Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-14 Bjønnestein på Moliksåsen

27 Innlegg
15 Deltakere
48 Liker
1,656 Visninger
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

@gunnark Gir ny betydning av å «ta posten».


   
Vigdis Vestreng, Nina Didriksen og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Fenomenet er kjent i turorientering også. I fjor mener jeg å huske at "min" turorientering i Nydalen skiklubb hadde minst 2 fjernede poster. Det er vel ikke usannsynlig at det er noen skautravere som ikke liker den "trafikken" vi driver med. Kjentmannsmerket er bare en av flere som blir "utsatt" for dette. Eller at det bare er "guttestreker" med deltagere i alle aldersgrupper. Tror ikke kvinner driver med slikt, men jeg er kanskje naiv?


   
Ola Langedal og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

I geocachingens verden er fenomenet også godt kjent, men våre "poster" skal i prinsippet være så godt gjemt at de må letes etter, plukkes ned fra høye trær, etc etc. 


   
Nina Didriksen og Ola Langedal likte dette innlegget.
SvarSitér
(@ola)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 4
 

Varslet Skiforeningen og fikk beskjed om at løypebasen skulle sjekke det opp innen en ukes tid.


   
Nina Didriksen, Hans M. Fagerli og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@gunnark)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 15
 

Jeg har gitt beskjed om mulig manglende post til Skiforeningen, og fått tilbakemelding om at de skal ta en tur og sjekke i nær framtid.


   
Liv Paltiel, Nina Didriksen, Hans M. Fagerli og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@vigdis)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 9
 

Takk for mange tilbakemeldinger. Blir posten satt ut igjen. Klar for revansje:-)


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

På vei til hytta i kveld ble det en tur hit, og kan rapportere at posten henger der den skal igjen, høyt oppe på bjerka nær steinen. 

Etter mye regn de siste dager, og styrtregn i dag, var det svært grønt og vakkert i "trolldalen" og i blåbærlyngen på åskammen. 

Vakker utsikt mot Heikampen i øst. 

Gøy med bjørnehistorier, med posten på Tupperen for et par år siden friskt i minne. 

Takk for turen! 

KM 22 14 1
KM 22 14 2

   
Morten Møst, Liv Paltiel og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
(@vibeke)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 13
 

17.8.23

I herlig sol og sommertemperaturer besøkte jeg i dag Post 14.
Postplaten hang der den skulle og jeg fikk klippet og notert koden.
Stor fine blåbær kan plukkes der.


   
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Fant denne posten på vei til Langlia forleden. I starten av "sesongen" var det en del som hadde problemer med å finne den, og jeg har merket meg Nina Didriksens omtale av stedet: "Posten var lett å se og steinen imponerende". Nei, steinen ved posten var ikke imponerende, den var egentlig for liten til å få et "bjørnenavn". Men ute ved skiløypa, der det er naturlig å ta av mot posten, ligger det en kjempestein. Den må være den egentlige Bjønnesteinen. Uansett - nå i høst etter at mange stifinnere har vært der, er det en tydelig sti opp til posten. 

Dette innlegget ble endret for 7 måneder siden av Hans M. Fagerli

   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

 Jeg vil anslå at den ene steinen er 30-50 prosent større enn den andre. Men det er jo ikke alltid størrelsen det kommer an på. Her har jeg redigert bort litt av omgivelsene, slik at det er vanskeligere å bedømme hvilken som er mest imponerende. Hvilken imponerer forsamlingen mest - den øverste eller den nederste? Ordet er fritt!


   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

@store-bernhard Artig! Jeg synes den øverste ser størst ut g mest imponerende ut.


   
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

I går (28. mars 2024) klarte jeg endelig å komme opp på denne lille åsen.
På 4. forsøket. De andre tre forsøkene ble forhindet av kulde eller mørke (januar), store snømengder (februar). Nå hadde jeg med mine kjekke truger og fulgte et svakt trugespor som begynte like etter den store steinen, som ligger like i nærheten av veien.
Dette gikk veldig greit. Været var mye bedre enn forventet. Solen tittet fram, og brisen strøk mildt mellom kronglefuruene.

TrugerMollikåsen

.


   
Nina Didriksen, Atle Berntsen, Morten Møst og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Side 2 / 2
Del dette