Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-25 Fiskeløysåsen  

RSS

Jarle Karlstad
(@jarle)
Imponerende aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
19. september 2020 21:50  

Her satte vi fra oss syklene i krysset i sørenden av Nordre Djupdalstjernet. Bushet opp til myra hvor skiløypa fra Stryken går. Gikk langs myrkanten til Bjønnputten før vi gikk til posten fra sør. Spennende område hvor jeg aldri har vært før. Og så er det jo litt kult å si at man er kjent på Fiskeløysåsen i Nordmarka. En ås for Markakjennere. Helt til vi kom til dette området, hadde vi ikke merket en eneste HLF. Men her var de. 5-4 til kona i HLF-konk. (noen kamper er det greit man taper). Tilbake ved Djupdalstjernet var det bare å slenge seg på sykkelen å trille ned mot dagens utgangspunkt ved Stryken.

PS: 3 andre godt voksne kjentmannsjegere ved posten.

Jarle

Dette emnet ble endret for 1 måned siden av Jarle Karlstad

Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Innmeldt: 20 år siden
20. september 2020 18:41  
Postet av: @jarle

PS: 3 andre godt voksne kjentmannsjegere ved posten.

Finnes det unge kjentmannspostjegere? 😀

Hilsen Nina
God tur!

Morten Møst likte dette
SvarSitér
Jarle Karlstad
(@jarle)
20. september 2020 19:56  

@ninad

Har stilt meg selv det samme spørsmålet. Er redd snittalderen er faretruende høy. Kanskje noen og enhver av oss bør reklamere litt ekstra overfor ungdommen ?

PS: Litt på siden av temaet, Morten. Men bare et kjapt svar.

SvarSitér
Morten Møst
(@mortenmost)
Forumvert
Innmeldt: 21 år siden
20. september 2020 21:16  

Tror vel ikke vårt besøk i dag bidro til å redusere snittalderen blant gjester til denne posten.

Men jeg kan bekrefte at HLF-plagen er minst like irriterende som elscooter-plagen i  mer urbane strøk, om enn ikke en like stor trussel mot fotgjengeres liv og helse.

Prøvde oss her i går også (lørdag), men ga opp siden Stryken stasjon var en "major traffic jam" allerede klokken 11. I dag tok vi en av de siste plassene litt før kl. 10.

Vi traff en "kollega" på vei fra posten som nevnte at hun ikke hadde sett noe til et "far" som er nevnt i håndboka. Det så ikke vi noe til heller. Derimot var det utbytterikt å følge den noenlunde tørre skiløypa, som jeg aldri har gått på annet enn ski. Vedlagte bilde viser vårt veivalg og punktet hvor vi begynte å bushe inn mot posten. Nydelig villmarksterreng med morgendugg og duft av elg. Dessverre var HLF en vedvarende plage som medførte flere pauser for "strip-search" og en omgang med kammen, som ifølge insektprofessor Preben Ottesen er den ledende teknologi mennesker rår over i kampen mot Lipoptena Cervi.

Veldig fin blandingsskog innover her, ofte med gran og furu i het omfavnelse, og med hyggelige lysninger som gjorde at vi så postoppslaget på lang avstand. Steinmonumentet er fint det, uten at det sa oss mer enn det som kjentmannsboken omtaler.

Jeg vil tro det er fint å gå hit som en avstikker på ski når forholdene tilsier denslags løssluppenheter.

IMG 2351

"Hvor jeg vendte meg hen, så jeg den nordiske vemodige prakt omkring meg" - Bernhard HERRE.

SvarSitér
Karl Georg Øhrn
(@karlgeorg)
Intenst aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 18 år siden
22. september 2020 21:20  

Jeg fulgte anvisningen i heftet, og det fungerte utmerket. Ble bare ti minutter å gå fra enden av blidveien og sykkelen og opp til posten. Fint terreng! 

Det var dog trist å ha syklet ned alle bakkene fra Katnosa-området for deretter å sykle opp alle bakkene til Sandungen, siden neste post på maraton-dagen var ved Hakkloa. God trening!

PS: Jeg er 45 år og dette er det 6. heftet mitt - jeg reklamerer aktivt overfor de som er yngre enn meg - Kjentmannsheftet er fantastisk!

Karl Georg

Synnøve Kjærstad, Morten Møst, Nina Didriksen og 1 personer likte dette.
SvarSitér
Morten Møst
(@mortenmost)
Forumvert
Innmeldt: 21 år siden
24. september 2020 16:40  

Ny artikkel: Stein uten bitt på Fiskeløysåsen

"Hvor jeg vendte meg hen, så jeg den nordiske vemodige prakt omkring meg" - Bernhard HERRE.

SvarSitér
Jarle Karlstad
(@jarle)
24. september 2020 17:10  

@mortenmost

Som vanlig en ren fornøyelse å lese dine innlegg, Morten. Men nå hadde jeg egentlig bare en liten kommentar til våre uønskede følgesvenner (les HLF). Jeg har spurt meg selv: Hvem blir den første til å bruke det latinske navnet på disse ekle småkrypene. Og med ditt siste innlegg fikk jeg jo bekreftet at jeg hadde rett svar. Så kanskje vi nå skal gå over fra forkortelsen HLF til LC ? Jeg bare spør 🙂

SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
24. september 2020 17:53  
Postet av: @jarle

Hvem blir den første til å bruke det latinske navnet på disse ekle småkrypene. Og med ditt siste innlegg fikk jeg jo bekreftet at jeg hadde rett svar. Så kanskje vi nå skal gå over fra forkortelsen HLF til LC ? Jeg bare spør 🙂

Ja, dette er første gang Morten bruker den latinske betegnelsen på hjortelusfluer - i kjentmannssammenheng. For oss som kjenner hans gc-sider (geocaching) er imidlertid ikke dette ny latin. 

Om vi skal gå over fra HLF til LC? Nei. Etterhvert er det ganske mange som kjenner til navnet, og krypet, hjortelusflue - og til og med HLF blir forstått i enkelte sammenhenger - så jeg synes vi skal holde oss til det. Men det er valgfritt 🙂

Hilsen Nina
God tur!

SvarSitér
Jarle Karlstad
(@jarle)
24. september 2020 20:31  

@ninad Jada, jeg er helt enig med deg. Dette ble skrevet med glimt i øyet. Var forresten plenty av HLF i kveld innover i Romeriksåsen fra Tæruddalen.

Nina Didriksen likte dette
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
30. september 2020 11:09  

Et nydelig sted, men obs! mosen på toppen er såpeglatt!

Dette ble en tidlig formiddagstur i ryggvennlig terreng. Tåka hang lavt, det samme gjorde duggen, så buksebeina ble våte fortere enn du kan si «geocache» eller «kjentmannspost».

Jeg fulgte rødmerket skiløype frem til den gjør en knekk øst for bekken, derfra bushet jeg de siste ca 350 m inn.

Fordelen med å somle litt med noen poster er jo at jeg da også får logget noen av cachene som har det med å poppe opp ved dem 🙂

HLF-ene var også fornøyd.

Edit: To HLF dukket opp på overtid, etter både tre runder med kam og en dusj kunne jeg plukke dem ut bak øret. Huff.

56D91E95 810E 41D7 A3D2 8EE0EDFE27CE

Dette innlegget ble endret for 3 uker siden 3 times av Nina Didriksen

Hilsen Nina
God tur!

Morten Møst likte dette
SvarSitér
Del dette