Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-17 Stubdalskampen, ved utsikten

8 Innlegg
8 Deltakere
19 Liker
1,610 Visninger
(@bjorba)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 14
Trådstarter  

Vi valgte å stå over åpningsarrangementet 6.9.20, men dro til Skimuseet for å skaffe kjentmannshåndboka.

Etter litt debatt om vår egen private «åpningspost» falt valget på Krokskogens nordvestre del og Stubdalskampen (nr. 17). Vi fulgte veien mot Løvlia oppover noen svinger fra parkeringsplassen nedenfor Damtjern og tok av på den eldre, smale driftsveien som går parallellt med Løvliaveien et stykke. Den er avmerket på kartet og kartutsnittet i boka, men er ikke like lett å se overalt i terrenget. Så følg med, er vårt råd.

Tok så ut kompasskurs for å treffe toppen av Stubdalskampen. Inn i et kupert, stiløst terreng bar det, men etter en stund kom erkjennelsen/ den gamle lærdommen sigende inn over oss: Det er alltid lurt å sjekke kartutsnittet i boka for å finne ut hvor posten egentlig er, FØR man forsøker å ta seg dit!

For først da gikk det opp for oss at posten slett ikke er på toppen («søren, de pleier jo å legge dem der!»), men flere hundre meter nordøst for toppen og nedenfor den der det nordover-fallende, men relativt flate topplatået går over i brattere terreng (tettere kartkoter) nedover mot Damtjern.

Vi ble heldigvis raskt klar over tabben, fikk korrigert kursen og beveget oss nordøstover langs topplatået. Da var ikke posten særlig vanskelig å finne, der den ligger på lysningen i skogen og den vide utsikten mot nord begynner for alvor. Dette er en av de gode utsiktspunktene i kjentmannshistorien.

(Postskiltet er satt opp med fronten vendt mot nord og mot utsikten, ikke omvendt slik som prøveskiltet som er avbildet i boka.)

Bjørn.


   
Svarktander, Kjell Erik Berg og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
Sitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

En herlig høstdag nord i marka i dag. Åpnet med denne fine utsiktsposten. Syklet oppover fra Damtjern og satte fra oss syklene ved en kryssende bekk. Bushet opp til toppen og ned til utsiktsplatået i et fint og herlig lende. Husk at posten ikke er på toppen, men lenger ned. Samme vei tilbake til Damtjern.


   
Svarktander og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Dette var dagens 4. av 9 poster på postjakt. Det gikk helt fint å klatre opp til posten - tok bare noen minutter fra nærmeste vei. Fint sted!

Kom fra Bleiksjøflaka og fortsatte mot Mørkgonga.

Hilsen Karl Georg


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Ny artikkel: Omkamp i Stubdal. Litt visvas om villniss, verdien av å dvele formålsløst ved en utsikt, og Jørgen Moe.


   
Jarle Karlstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

 

Norefjell

Jeg fortsetter med vinterbestigninger. Tok denne i dag. Kvinnedagen og min navnedag. Nydelig vær. Litt iset oppover Stubdalsvegen her og der tidlig på dagen. Hadde både truger og ski med meg. Men da jeg oppdaget hvor steinhard snøen var lot jeg skiene være i bilen.
Lett og greit å gå oppover på velstrødd vei mot Løvlia. Stoppet ved første hogstfelt og gikk oppover på trugene. Siste gang jeg brukte truger var på hyttetur i februar. Da syntes jeg det var noe mas, men nå fungerte det bra. Snøen inne i skogen var en hardfrossen masse av is, kongler og barnåler.
På de åpne flatene var det fint. Nydelig utsikt fra toppen. Bart på Ringerike, men med det hvite Norefjell i det fjerne. Brukte et par timer fram og tilbake. Kan sikkert gjøres mye raskere, men kronglete nå på vinteren. Så spor etter andre trugere og et skispor.

truger

P


   
Ingeborg Roald, Kristin Bøe, Liv Paltiel og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 43
 

Lot meg inspirere av Beate(takk), truger ble innkjøpt onsdag og la i vei idag. Gikk overraskende bra til å være første gang på truger, riktig morsomt var det! Tok til høyre over det første lille hogstfeltet du kommer til ved å følge Løvliveien. Etter en stund traff jeg på noen skispor også, så det lusker noen postjegere rundt i skogen innimellom. Går sikkert an å følge mine spor, du kommer da omsider frem til målet ihvertfall 😉 Fin post og morsom tur.

Stubdalskampen

   
Nina Didriksen, Liv Paltiel og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

Ai ai, godt å være i gang igjen med KP, årets første ble denne, parkerte ved Damtjern og tok blåstien opp til den kommer ut i Løvliaveien, litt vått men ikke ille.  Tok som andre beskriver "traktorveien" oppover, men mye falne trær og ikke minst topper gjorde det til en kronglete affære.. en god klatring opp til posten, lite stier å følge.. tok hogstfeltet rett ned og syntes det var vel så greit, men ville ikke valgt den veien opp.  Flotteste utsikten på lenge og traff 4 hyggelige damer som var på vei videre til Mørkgonga.. For meg bar det ned til Sundvollen og Stolpejakten; en nydelig rekke stolper i fjellsiden sørover fra Utfartsparkeringen ovenfor Sundvollen Hotel.  En utrolig fin tur. 


   
Nina Didriksen, Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Denne har jeg lurt lenge på hvordan jeg skulle "angripe" med utgangspunkt hytta på Oppkuven, og i dag klaffet alt. En aldeles vidunderlig solfylt søndag med skare med et tynt dekke styresne oppå. I dag kunne man suse rundt overalt!

Begynte med å gå over Vesleflåtan og opp til Løvlia via Atjern. Der ble det en deilig lunsj før jeg suste off-piste på skaren nordover til Stubdalskampen. Ikke hadde jeg kjentmannsheftet med meg (!), men jeg slo opp på dette eminente forum på mobilen og leste meg frem til at posten var på nordpynbten. Med GPS gikk jeg dermed ganske rett på posten til min store glede. Litt flaks tross alt! 

Etter å ha nytt en storsalgen utsikt bushet jeg videre østover og inn på løypa ned mot Damtjern. Tok deretter løypa Skottaveien tilbake mot Storflåtan og Vesleflåtan. 

En vidunderlig tur i solen, og den markerte nok dessverre sesongens site skikkelige skitur i marka, siden påsken tilbringes andre steder. Snufs. 

Takk for turen!

Lauvliflaka:

KM 20 17 1

Deilig skareføre:

KM 20 17 2

Utsikten:

KM 20 17 3

 


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette