Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-48 Jettegryte ved Myrertjern

14 Innlegg
12 Deltakere
19 Liker
943 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  


Etter å ha studert kartet, fant jeg ut at det sannsynligvis gikk an å parkere i Åsland-området. Og det stemte. Jeg legger ved et kart der to nærliggende steder er markert i rødt, samt koordinatene for det ene stedet, der du også ser blåstien ute. Veien heter Sluttstykket (kanskje etter en skytebane?). 

Herfra er det kort vei forbi idylliske Myrertjern til posten.

Dessuten er det helt greit å gå videre langs grusveien og til post 49, «gudebildet».

(Du kan trykke på bildene så de blir større/tydeligere.)

Her parkerte jeg:

60B1D47D 0E7A 4270 89D6 AA2EB16FFA4D

Rødmerket to P-muligheter:

FDFD8A6A 0588 4B17 9BF1 7E48523F5524
5011F51F 0907 41F9 8DC2 FFF5E4B9896F
05B18C3C 9801 433D 9ABE 00F60D9CCB86

Hilsen Nina
God tur!


   
Kristin Bøe, Hans Löwe Larsen og Morten Møst likte dette innlegget.
Sitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Jeg kjørte inn ved Klemetsrud kirke og nesten til endes, dvs siste huset. Da var det 100 m før veien sluttet. Greit å følge blåmerker, først asfaltert vei og siden grusvei til tjernet. Et etter hvert godt tråkk til jettegryta. Imponerende! En kortere variant er å parkere på Sluttstykket!


   
Morten Møst, Kristin Bøe og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg parkerte ved Siggerud og tok post 49 først, før jeg jogget hit. Jeg klarte å rote 15 minutter, fordi jeg lette på feil side av stien. I boka står det at posten er syd for stien, mens jeg lette nord for stien, ned mot vannet. Skjønte tegninga til slutt, men tok feil flere ganger til, da det i boka står at du skal følge stien drøye 100 meter, mens sannheten er 70 meter. Der går det en god sti inn og det er en varde 6 meter fra hovedstien. Da jeg endelig fant dette, var det en smal sak. 


   
Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

 

20221127 165531   b

Ny regnværs- og hodelykt-tur.

Vi parkerte ved badeplassen ved Steinsrudtjern og gikk veien oppover lia. Bratt, men med gode (helt nye) gatelys. Snodig dette - det står "privat veg" og denne opprustningen må jo ha kostet mye? Oppe på toppen er det noen få fastboende.

Men OK - opp til U-svingen kom vi - og der fortsetter blåstien innover i mørket.- På med hodelykter og vandre innover i våt skog. Greit å følge blåstien(e) helt til målet, som ble greit funnet takket være et aktivt kjentmannsbesøk. GPS-posisjonen var også "spot on".

Tilbake samme vei, og vi fikk beundre anlegget for Blix-tunellen som vi skal bruke fra 12.12.2022. Nå er det bare opprydding igjen, og alle massene skal bli brukt andre steder etter hvert. Vi gleder oss til åpningen som gir oss Ås-boere rekordrask transport til Oslo. Reisetiden reduseres fra 35 til 24 minutter og med langt bedre regularitet.

Oslo kommune ser dette området som det siste mulige utbyggingsområdet for bebyggelse. De ville til og med ha en stasjon inne i fjellet her, og lage et stopp i togets ferd mot Oslo. De milliardene hadde ikke kommunen eller oslopakke 3, så det ble ikke noe av. Nå ønsker de heller å forlenge T-banen fra Mortensrud videre hit.

Og en siste beroligende opplysning: arbeidet med tunellen har ikke "kappet av" bunnen på jettegryta, den er intakt og var full av vann i dag.


   
Nina Didriksen, Morten Møst, Kari Lohne og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

  Tok meg en sen lørdagstur i januar og tok 49 Gudebilde på Stallerud og gikk inn til 48 Jettegryte.  Det var fine skispor og det kræsjet litt med mitt fremkomstmiddel som var apostlenes - men det gikk fint å gå på siden av sporet så de ikke ble ødelagt.  Sent som det var ble det hodelykt etter hvert og jeg rotet mye inne i skogen for å finne posten.  Som det sees på GPS'n så var posten et stykke fra posisjonen jeg fant den (men tror det skyltes GPS'n og ikke feil koordinater.  Kilden var fint og synlig, trodde den skulle være under snøen.  En fin liten tur.

325107275 484342297196585 3925708182868807653 n (1)
324383463 3386189164987445 1806344356991773445 n
325477013 502726208651112 1312269561521340607 n

   
Kari Lohne og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@daghogv)
Kjentmann
Innmeldt: 12 måneder siden
Innlegg: 1
 

Den oppgitte GPS-posisjonen er nok litt unøyaktig som forrige innlegg tyder på. Posten ligger vel 40 meter sør for skiløypa - ikke vel 15 meter som den oppgitte GPS-posisjonen antyder. Mitt forslag er: 0603714 - 6631920 (målt i 9 minutter).


   
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Jeg ser at flere har meldt om mulige feilaktige GPS-posisjoner i dette forumet. Jeg har også opplevd dette et par ganger, men har slått meg til ro med at det kanskje skyldes at postene faktisk ikke hadde helt korrekt GPS-koordinater i utgangspunktet. Jeg antar at GPS-koordinatene i Kjentmannsboka er fastsatt på stedet, og at det kan skje at disse signalene ikke var helt presise på dette tidspunktet.

Men de kan også med overlegg er blitt gjort feilaktige. Ved krigstilstander (som vi har nå) har det skjedd tidligere at signalene er blitt forstyrret med vilje. 

Eller man kan selvsagt mimre om de gode gamle tidene i Kjentmannspostenes historie hvor plassering var angitt innenfor en rute på 100x100 m. (eller med 100 metrs nøyaktighet som det står i Kjentmannsboka fra 1992-94. Det var mer enn en gang man ble godt kjent i terrenget rundt posten før man omsider fant den. 


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hei!

Er det noen av dere som er kjent i Sørmarka/Østmarka  som kan gi en status for føre nå? De tre sydligste postene ligger jo ikke veldig langt fra kjørevei, men det er merket som skiløype mot postene.  Er det må snø her nå?  Eller kan man gå til fots?

Ingunn


   
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

Vi var på 48 og 49 for noen dager siden med slagstøvler og piggstøvler.
Det gikk helt greit med fottøyet. Det var søle, is og snø, men ikke verre enn
at vi fant postene greit. Brukte bilen og kokte distansen ned til 1,5 km -
tilsammen! 

Dette innlegget ble endret for 11 måneder siden av Beate Heilemann

   
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Vi går turorientering i dette terrenget nå - i lave sko og uten pigger. Her er førefall kommet svært langt!


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hei - endelig på tur i marka på barmark.

Kom fra posten med Gudebildet. Herfra fulgte jeg veien inn til skiltstaken for skiløypa og fulgte denne til det sørligste av Gjeddetjernene. (obs her er det to tjern med samme navn med ganske kort avstand mellom). Her traff jeg to kjentmannsjegere som kom fra posten og varmt anbefalte turen over Slettåsen. Den anbefalingen fulgte jeg og angrer ikke, her var det fint. Tørre og gode stier, på toppen var det tilrettelagt med flere rastebord. Og en varde. Fulgte blåstien ned mot posten og få meter før veien går det en liten sti inn til venstre, noen meter inn ligger det en liten varde. Går forbi denne og idet du tror du skal gå oppover har du posten på venstre side inn mot berget.

Slettåsen var så fin at jeg valgte å gå den samme ruten tilbake i solskinnet.

Ingunn


   
Kari Lohne likte dette innlegget
SvarSitér
Steinar Roland
(@steinarr)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 2
 

Hei! Vi besøkte posten sist lørdag 25. november og vil bare gi en liten advarsel om at de siste 5 meterene opp til gryta var isholke med litt nysnø over. Resultatet var at jeg falt og fikk et skikkelig kutt over øyet. Så da ble det en tur til den nye legevakten på Aker for å bli sydd sammen med 13 sting.

Jettegryta og turen ellers var veldig fin.

Steinar


   
Hans Löwe Larsen, Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
 

Au, au! God bedring, Steinar, og tusen takk for advarselen.


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Besøkt i går, 16.3.24, dagen da en skikkelig snestorm inntok Østlandet. Gardermoen stengte, trær veltet og kjøreforholdene var vanskelige. Jeg trengte noen poster som ikke krevde altfor lang tur, og valgte 48-49 dobbelen. 

Greit å gå på beina her, kunne sågar så vidt funket med ski med all sneen som kom denne dagen. 
Artig jettegryte med spennende isformasjoner. 

Takk for turen!

20240316 111657
20240316 112815
20240316 111943

 


   
SvarSitér
Del dette