Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-14 Bjønnestein på Moliksåsen

26 Innlegg
14 Deltakere
42 Liker
1,465 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

 

2208CD0E D207 4E7A 937C 53F43BA8B994

Her er det irrgrønt teppe på bakken! Bare sååå vakkert!

Posten var lett å se og steinen imponerende.

Navnet Moliksåsen er et av stedene jeg husker godt fra tidlige post-tider. Den nye posten tok jeg sist mandag (19.9.) på vei hjem fra en flott helg i Marka.

Da jeg parkerte sykkelen der løypa starter, hoppet det en HLF glad og fornøyd på meg. Fikk viftet den vekk, men dens skjulte venn var med helt til Sørkedalen kafé og endte sine dager over et skolebrød med bykaffe til. Dette var faktisk de eneste HLF-ene jeg møtte på turen.

Denne fine langhelgen endte også med muligheter for sølvpuss, men vi går vel for gull denne gangen, også?

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Vigdis Vestreng, Hans Löwe Larsen, Morten Møst og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
 

Det er, eller i hvert fall var, fint på toppen også, ifølge denne stubben fra forrige gang Molikåsen/Morlikåsen/Molekåsen/Moliksåsen var med i Kjentmannsmerket.


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Tenkte at på en regnværsdag kunne sykkel være greit med bare litt gåing. Ca 250 m nord for avkjørselen til Langlidammen starter driftsveien. Ved  skiløypedelet ca 100 m fra veien må en gå ca 50 m langs den rødmerkete løypa. Ved en stor flott stein som ligger og "vipper" ca fem m oppe i skråningen på høyre side, må en gå på skrå opp til der kollen starter, for der er posten. I heftet står det at en må gå 100m nordover, noe jeg gjorde. Da kommer en opp på kolletoppen. Ved litt kryssing fant jeg den unnselig steinen! Jeg ble mer begeistret for den store flyttsteinen! Dalen virket spennende og veldig våt i dag. Navnet på dalen fortjener en kjentmannspost - til bamsens ære!


   
Marthe Berit, Nina Didriksen, Kristin Bøe og 5 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Dette var siste post på et raid på 6 poster fra Sørkedalen med sykkel. Jeg gikk nøyaktig hundre meter inn fra grusveien langs skiløypa, for deretter å gå rett opp til høyre. Da gikk jeg rett på posten etter 50 meter opp skråningen. En herlig trolsk dal i tett tåke i dag!

Jeg avsluttet turen med å dra ned til hengebrua (Trofosskloppa). Jeg hadde aldri gått over den før, og tenkte det var greit å gjøre det nå før den faller helt sammen. Det gikk fint.


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Nå er det så vått i marka at det er fristende å velge en post som ikke krever lang marsj på våte stier. Vi tok derfor veien fra parkeringen på Åmodt og fulgte "traktorveien" som er beskrevet i heftet. Ved løypekrysset (det var faktisk rødmerket innover dalen) tok vi nordover. Fulgte skiløypa ca 50 m før vi tok opp på kollen og fulgte høydedraget innover til posten. Det var svært vått i den flotte dalen.

Ingunn


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@marthe-berit)
Kjentmann
Innmeldt: 1 år siden
Innlegg: 3
 

Jeg har prøvd å finne denne posten to ganger i vinter. Var først der like før jul, og mente jeg var på riktig sted basert på kartutsnittet i Kjentmannsheftet og bildet i boka (det ser selvfølgelig litt annerledes ut der når det er dekket av snø). Fant ikke posten og regnet med at jeg hadde bommet. Jeg nevnte letingen i et innlegg fra turen i en markagruppe på Facebook. Der var det en som la inn bilde av posten i kommentarfeltet. Det liknet så mye på stedet jeg hadde vært at jeg gikk tilbake i formiddag - antok at posten hadde vært dekket av snø så jeg ikke fant den på første forsøk. Fant den fortsatt ikke. Sannsynligvis er jeg på feil sted, men bjørkene på bildet likner så mye på den posten sitter på, med en liten bjørk tett inntil, cirka 5-6 meter fra det jeg altså tror er bjønnesteinen, at jeg ikke klarte å la være å grave litt i snøen for å lete (uten hell). Det så ikke ut til å ha vært noen der siden de siste snøfallene, men dersom noen tar turen forbi er jeg veldig nysgjerrig på å høre om dere finner posten 🙂 Har i hvert fall fått to fine turer oppover i Langlia, og litt basing i dyp snø

IMG 9551.JPG lite

 


   
SvarSitér
(@vigdis)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 9
 

@marthe-berit  I dag var vi tre personer og en hund som lette over hele åsen bortimot en time. UTEN HELL. IMarka appen funket, så vi visste hvor vi var og hvis treet står riktig var vi der. Dessverre klarte hverken vi eller den andre gruppen   å logge inn i forumet for å få ditt bilde tips. 
Nå er det mye spor av ski og føtter over hele åsen, men bjørnen sover søtt. Konklusjonen min er at dette er en sommerpost.


   
Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@vigdis)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 9
 

 I dag var vi tre personer og en hund som lette over hele åsen bortimot en time. UTEN HELL. IMarka appen funket, så vi visste hvor vi var og hvis treet står riktig var vi der. Dessverre klarte hverken vi eller den andre gruppen   å logge inn i forumet for å få ditt bilde tips. 
Nå er det mye spor av ski og føtter over hele åsen, men bjørnen sover søtt. Konklusjonen min er at dette er en sommerpost.

 

   
SvarSitér
(@marthe-berit)
Kjentmann
Innmeldt: 1 år siden
Innlegg: 3
 

@vigdis Tusen takk for tilbakemelding - kjedelig at dere heller ikke fant posten, men på en måte litt betryggende at det ikke bare er meg 🙂 Får gi den en sjanse igjen på barmark


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@atle)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 6
 

Posten var på plass i november - før snøen kom. 

Bjørketrærne på mine bilder av posten fra november ligner på de som ble funnet den 29. januar uten noe postskilt. Så dere har mest sannsynlig funnet posten men ikke postskiltet fordi det ikke lenger er på plass.

Post 22 14 Postskilt mot øst : Heikampen

 

Bjønnestin og postskilt

 

Dette innlegget ble endret for 1 år siden 7 ganger av Atle Berntsen

   
Nina Didriksen og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
(@morten-manner)
Kjentmann
Innmeldt: 1 år siden
Innlegg: 2
 

@vigdis Mandag 13.2. var jeg på leting etter posten rundt omkring på kollen. Mange hadde lett før meg, etter ski- og fotsporene å dømme. Jeg fant en stein som godt kunne være den på bildet i boken, men hadde ikke hjerte til å fjerne den halvmeteren sne som lå på toppen. Likevel var ingen posttavle å se på trærne omkring. Leting både ovenfor og nedenfor på kollen en times tid ga heller ingen resultater, så jeg ga opp. Vel hjemme igjen leste jeg beretningene om at andre har lidd samme skjebne her. Kan tavlen ha blåst eller falt ned?


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@gunnark)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 15
 

Hei

Siden flere har hatt bomtur hit i vinter, kan det hende posten har blitt fjernet av en eller annen grunn. Det har dessverre skjedd noen få ganger  tidligere år.


   
SvarSitér
(@ola)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 4
 

Det sitter igjen en torxskrue i bjørka nærmest steinen, så noen har nok fjernet posten. Noen har forsøkt grave litt i snøen under i håp om at den lå der.


   
Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
 

Sånt skjer dessverre. Må lure på hvorfor en eller annen åpenbart har fjernet posten, så langt inne i Marka. Forslag, noen?


   
SvarSitér
(@gunnark)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 15
 

@store-bernhard Tja, det er noen som ikke liker mye trafikk i deler av marka. Her er det jo ikke mange hytter, så det er kanskje av hensyn til dyrelivet. Eller muligens noen som har lyst på postskiltet som souvenir?


   
Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette