Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-38 Rudseter

7 Innlegg
7 Deltakere
20 Liker
835 Visninger
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 19
Trådstarter  

Sykkel fremfor apostlenes hester ser ut som det opplagt alternativ for å nå denne posten. Men kartet viser ikke at det er grusvei. Som er nygruset og at det ikke er spart på grusen. For amatørsyklister med enkelt utstyr - slik som meg - betyr det at det er veldig tungt oppover og altfor skummelt å kjøre fort nedover. Så i etterpåklokskapens klare lys ville en fottur vært å foretrekke.

De andre milorg-hyttene som har vært poster ligger godt skjult i terrenget og har vært ganske små. Så det er et tankekors at det kunne drives illegal virksomhet fra et så stort hus som ligger så synlig i terrenget. Under krigen var det sannsynligvis en enda større setervoll.


   
Hans Löwe Larsen, Synnøve Kjærstad, Atle Berntsen og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Tok denne posten for noen dager siden - til fots. Og grusen var litt grov ja. Er nok noe vi må regne med flere steder. Det har nylig vært hogst i dette området, og de moderne tømmertransportene er noen sværinger som må ha stabilt underlag. Tror vi får se mye av dette framover. Veien var forøvrig åpen for bil så langt jeg kunne se, men jeg vil ikke anbefale bil her.... Jeg gikk hele returen til Hakadal stasjon  på veien, og grusingen holdt seg. Likevel - fin tur i kombinasjon med poster ved Stormyra og Kroktjernet (den siste i gammel bok).


   
Morten Møst, Kristin Bøe og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Parkerte i Harestua, der det er undergang under toglinjen syd på stedet. Gikk deretter blåstien og grusveien som alle andre her. Det står skilt inn til Rudsætra fra grusveien, så det er umulig å ta feil. 

Karl Georg


   
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Veldig fin sti  fra stasjonen. Den er merket og det er klopper over bekkene og på myrpartier.  Interessant plass! Det arrangeres treff her mest på forsommeren, og da kan det være lurt å legge turen innom, for da er det mulig å komme inn.  


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Da jeg nærmet meg setra luktet det røyk. Ikke fra ved, men fra tobakk. Røyken stammet fra en elsyklist som var i ferd med å sele på og tråkke avgårde, med sneipen i munnviken, et heller uvanlig syn nå for tiden.

Besøket skjedde på lørdag i strålende vær, altfor varmt til å være i midten av november. 

Skråstien opp er nydelig. Skiltet av venneforeningen og med flere infoskilt underveis. Den oppgitte gangtiden får dere ta med en klype salt. Den stemte overhodet ikke for min del. 

Hvis du ikke vil starte fra togstasjonen nord for tettstedet, er det så vidt P-muligheter ved cirka N 60 11.654 E 10 43.435 (Paradisvegen gjennom ny togundergang).

Bildene kommer som vanlig i noe tilfeldig rekkefølge:

4D85B34F E5FA 41F2 9411 E69BD426655B
202A0BD7 58FD 4E83 9D25 D946FD7AF61C
D97C2D64 862D 47FD AC5C 9810F6ADE4B6
2E1764A4 26AA 4929 BE48 0DB861CE98AD

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Liv Paltiel, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Dagens 1. tur, i flott vårvær. Parkerte ved kro nede ved "Osloveien". Det er skiltet med blåsti på veien som går opp bakken  fra kroa. Fulgte blåmerket løype oppover og under togundergangen og ett stykke til, da kom jeg opp på en fin "driftsvei". Tok til høyre og kom på oversiden av en gård og straks på veien der skiltingen Nina omtaler startet, I stikryss var det satt opp skilter til Rudsætra så du går ikke feil.  Stien hadde  svært lite snø i dag. Klopper var på plass der det ikke var lagt til rette med steiner for kryssing av bekkene. 

Tidsberegningen tilsvarer nok en litt rolig spasertur, men det er jo opp til den enkelte.  I dag hadde det vært Gudstjeneste der, den var ferdig når jeg ankom. Men det var anledning til å komme inn og se seg om.   De fortalte at 2. juni skulle det være veterandag på setra så da blir det nok en del mennesker der.

Etter stempling og matpause sammen med andre kjentmannsjegere  gikk turen til Stormyra.

Ingunn


   
Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Gikk hit fra Solobervatoriet via posten på Stormyra, litt under seks km. På den måten fulgte vi antagelig samme vei som "gutta" gjorde mellom slipplassen og hytta. Ille bratt og sikkert ikke lett i snø og mørke. Har skrevet litt om turen her: https://www.kjentmannsmerket.org/2023/07/sentral-seter/

På Rudseter/Rudsæter/Rudsætra gjelder det å ha god tid, for her er det godt å sitte og mye å lese på ulike informasjonsoppslag rundt hytta. Det som er i dårligst stand, er kjentmannsposten.

IMG 7611

På en fredag i fellesferien hadde vi ikke ventet å treffe folk her, men jommen fikk vi en hyggelig prat med en postjegerkollega som kalte seg Klas/Clas/Claes, og kom syklende nedenfra. Håper å se deg på neste kjentmannstoppmøte!

Det såkalte kartet i håndboka hadde vi som vanlig ingen glede av. Men på det kartet ser det ut som det ligger en egen Rudseterhytte litt lenger nord for Rudsæter (stavemåten er forskjellig). Ingen ekstra hytte på Topo GPS. Noen som vet hva som er korrekt?


   
Kristin Bøe, Gunnark og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette