Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-09 Portstolpene ved Kråka

20 Innlegg
14 Deltakere
22 Liker
2,017 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

Etter en fin åpning ved Lommedalsbanen og et besøk ved Øyervannsdammen, så ble denne besøkt. Masse folk overalt både med og uten KB. Ved Øyervannsdammen telte jeg så vidt jeg husker 8 kjentmannsjegere. Artig å få kunnskap om historien til denne "Kråkeplassen". Flere med KB her også. Og kjentmenn er hyggelige folk. Fikk besøk ved det oppmurte bord og vi hadde en hyggelig prat om løst og fast. Kaffe fikk jeg også. Og så slo vi følge tilbake til idrettsanlegget på Fossum. Godt å være i gang igjen.

Jarle


   
Synnøve Kjærstad likte dette innlegget
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Ja, dette er en grei post. Det er fint å starte fra idrettsanlegget på Fossum. Hit går det buss og det er mulig å parkere både utenfor og på idrettslagets område.

Vil du sykle inn er veien fra idrettsanlegget som går forbi skytebanen fin. Eller som jeg gjorde; fulgte  blåstien/skiløypa som går parallelt med veien ett stykke innover før jeg gikk ned på veien, forbi Lathus - her står det ett oppslag om den gamle plassen. Hold til høyre her og du er snart ved porten til plassen Kråka. På kartet er det en blåmerket sti som går her, den er ikke merket i virkelighetens verden. Men det går en helt fin og grei sti til venstre rett før porten, følg denne 70 - 100 m og du er ved "porten". På veien opp kan du se salongen til høyre for deg. Det lå litt mye nedfall der i går, men salongen er ikke vanskelig å finne.

Ingunn


   
Synnøve Kjærstad likte dette innlegget
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Vi ruslet også inn fra idrettsanlegget på Fossum, fint å kunne støtte klubben med parkering der (Vipps).

Jeg har ruslet blåstiene her noen ganger, bl.a. med Kråka som tema (geocache), men da kom jeg ikke så nær som nå. Og grusveiene her er kjent mark, fra ski- og sykkelturer.

Denne nye avstikkeren var morsom, fin historie og artige "installasjoner"!

Den nye porten er ikke like sjarmerende:

2020 09 11 14.59.06 ny port3

Hilde, Pål & Caro


   
Lene, Svarktander og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

En fin mykstart på den nye boka for oss. Godt å være i gang med ny bok, selv om ikke helt ferdig med den forrige. 

Med 12 uker gammel valp er radiusen begrenset, men hun fikk sitte i sekk på magen til matfar så da gikk det overraskende bra. Morsom og barnevannlig post, med fin utsikt helt hjem. Kråka har vi bare sett fra stuevinduet, men aldri på nært hold. En idyllisk plett. 

Det ble pølser på primus på en lysning like ved. 
Takk for turen! 

KM 20 09 1
KM 20 09 2

   
Lene, Synnøve Kjærstad, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Parkerte ved Fossum idr.plass. God plass der i dag. Gikk sti/vei inn til den nye porten og tok stien opp derfra. Morsomt å komme til helt nye steder. Den gamle porten hadde jeg ikke sett før. Jeg fortsatte stien oppover og veien videre til Østernvann, hvor jeg har vært noen ganger. Tilbake gikk jeg over Lathusåsen som også var en ny opplevelse. Fin post og fin tur i det deilige været!


   
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Hvis noen synes denne posten er litt for koselig så har jeg et forslag. Ta posten fra nordvest. Jeg kom fra Årnes og kom inn på "Bogstadvannet rundt"  fra veien oppover mot Åbortjernet. Et stykke opp langs veien der den flater ut. Makan til våt, mørk og kronglet sti har jeg knapt opplevd i Oslomarka. Men fra Kråka og sørover er det  bare hygge.

Dette innlegget ble endret for 4 år siden av Beate Heilemann

   
Lene og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@gunnark)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 15
 

Endelig en dag uten regn. Parkerte ved Fossum og fant posten greit fra veien mot Kråka. På stien etter posten opp mot skogsveien mellom Fossum og Østernvann var det plutselig bevegelse i skogen foran meg. Siden jeg hørte stemmer fra veien, trodde jeg det var en av disse rastløse fuglehundene som man ofte støter på i denne delen av Marka. Men rett imot kom en forskremt rev som ved synet av meg brått endret retning, skvatt ut til siden og forbi. Artig, lenge siden jeg har møtt rev midt på dagen i Oslomarka! Så gikk jeg Bogstadvannet Rundt; en våt opplevelse med vann i strie strømmer både i bekker, elver og på stier.  

Gunnar K.  


   
Lene, Synnøve Kjærstad, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@gunnark Istedenfor Bogstadvannet rundt valgte vi å gå opp til Østernvann og over Lathusåsen til parkeringa ved Fossum. Litt bløtt i stien opp fra portstolpene, men helt greit å gå. Vi rastet sammen med bjørnen ved den østre demningen til Østernvannet. Fin alternativ runde.

Måtte google litt på Fritz Holland og hans arbeid/ kontroverser med Aall på Norsk folkemuseum. Det var ukjent at Holland bare fikk samle bilder på bymuseet og ikke gjenstander! Er dette bildet fra 1936 et av mange slike bilder som ble arkivert på Oslo bymuseum? Gikk kirkeveien Sørkedalen - Haslum forbi Kråka og  videre langs lysløypa? Spennende arbeid Holland må ha gjort med kartlegging av de gamle veiene i marka?

Mange ute i finværet på en hverdag!

Hvor gamle er portstolpene?


   
Lene, Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

En fin vinterpost også for oss som ikke er så glad i skiturer lenger, og med Bogstadvannet rundt-veien kan man få en god spasertur også på vinterføre. Nå om dagen kan man også starte ved badeplassen på Bogstad og gå over vannet på isen! Tross at det var midt i uka var det smekkfullt på P-plassene ved Fossum, så vi endte med å parkere i en veikant ved Fossum bruk og følge rundveien til vi kom til vi nærmet oss det nordvestre neset i Bogstadvannet. Her må man ta av fra rundløypa og ta til høyre på en blindvei. Når man kommer til de nye portstolpene med en nokså uvennlig skilting, går stien oppover i skogen og rett opp til de gamle portstolpene og rastebordet. 
Utsikt både tvers over vannet til den staselige hovedbygningen på Bogstad gård, og til Bjørnsgård (dr. Raabes private mini-Maihaugen) på den nordøstre stranda. 

Fint vær denne dagen, og fint å gå, men for kaldt til å bli sittende særlig lenge på rasteplassen.

Hadde vært artig å visst litt mer om Kråka og livet der - finner ikke så mye på nettet heller. 

Kråka

 


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@lene

Jeg har tidligere lest (tror det var i lokalavisen) at Bogstadvannet kan være skummelt å gå på, d.v.s usikker is selv om tykkelsen er mer enn god nok. Det ble skrevet noe om at man tror det kan ha å gjøre med at det ligger en del tømmer på bunnen som avgir gasser.  Dette er rester fra tømmerfløtingstiden. Gassene skal gi isen en dårligere kvalitet enn hva som er vanlig. Dette er bl.a. grunnen så vidt jeg har skjønt til at man ikke kjører skiløper over vannet som før.

Ingunn  


   
Nina Didriksen og Lene likte dette innlegget.
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

@skogtroll Oi, det var ukjent for meg. Vi gikk ofte på ski og av og til skøyter over vannet da jeg var barn, og hørte aldri noe om utrygg is, men det er jo lenge siden.
Det var folk som gikk ute på vannet sist fredag også. Det eneste jeg finner på nettet, er en advarsel fra noen år siden på Markadatabasen, om usikker is i et område ved osen hvor det vanligvis går skiløyper: http://mdb.skiforeningen.no/marka/nytt/?id=1625  

Men lurt å være forsiktig!


   
SvarSitér
(@steinwill)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 4
 

på varsom.no finner dere iskart.  Der står det også litt mer utfyllende om bla Bogstadvannet.  https://www.iskart.no/

https://www.iskart.no/isfarligevann/Pdf/007_A_Bogstadvannet_v20170321.pdf


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Mange takk. Dette var nyttig informasjon for meg - og sikkert mange andre. Ikke minst å gå kunne gå inn på slike opplysningssider.

Ingunn


   
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Undertegnede drømte om skitur til Spålsdammen eller Såta, men det ble en litt mer familievennlig tur på søndag.

Vi tok beina fatt og gikk veien fram til den nye porten og sti inn til posten derfra. Det var et par issvuller langs veien, men ikke noe problem å gå. Bare moro for yngstemann som elsker å gå og skli på isen, og som brukte mye tid i grøftene der det var is.

Artig med steinbordet og de gamle portstolpene.

Tilbake gikk vi sti oppover lia og kom på veien litt lenger nord. Vi fant steder med både snø og is, men ikke noe problem å gå tørrskodd i joggesko.

Kr2
Kr1

 


   
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@lipa Jeg trengte noen "skifri" poster og satset på denne.  Til tross for at jeg gikk tur/retur på veien (som de fleste beskriver her) ville jeg ikke gått uten min IceBug piggsko i dag.  Men fortsetter mildværet vil veien være isfri om en stund, stien også tror jeg.


   
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette