Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-30 Skåltjern

12 Innlegg
11 Deltakere
26 Reactions
3,466 Visninger
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden

I dag fikk jeg hyggelig følge, og vi tok den samme runden. Første gang jeg har gått gjennom den nye undergangen. Og mitt aller første besøk ved Skåltjern, utrolig nok, så mye som jeg har vært ved Ørrfiske. Fin post!

Synnøve

Morten Møst, Lene og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden

Grei post. 

Det som forundret en er at det var et så stort hyttefelt fra Skåltjern til Ørfiske. Er det også fastboende der?

SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

@erikhaugros I hvert fall ikke offisielt. Men det er et velkjent problem i Nittedal at det i realiteten bor folk på hytter som ikke er godkjent som helårsboliger. 

Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 27 år siden

Skåltjern

Nå slipper en alle problemer med å finne vanskelige stier o.l. Det går skiløype like forbi posten. Skiløypa mot Varingskollen og Heitåsen går bare 55 meter fra Skåltjern. Vi parkerte ved Sørli (yrende liv), gikk igjennom tunnelen "Luringen", så noen meter oppover skiløypa mot Ørfiske før vi tok brått til høyre. De første 200 metrene var vanskelige, men uten ski gikk det bra. Deretter var føret fint, litt hardt her og der, men ok. Vi kommer  snart tilbake for å bestige Varingskollen fra baksiden.

Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden

En nydelig søndag med tett tåke nede i Oslo-gryta og nede i Nittedal, men delig sol oppe i høyden.

Fant en veldig fin parkeringsplass i det nye boligfeltet på Kruttverket der man umiddelbart kom rett ut i løypenettet til Nittedal IL. Her er det nok en kunstsnesåle, for helt glimrende forhold i sløyfene rundt stadion. 

Passerte under toget på løypeundergangen Luringen, og deretter tok jeg scooterløypa som går delvis under høyspenten og raskeste vei opp til Skåltjern. I mangel av noe særlig sne var det som ventet helt håpløst føre her, is og knallhardt, men jeg hadde de gamle skiene og var fast bestemt på å gjøre en runde av denne turen. Da jeg kom ut av granskogen og under mastene var det mer sne og bedre å gå og jeg kom rett på dammen og posten. 

Etter stempling tok jeg av skiene og gikk hytteveien til Ørfiske til fots. Mye klink is på denne, og de få bilene som var å se ved hyttene foretrakk kjetting! 

Retur hovedløypa ned fra Ørfiske. Her var det litt hardt på toppen, men nok sne og helt greit. 
Ble en fin runde på ca 1 mil i bare sol.

Takk for turen!

Fra løypa Sørlitangen - Skåltjern:

KM 20 30 1

Skåltjern:

KM 20 30 2

Fra løypa Ørfiske - Sørlitangen:

KM 20 30 3

Nina Didriksen, Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 2 / 3
Del dette