Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-32 Grensemerke Skjennungsåsen

14 Innlegg
13 Deltakere
40 Liker
616 Visninger
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 19
Trådstarter  

En fin post - men hvorfor heter den ikke rett og slett UTSIKTEN. Det står på enkelte kart, og på skiltet like ved posten.

Det er jo ikke tvil om at dette er et trigonometrisk punkt, som forfatterne selv sannsynliggjør. Her har stått et fotsignal av samme type som på Bukollen - posten som prydet forsiden av Håndboken for 2018-2021


   
Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad, Nina Didriksen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Et flott sted. Fra hoved-Skjennungsåsen så vi faktisk Solobservatoriet på Harestua skinne i solen, nøyaktig 23 km unna. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Enig med Jon og Nina - flott utsikt både på posten men enda bedre på hovedtoppen. Utrolig nok er det første gang jeg har vært på denne toppen med en slik storartet utsikt over marka øst- og nordover. Som "innvandret" trønder har jeg nok vært i marka årlig i varierende omfang siden midt på 60-tallet, men altså ikke her. Det sier litt om hvilket friluftseldorado vi har her i markene rundt Oslo. Det tar sin tid å komme overalt....

Det er tydelig at Skiforeningen (er det dem?) har gjort god jobb her oppe nylig. Ny blåmerking på stien ned mot Ullevålseter


   
SvarSitér
(@adamla)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 4
 

Jeg besøkte posten i dag. Historien i boka forteller om grensebolt eller feste som er markert med blå farge. To sånne bolter er godt synlig rundt posten, men kjæren min fant også den tredje bolt som ikke ble malt med blå og som kan danne perfekt trekant med de to andre. Den tredje bolten (ikke markert) kan finnes i skogbunnen bak posttavla.

20221002 175302
20221002 175222

   
Synnøve Kjærstad, Nina Didriksen, Pål V. Schage og 5 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Herlig med flere poster i joggeavstand hjemmefra - og hvor jeg atpåtil har jogget til tidligere. Det ble en fin rundtur fra Brekkekrysset via Ullevålsseter og via Sognsvann hjem igjen.

Karl Georg


   
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Startet ved Frognerseteren. Istf stien til Skjennungsstua tok jeg den bratte stien opp. Den er også blåmerket. Det er til og med blåmerket helt til Utsikten (posten burde vel ha hatt dette navnet?). Er stiene her nettopp blitt blåmerkete? Flott her oppe! Ved stidelet på toppen av åsen var det rester av fundamenter av noe? Hva? Stien ned til Skjennungsstua var helt grei å gå.

 


   
Nina Didriksen og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 86
 

@erikhaugros Slik jeg har lært det er de fire betongklossene fundamentet til et brannvakttårn som var her på 20-tallet.

Morsomt med den "bratte stien" - den var virkelig det.

Det er nøyaktig 11 år siden vi tok KM-post her oppe, og 17 år siden vi var her for en geocache. Etter hugsten på toppen er det blitt en formidabel utsikt , i motsetning til på "utsikten". Det er vel derfor at nettopp utsikten ikke var tema for posten.....


   
Nina Didriksen og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 19
Trådstarter  

Det stemmer at det var et ganske stort brannvakt-tårn.

Skjennungsåsen og fundamentene var Kjentmannspost 33-10.


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
 

Her er rapporten fra den gang da.


   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

I det nydelige været i går ble det en fin tur fra Frognerseteren til denne posten. Jeg er enig med de som synes at utsikten er mye finere fra toppen enn fra Utsikten nå. Jeg har vært på Skjennungsåsen mange ganger, men det er nok lenge siden sist. Kan ikke huske at jeg har sett blåmerkede stier der før. På vei til posten tok jeg av halveis på veien inn mot Skjennungstua på en umerket og ikke så bratt sti. Det hadde vært en behagelig ankomst hvis det ikke hadde vært for alle HLF'ene som lå i bakhold der. 

Synnøve


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@synnove-kjaerstad

Tok også denne posten fra Frognerseteren i går. Ved ett stiskille traff jeg ett par som også skulle dit. Vi gikk om Frønsvollstråka og den nærliggende posten. Mye folk ute, mange postjegere også.

Vi ble anbefalt å følge det som er merket som en skiløype mot Skjennungsstua, her var det VÅTT i går. Før vi kom opp til stua var det en blåsti som var merket over åsen. Den starter med "advarsel" om bratt de første 100m. Det var ikke verre enn at 3 godt voksne mennesker kom seg greit opp. (det var lagt ut ett tau her). Ved skiltstaken nær toppen var det ett skilt som var merket Utsikten, da var det bare å tråkke de siste 100 m hit. 

Tok blåstien mot Ullevålseter tilbake og kom ut på den andre "toppen", her var det finere enn på Utsikten i solskinnet. Fra Ullevålseter gikk turen til Sognsvann.

Ingunn

 


   
Morten Møst, Liv Paltiel og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@vibeke)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 13
 

Skjennungåsen er helt nydelig i flott høstvær. Her bør du sette av tid for å nyte både natur og utsikter. Det er bare å glede seg!
Skjennungstua har åpent alle dager, så det er bare å benytte finværet.
Jeg benyttet blåmerket stier inn og det tok sin tid pga. mye gjørme. Valgte veier tilbake til Frognerseteren.


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Den 5.2.23 ble det en fin skitur i min nærmark. Fra p-plass Øvresetertjern til Skjennungsstua, ut på pynten til denne, deretter ned til Frønsvollen og Future Library-posten. Flott runde i fantastisk vinterlandskap. 

Greit hold i sneen, så var ikke så vanskelig å bushe på ski fra Skjennungsstua og bort hit, selv om litt bratt opp. Aldri fulgt denne stien sommerstid, så det var på høy tid med et besøk og jeg ble belønnet med fin utsikt mellom trærne og en spennende post. 

KM 22 32 1
KM 22 32 2

   
Nina Didriksen, Ola Langedal og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

 

Fotspor Skjennungsåsen

Nå må alle som ønsker seg en vinterbestigning av posten ta seg en tur.
I går 28. februar klarte jeg å komme meg opp. (Faktisk først på tredje forsøk). 

Jeg gikk fra Frognerseteren fordi det går kjapt nedover, i begynnelsen. Rett nedenfor Skjennungsstua starter den blåmerkete stien. (Se bildet ovenfor hos Jokkolokko). Til min gledelige overraskelse var det noen svære fotspor som fulgte blåmerkingen. Disse fotsporene var en gåte for meg. En person har orket å gå til fots i snø til oppover låret, uten å ha skistaver til hjelp  eller å ta posten. Sporene gikk nordover fra toppen av åsen. Derfra gikk jeg (på ski) ca 200m  sydover til Utsikten. Det var faktisk ganske greit føre. Begynnende påskeføre.

Dette innlegget ble endret for 1 år siden av Beate Heilemann

   
Morten Møst, Kristin Bøe, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette