom til slutt til topps og Engelstadvangen var første delmål - deretter opp til Tripperud og gjensyn med postpunktet der (klippet 27.9.2015). Derfra på ca. kompasskurs ned til gruven.

Gruven lå overraskende nok ikke der den skulle etter våre beregninger, så det ble søking fram og tilbake. Det er lettere å finne den nedenfra enn ovenfra. Laget delte seg og vi begynte søket. Etter en liten stund ble det også fra vårt lag "roping i lia" ved positiv observasjon av postoppslag.

Tilbaketur i egne spor i snøen, og hyggelig kaffebål, niste og tykklefse i de siste solstrålene for dagen i randsonen til hogstfeltet der oppe.

En god kjentmanns-dag! To andre poster i nærheten er reservert for skitur.


   
Morten Møst, Atle Berntsen, Kari Lohne og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@atle)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 6
 

Tok denne posten som sykkeltur fra Harestua etter å ha vært innom postene ved Råsjøen og Store Elsjø. Hadde planlagt å gå ut i terrenget sør for søndre Bakkholtjern og så langs nordvestsiden av myra sør for Store Elsjø, men syklet for langt uten å se hverken tjernet eller noe naturlig far ut i terrenget, så jeg fortsatte til hårnålsvingen nordvest for Hakkimhøgda.

Dette viste seg å være et utmerket utgangspunkt. Her går det en driftsvei hundre meter østover til åsryggen nord på/for Hakkimhøgda. Her var det et stort åpent hogstområde østover og man har nær full oversikt: Hakkimhøgda i syd, Romerike i øst, kraftledningen nordover mot og forbi Elsjøkongen og Tripperudhøgda.

Fulgte en driftsvei nordover i hogstfeltet mot Elsjøkongen og passerte spor etter gruvedrift i form av et dagbrudd ett par meter dypt og bredt og 15-20 meter langt.

Dagbrudd nord på Hakkimhøgda

 

Når jeg mistet Elsjøkongen av syne fortsatt jeg en hundre meter nordover i granskaugen til myra som jeg passerte på østsiden. Videre nordover skimtet jeg snart Store Elsjø mellom grantrærne og fortsatte i omtrent samme høyde som myra og kom etter få minutter fram til toppen av steintippen.

Steintipp vest for post 41

 

Noen få meter øst for denne fant jeg den første gruveinngangen.

Gruveinngang mellom steintipp og post 41

 

Omtrent 10 høydemeter bratt opp i østlig retning fant jeg postskiltet ved en annen gruveinngang.

Post 41 Elsjøskogen

 

Noen har foreslått dette som en skipost, men det tror jeg blir i bratteste laget - ihvertfall med ski på beina helt fram til posten.

Dette innlegget ble endret for 8 måneder siden 5 ganger av Atle Berntsen

   
Morten Møst, Hans Löwe Larsen, Gunnark og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

@lowe 

Samme leting etter posten ble gjort av undertegnede- overrasket over de mange gruvene som var i skråningen.

Men etter noe leting ble posten funnet. Veldig artig sted-dog må det ha vært et strev uten like å jobbe der.....

Fin rundtur fra Sjonken med sykkel og inkludert på turen ble også de 2 andre postene i området tatt.

 

Legger ved et kart fra MapAnt, som kan være til nytte for andre postjegere.

Elsjø kart
Bevergnag ved Elsjø
Gruve ved Elsjø

 Torgeir S


   
Liv Paltiel, Hans Löwe Larsen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette