Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-30 Skåltjern

12 Innlegg
11 Deltakere
26 Liker
1,650 Visninger
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
Trådstarter  

Jeg parkerte som jeg tidligere har gjort på tur i disse trakter ved Sørli (litt før du kommer til skolen), fin og gratis parkeringsplass. Fulgte stien som før innover for å krysse jernbanen, men her var det forandringer!

Nå er det snarest en vei som fører frem til jernbanen, den krysses litt lenger nord enn den gamle krysningen. Og under jernbanen. Her var det gjort en masse arbeid og det var etablert en undergang av stål. På veien opp så det ut til å være klargjort for å sette opp veilys, her blir det fint.

Jeg hadde tenkt å ta den stien som følger skiløypa opp til Skåltjern. Etter kartet skal man da ta nordover (høyre) når man har krysset jernbanen. Det ble feil nå. Når du kommer ut fra undergangen tar du stien som går til veien mot venstre. Da er du rett i mot stien/skiløypa. Etter kartet skal du komme inn under linjen og følge linjetraseen, det gjør den ikke og noe rødmerking er vanskelig å se. Men det var ikke vanskelig å følge stien litt på "kryss og tvers" til du står ved tjernet og demningen. Kommer du denne veien er du på samme side av demningen som posten. Her ble det en sen lunsjpause på svaberget før turen fortsatte til Ørfiske hvor jeg kunne konstatere at posten fortsatt er på plass. Fulgte blåstien tilbake.

Ingunn 


   
Morten Møst, Lene, Synnøve Kjærstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Jeg har hørt om den nye undergangen, men ikke sett den (men antagelig kjørt over med toget). Fint å høre din betetning om nyvinningen. 

Vi kom til Skåltjern på sykkel fra Hakadal stasjon via Ørfiske. Nesten en drive-in 🙂

Det er ikke så lenge siden sist vi var her. Turfølget hadde vage minner om at hun i barndommen hadde besøkt en slektning som hadde hytte her da, men ikke nå. Vi klarte å finne hytta (etter hukommelsen), men den ser dessverre ikke ut til å være i bruk og bærer preg av det. Den er en av de nærmeste til tjernet. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Lene og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Her har jeg vært mange ganger før - nærmere 30 ganger. Korsvollhytta ligger på hyttefeltet og der har jeg arrangert nøyaktig 23 klasseturer for mine barns klasser. På hver eneste en av de klasseturene har vi badet flere ganger i Skåltjern og jeg har mange ganger gått bort til demningen og betraktet den. Mange joggeturer i området har det også blitt.

I dag valgte jeg å sykle gjennom Maridalen og opp til Movann og videre inn til Ørfiske og Skåltjern. En fin sykkeltur. Det ble 140 meter å jogge fra sykkelen til posten 🙂


   
Lene, Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Det var skikkelig høstvær da jeg tok denne posten i dag. Parkerte på parkeringa litt før Sørli skole og tok beina fatt. Kulverten under jernbanen fikk navnet Luringen etter en navnekonkurranse i fjor. Selv om jeg ikke går her så ofte, så kjenner jeg at jeg gleder meg litt til at det gror til rundt selve kulverten. Derfra er det straka veien på sti helt fram. I hvert fall når man er litt kjent og/eller har 1:10000 kart.

Kjente virkelig at høsten var kommet i dag. Det var regn og lavt skydekke, men fine farger. Jeg ser ikke bort fra at jeg snart kommer tilbake for å oppleve stedet med litt mer sikt.

Skål1
Skål4

 


   
Morten Møst, Lene, Synnøve Kjærstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Turen til Skåltjern ble den første for oss i den nye boka, og turen gikk i et fantastisk høstvær i går fredag. Vi har vært på stolpejakt oppover denne skiløypetraseen tidligere i år, så det var ikke vanskelig å finne fram. Artig med denne dobbelte demningen! 
Det er ikke ofte jeg synes hyttefelt er særlig idylliske, men området her med disse gamle hyttene med tilvokst skog rundt ser veldig koselig ut! Rent så man kunne tenkt seg hytte igjen når man rusler her - og noen av dem så ut til å kunne trenge nye eiere. 
Hjemveien mot P-plassen på Sørli la vi om Ørfiske, og et hyggelig gjensyn med posten ved demningen.

Resized 20201016 133909
Resized 20201016 134957

 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

I dag fikk jeg hyggelig følge, og vi tok den samme runden. Første gang jeg har gått gjennom den nye undergangen. Og mitt aller første besøk ved Skåltjern, utrolig nok, så mye som jeg har vært ved Ørrfiske. Fin post!

Synnøve


   
Morten Møst, Lene og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Grei post. 

Det som forundret en er at det var et så stort hyttefelt fra Skåltjern til Ørfiske. Er det også fastboende der?


   
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

@erikhaugros I hvert fall ikke offisielt. Men det er et velkjent problem i Nittedal at det i realiteten bor folk på hytter som ikke er godkjent som helårsboliger. 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

 

Skåltjern

Nå slipper en alle problemer med å finne vanskelige stier o.l. Det går skiløype like forbi posten. Skiløypa mot Varingskollen og Heitåsen går bare 55 meter fra Skåltjern. Vi parkerte ved Sørli (yrende liv), gikk igjennom tunnelen "Luringen", så noen meter oppover skiløypa mot Ørfiske før vi tok brått til høyre. De første 200 metrene var vanskelige, men uten ski gikk det bra. Deretter var føret fint, litt hardt her og der, men ok. Vi kommer  snart tilbake for å bestige Varingskollen fra baksiden.

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Beate Heilemann

   
Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

En nydelig søndag med tett tåke nede i Oslo-gryta og nede i Nittedal, men delig sol oppe i høyden.

Fant en veldig fin parkeringsplass i det nye boligfeltet på Kruttverket der man umiddelbart kom rett ut i løypenettet til Nittedal IL. Her er det nok en kunstsnesåle, for helt glimrende forhold i sløyfene rundt stadion. 

Passerte under toget på løypeundergangen Luringen, og deretter tok jeg scooterløypa som går delvis under høyspenten og raskeste vei opp til Skåltjern. I mangel av noe særlig sne var det som ventet helt håpløst føre her, is og knallhardt, men jeg hadde de gamle skiene og var fast bestemt på å gjøre en runde av denne turen. Da jeg kom ut av granskogen og under mastene var det mer sne og bedre å gå og jeg kom rett på dammen og posten. 

Etter stempling tok jeg av skiene og gikk hytteveien til Ørfiske til fots. Mye klink is på denne, og de få bilene som var å se ved hyttene foretrakk kjetting! 

Retur hovedløypa ned fra Ørfiske. Her var det litt hardt på toppen, men nok sne og helt greit. 
Ble en fin runde på ca 1 mil i bare sol.

Takk for turen!

Fra løypa Sørlitangen - Skåltjern:

KM 20 30 1

Skåltjern:

KM 20 30 2

Fra løypa Ørfiske - Sørlitangen:

KM 20 30 3

 


   
Nina Didriksen, Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@knutsk)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 6
 

Om sommeren anbefales å ta stien fra blindveien vest for Holdippel-vannet

Screenshot 20220616 134749 Chrome

 


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@knutsk Nå er det bare dager før nytt KJP hefte kommer så her gjøres innsats : tok først 35 Brenneberget : mye opp og deilig ned = fin tur.  Leste meg opp og kjørte først til P som Ingunn anbeflate, men med min interesse for Stolpejakten viste meg at det var et flott stolpetilbud i område og forslag om parkering helt i enden av Tumyrveien (plass til ca. 30 biler) og da slapp jeg 3 km på vei :-D. Tok en flott stolperunde via Høldippeldammen, nordover til Lomtjern og så sørover igjen = ett utrolig flott område, åpent myrlandskap (elsker det) ble en fin runde på litt  over 5 km. Kan anbefales 🙂

Ingen HLF i dag 😀

 

Dette innlegget ble endret for 2 år siden av Ingeborg Roald

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette