En ganske krevende post og ikke lurt å ha med barn. Vi startet som anbefalt i boka. Hei alle kjentmenn! Det er skrevet mye om at GPS koordinatorene i boken er feil, er det noen av dere som har vært der som kan gi oss de riktige? Jeg har ikke helt kontroll på GPS'en ennå, men er ett stykke på vei så det hadde vært fint med de riktige her siden denne posten synes å være krevende og ett terreng det ikke er bare, bare å gå i. turhilsen Ingunn @skogtroll GPS-koordinatene er korrekte! Er bare selve treet i kartutsnittet som er litt feil plassert. 1. forsøk: Parkerte ved Granerud for å få Hjellsåstårnet (post 49 2018-2021) og Dammyrdammen på vei hit. Det var ikke lurt da det ble fort mørkt så vi måtte drive med nattorientering. Det viste seg at vi stod ved elven rett under Prekestolen og at vi gikk opp blindsiden i mørket uten å finne den. Her var det bratt og mange trær som hadde veltet som gjorde turen litt for anstrengende i mørket. Vi fant en liten sti som gikk over kollen til Kollerøysveien, men den forsvant etter hvert så det ble en del bushing i mørket fram til vi kom til veien. 2.forsøk: Parkerte ved Kollerøysveien og bushet fram til posten. Tok gps koordinatene på posten: 59.72647 10.98014 som tilsvarer WGS84/EUREF89 gitt i boken. Verifiserte dette ved bruk av appen Norgeskarten som var fint å ha med på forsøk 1 når vi gikk oss vilt i mørket. Ville absolutt ikke anbefale nattvandring til denne posten 🙂
Grantreet i boka står litt for langt nord, hvilket betyr at vi må ned noen koter for å finne posten.
Her er det veldig bratt, men det lykkes oss å finne et søkk som var grei fremkomst. Halvveis nede til elva legger vi kursen mot nordøst mot posten, men her er det masse tre velt som må forseres.
Takket være GPS’en fant vi frem og vi brukte ca. 1 ½ time.
På veien dit møtte vi et par som hadde rotet rundt i skrenter og tre velt i flere timer for å finne posten. Vi takker for gode tips fra dem.
Jeg legger med et kart, hvor jeg har forsøkt å markere hvor posten ligger.
Jeg ville kanskje vente til våren/sommeren med å ta denne posten. Lykke til og god tur.