Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-37 Sherpatrappa

10 Innlegg
10 Deltakere
27 Liker
2,010 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

 

A9848F5A 96FB 498C 89FF 733100ABEAAB

 

C553A200 677C 4E9A A53C B61C26A12790

 

BC461ABF DAE0 4D92 903E D99117D0F8D3

 

529DB93F F545 4352 84EF 03822980F70F

Her er det utrolig fint. Vi tok det som en kveldstur, med trapp og gapahuk i solnedgang. Det var ganske mye folk som gikk opp/ned trappa og ellers på de mange store og små stiene og turveiene i området. 

Det som imponerer meg med slike steintrapper, er at de har klart å legge dem uten at noen av trinnene vipper. Det har jeg bare opplevd én gang, i Kamperhamrane, som er en gammel ferdselsvei fra Oppstryn og østover mot Skridulaupbu. Den har mye større høydeforskjell og turen er 8-10 timer.

Etter tur og caching spiste vi middag på en restaurant på Stovner. 

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Lene og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
Sitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Fin sykkelpost til Liastua; derfra bratt (!) opp trappene og videre til posten.

Imponerende byggverk!

Samme vei tilbake- syklet hjemmefra og det ble en tur ut av det.

 

Torgeir

Sherpa

 

 


   
Lene, Jarle Karlstad, Synnøve Kjærstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Vi parkerte på Stovner senter - der kan du stå i 3 timer i åpningstiden. Fulgte gangveiene opp til Listua.  Dette må være ett av de bedre områdene og ha med barn på tur, masse fine lekemuligheter., Herfra ser du trappene. Tok trappene opp og fortsatte til gapahuken, merket sti helt frem. Her var det flott. Litt grått i dag med flott utsikt over Oslo. 

Var så vidt innom Liastua. Her fikk jeg ett kart "Aktivitetskart Gjelleråsen" 1: 7 500 utgitt av Høybråten og Stovner IL. Dette viser kulturminner i Gjelleråsmarka. 

Ingunn 


   
Ingeborg Roald, Lene, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Dagens rundtur: Stovnertårnet - Liastua - Sherpatrappen - Gubbero med kafferast og postkode - sti til Oldtidsveien og videre ned til Stovner.

På Oldtidsveien måtte vi innom begge klokketårna. Morsomt for de i følget som ikke kjente til denne ringinga!

Oldtidsveien over Gjelleråsen er en perle. Et av de første kildene er Kong Sverre som er omtalt her iflg en You Tube film om veien. 

Gråværsdag og mye vann i Oldtidsveien.

Morsom tur iflg sju turdeltakere!


   
Lene, Gunnark, Liv Paltiel og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

En liten fredagsformiddagstur med gjensyn på gamle stier - fra tida før sherpatrappa ble bygd. På en hverdagsformiddag går det greit å parkere på den gamle snuplassen for buss på toppen av Stovnerbakken, og det er god plass ute i skogen også. Turveien inn til Liastua er blitt fin! Sist jeg var her, var det en sølete anleggsvei full av hogstmaskiner.
Sherpatrappa er kjempefin! Utolig vippefri som det står i et tidligere innlegg. Fra gapahuken Gubbero kunne vi (i kikkerten) se Nesoddbåten legge ut fra Tangen! 

Litt lenger borti lia ligger makkeren til denne gapahuken: Kjerringfred. Enig i at Gjelleråsen er et fint turområde - et sted jeg opp gjennom barndommen bare opplevde som en lang og langsom bilkø.

Resized 20201023 135511
Resized 20201023 135951

   
Hans Löwe Larsen, Liv Paltiel, Gunnark og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Vi var her lørdag 21/11 etter at sola stakk fram. Parkerte ved Tokerud skole og gikk opp slalåmbakken og videre opp trappene. Utsikten var upåklagelig denne gangen. Det er min andre tur til posten, men følget sin første etter at det ble post her. Gutta gikk til Holumskogen herfra, mens jeg gikk ned til bilen igjen.

Tur1
Tur2

 


   
Ketil Knudsen likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

Andre tur til denne posten. Nå på vinterføre. Det var jo meget annerledes. Stor aktivitet på Liastua med slalom, aking, grilling ute.
Kravlet opp Sherpatrappen. Den var nesten ikke synlig under et tykt lag av hardtrampet snø, men det var tak til føttene her og der. Piggsko eller brodder var et absolutt must.
Vi koste oss på Gubbero og beundret utsikten over Groruddalen.
Så gikk vi den bratteste stien ved Svingeleet ned mot Øvre Fossum gård og Stovner senteret. Der har jeg gått en del ganger på sommerføre. Nå var stien frosset til en tykk elv av is. Se foto. 
Altså - velg en annen nedfart.

Løypa fra Svingeleet

 

 

 


   
Ingeborg Roald likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@beatyschka Tenkte 1 mnd., varmen og sola hadde gjort litt med den isbanen Beate beskrev, trodde det skulle bli enkelt å se de flotte trappene.  Kjørte til øverst i Stovnerbakken og fant en parkering der - bilde viser veien innover, dog ikke så speilglatt litt inne i skogen. De stiene som gikk fra veien og inn i skogen var om mulig enda mer is is en bildene til Beate viser - så jeg holdt meg til veien.  Selve trappen var ganske grei, de fleste trinnene var delvis og uten snø/is på. Det lille stykke opp til posten var også greit med mange bare flekker mellom issvullene.  Fantastisk flott trapper.

fra parkeringen stovnerbakken
Stovner sherpa
post 37

Fra parkeringen, trappene og utsikten fra posten :-).  


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Besøkt 11.09.21 mellom mange andre gjøremål.

En veldig fin og barnevennlig post. Vi parkerte på Tokerud skole og gikk opp slalåmbakken til klubbhytta, der ble det lang pause med klatrende barn, før vi tok den flotte trappa oppover. Fine infoskilt også, vi lærte både om sherpateknikk og skihopping. 

Ble belønnet med en flott gapahuk med kikkert på toppen der vi nøt lunsjen. Litt tåkete, men varmt og oppholdsvær, så ble en topp tur. 

Takk for turen!

KM 20 37 1
KM 20 37 2

   
Liv Paltiel, Kristin Bøe og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@kenneth)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 3
 

Veldig fin post med storslagen utsikt. Morsomt med kikkerten på toppen! Trappa er nå i sin helhet fri for snø og is, det er heller ikke noe snø eller is å snakke om på toppen.

 

 


   
Hans Löwe Larsen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette