Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-14 Sersjantmyra

15 Innlegg
10 Deltakere
25 Liker
1,827 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

 

3177C395 9CE2 4C87 AD71 2E5392E27D3D

Ta den på vinteren!

Jeg syklet et stykke opp vinterveien til Presthytta og derfra ble det en blanding av bushing, et kort stykke på blåsti og på stier som forsvant. En del opp og ned og rundt våte søkk, ble faktisk ganske tungt.

Myrene er vakre i begynnende høstfarger (og HLF er aktive i hvert solgløtt). Da jeg nærmet meg så jeg rødmerkingen til skiløypa Løvlia-Gampetjern-Dammyra. Det er også mulig å gå hit via blåstien Løvlia-Kampeseter, men det hjalp ikke meg siden jeg kom cirka nitti grader på den stien.

Hilsen Nina
God tur!


   
Jarle Karlstad og Jokkolokko likte dette innlegget.
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Siden været ble bedre enn hva de berømte værguder hadde lovet ble det tur. På min nyervervede elsykkel. Startet hjemmefra og til Bykrysset. Herfra på Kampeseterveien så langt den går. Parkerte sykkel der blåstiene tar av og fulgte denne greit innover til posten. Selvfølgelig litt lenger enn hva man trodde, det er jo ikke overraskende for oss som leter etter poster.

Men; for ett flott terreng! Litt smårusket der du starter ved Kampeseter, men innover! Her var det en fryd å være turgåer. Selvfølgelig noen våte partier, men vi gikk i joggesko og med litt forsiktighet på de vanskeligste stedene gikk det bra. Da vi kom ut av skogen der vi igjen møter skiløypa lyste posten mot oss på lang avstand; ingen leting i dag.

Etter en velfortjent matbit på det omtalte berget ble det samme retur. Hvis du tar samme start som oss, vær obs på at det er to stier til Løvlia, du skal ta den østligste hvis du ikke vil ha en runde, den kan bli litt lang.

Ingunn 

 

 

 


   
Morten Møst, Nina Didriksen, Synnøve Kjærstad og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
 

Gratulerer med både funn og elsykkel!


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Denne tok jeg etter å ha tatt 13-15-18-17-16. Trillestien der jeg kom fra nord gikk greit, men etter trillestien startet grusveien og der var det 70 m med 40 cm overvann over det hele. Jeg syklet gjennom det og ble våt til langt oppover leggene, men falt heldigvis ikke på den ujevne grusveien. Ved Monsebråtan rett sør for Presthytta tok jeg blåsti sydøstover. Da den stien møtte en annen blåsti, busjet jeg ca 1 km til blåstien rett sør for Sersjantmyra og gikk opp langs den blåstien til posten. Det tok ca 30 minutter hver vei, siden det totalt ble 4,5 km med mye bushing. Nyyyydelig og vill skog i dette området. Meget fin post. Dagens 6. post, og bare 3 poster igjen.

Hilsen Karl Georg


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

En herlig post i et nydelig terreng. Jeg ankom denne posten etter først og ha syklet fra posten ved Dammersplassen. Etter DNT-hytta, Myrseter, tok jeg trillestien opp til veien som går opp til Kampesetra. Her ble sykkelen plassert, før jeg tok beina fatt og la i vei innover på en sti av ypperste merke (selv om den var litt dårligere stedvis opp dalen til Sersjantmyra). Her inn kan man oppleve den totale stillhet. Bortsett fra en hakkespett og de etter hvert så vanlige HLF, så var det bare meg og den mektige naturen. Jeg følte meg privilegert som fikk oppleve dette vakre og attraktive området på en helt vanlig fredag i oktober. Tilbake til By syklet jeg nedover langs kjente vann på rekke og rad (Trehørningen, Byvannet, Småvann og Aurevann). Takk for nok en fantastisk tur. 

God helg til alle kjentmenn !


   
Morten Møst og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@sande)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 14
 

Syklet i dag fra By til Kampeseter. Varig fin vei bortsett en sving med is.  Fin blåsti fra Kampeseter til posten.

Dette var vår post 50.

Benthe


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@sande

Gratulerer med fullført bok!

Ingunn


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

 

0E124063 2CE3 4E18 8261 2A2A57D7F631

@sande Gratulerer! Jeg hadde gleden av å besøke myra og posten for andre gang nå, like vakkert som i september. Gleder meg til en skitur her. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

Ja, hit er det enkelt å komme på ski. Føler meg litt som en masete gjenganger, men jeg frustreres sånn litte grann av at det er så få som skriver om vinterbestigninger /funn av KM-postene. Det er nå det virkelig gjelder. Spesielt når en skal ut å bushe.
Denne posten er bare kos. Var der i går i nydelig vær, passe kalt. Dro fra Skansebakken, opp Dammyrdalen til Dammyra. Deretter mot Løvlia via Gampetjern. Det er en lang, bratt og hardploget bakke like før Sersjantmyra. Men med litt fornuftige ski så gikk dette bra.
Posten ligger 2-3 m fra løypa.

Sersjantmyra20 14

 

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Beate Heilemann

   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

Hadde egentlig ikke tenkt meg hit idag, men ble fristet til en aldri så liten avstikker etter å ha besøkt Fjerdingsbekken. Veldig vått i marka nå - glad jeg hadde med gummistøvler i sekken. Flott terreng, skal tilbake til sommeren når det har tørket opp litt.

Sersjantmyra

   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 19
 

Håper Kristin utnyttet den tørre sommeren, for nå er både Sersjantmyra og terrenget  omkring mettet med vann. 

 I utgangspunktet en grei tur. Sykkel til Kampesetra og så en rask tur langs blåmerket sti. Det ble imidlertid en  fuktig opplevelse. Det gikk bra helt til bekken som renner inn i Gampetjernet. Jeg kom over hovedløpet ved å balansere på et nedfalt tre, bare for å oppdage at at myra rundt var så våt at man måtte vasse til knes.

Belønningen var solgløtt over posten og den fine myra. 


   
Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

@falken 

Kristin har fått rotet til turplanene sine i sommer og høst, dessverre - men jeg kommer sterkere tilbake. Gleder meg til det, kjenner jeg 🙂

Når det gjelder dine strabaser så tenker jeg at du kommer til å huske den turen, eller hva? Er litt deilig egentlig når det er noen utfordringer underveis. 


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

Fin på skitur! Et hyggelig gjensyn på påskeferie og skitur gjenom Marka. 

F31D0DE7 85C6 40FA B734 23C68FA161FE

Hvis noen vil lese om turen, er det tekst og bilder her: https://www.facebook.com/603911355/posts/10158581658606356/?d=n

Hilsen Nina
God tur!


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
(@gunnark)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 15
 

Denne ble tatt i grevens tid i dag 31.08.23 for å oppfylle kravet til gullmerket med den 40-nde posten.Siden Svenådalen er stengt og Pershusfjellet da ble et kronglete alternativ for meg, tok jeg heller sykkelen på bilen og kjørte til By i Lommedalen. Syklet til Kampeseter og gikk de siste par kilometrene til posten. Absolutt vått deler av stien, men gullposten var heldigvis fortsatt på plass. Den ligger godt inne i Krokskogen naturreservat, så her er det vilt nok (kanskje også nok vilt da ulv ble skutt her for få år siden). Fortsatt bra med blåbær og variert utvalg av mye sopp. Retur samme vei.

 


   
Hans Löwe Larsen, Atle Berntsen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
 

Gratulerer med gullet, Gunnar! 


   
Gunnark likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette