Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-16 Mørkganga

19 Innlegg
9 Deltakere
35 Liker
1,996 Visninger
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
Trådstarter  

Med minstemann på overnattingsbesøk ble det ettermiddags-/kveldstur på Krokskogen i dag. Selv om vi ikke begynte før i 16-tida, var vi langt fra alene. Vi parkerte på veien mellom Sundvollen og Åsa der blåstien går opp. Det var biler overalt, men vi hadde flaks og fikk plass på selve parkeringa. Oppover gikk det. Og oppover. Vi valgte å gå opp selve Mørkganga. Det var - som det står advarsler om- endel løs stein, men heldigvis var det ikke så mange som valgte den veien, så det gikk greit å ha oversikt. Kan ikke si jeg var uberørt av stigninga, men som alltid er utsikten på toppen fantastisk. Og det er jo en opplevelse i seg selv å gå opp kløfta. Alene var vi ikke på utsikten, så det ble et litt kort besøk. Turen gikk videre til Pipestein, og vi rakk såvidt tilbake til bilen før det ble mørkt. Veldig fin tur.


   
Synnøve Kjærstad og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
Sitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
Trådstarter  

Prøver meg på å legge inn et par bilder fra turen.

MG2
MG3
MG6

 


   
Synnøve Kjærstad, Amgrims, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Veldig fine bilder. Ikke ofte man ser så fin belysning i det "klassiske bildet ned kløfta. Det har lett for å bli motlys eller slagskygger. Bravo! 


   
Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
Trådstarter  

Tusen takk. Det var hyggelig tilbakemelding


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

 

5978F299 381A 4775 B25A BF12C95A406C

 

543C4DD6 CF37 47C8 A6BB 74194276F617

Til tross for en småkjølig dag snek det seg med minst én HLF underveis. Vi bråbestemte oss for en tur hit etter å ha plukket tyttebær litt lenger nord på Krokskogen i formiddag. Sikkert langt færre folk enn på godværsdager. Til forskjell fra tidligere turer gikk vi i dag opp i retning Skardtjern og så på blåmerket sti, dvs ikke opp selve Mørkgonga. 
Nå var det kommet opp et bilde til minne om han som omkom i ulykken her samme helg som posten ble avduket (uten noen sammenheng forøvrig, han var på overnattingstur). 

Hilsen Nina
God tur!


   
Jarle Karlstad likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

I dag ble det en lengere sykkeltur gjennom marka. Syklet via Fjellseter inn til Skardtjernet hvor sykkelen ble parkert og det ble transport med apostlenes hester. Litt rotete hvor man går opp til blåstien. Jeg hadde parkert innerst på plassen mot en liten høyde (det er en hytte til venstre) tok til høyre og kom riktig opp på blåstien som var noe brattere enn hva jeg husket. 

Regnværet i helgen gjorde at jeg var litt spent på fremkommeligheten, men det gikk helt bra. Den bekken en krysser var litt stor, men det lå ett par steiner strategisk plassert for overfart. OBS disse kan bli glatte ved veldig mye vann.

Mørkganga var - og er - ett flott skue i ett slikt høstvær vi hadde i dag. Så en liten rast ble det på utsikten. Jeg var ikke alene her selv om det var en mandag på dagtid. Møtte ett par på veien derfra og 2 stykker på utsikten.

Så var det retur til Skardtjern og sykkel. Avstanden er skiltet med 1,1 km, men jeg må medgi at den føltes lenger. Om det var sykkelturen som satt i bena vet jeg ikke, men jeg kom greit frem og tilbake.

Ingunn


   
Nina Didriksen og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg kom fra nord og tok blåstien inn. Den var ikke helt klar ved hyttene i starten, men ved hjelp av Norgeskart-appen var det enkelt. Det var nøyaktig 1,75 km til posten, så det ble 3,5 km tur/retur sykkelen. Jeg har snart tatt 300 kjentmannsposter men har aldri vært her før. Endelig!! Gleder meg til å gå opp Mørkgonga en annen gang og ikke bare komme ovenfra.

Fortsatte videre mot Sersjantmyra etterpå.

Hilsen Karl Georg


   
Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Dette er jo selve rosinen i pølsa. Min favoritt-tur i hele Oslomarka. Og det innebærer å gå følgende rute: Elvika-opp Mørkganga-Migartjern-Gyrihaugen (682)-Migartjern-stien helt ute på kanten mot fjorden til Skardtjern-kjerreveien tilbake til Elvika. Da passet det jo fint å fullføre årets KB på denne spektakulære posten. Man må jo spare det beste til slutt 🙂 Men nå er det virkelig mange som har fått øynene opp for denne naturperlen. Jeg tror jeg aldri har møtt så mange i skogen siden ski-VM i Oslo i 2011. Heldigvis var jeg tidlig ute. Rene 17. mai- toget på vei opp da min tur nesten var fullført. Etter advarsler om rasfare valgte nok mange ikke å gå Mørkganga. Oppe ved posten og utsikten hersket en nesten euforisk stemning. Alle snakket med alle og smilte om kapp med sola. Hørte uttalelser som:" Nesten som Vestlandet jo. Ante ikke at det var noe sånt så nær Oslo." Og ei av de mange snakkesalig damene (og det var desidert flest damer her) hadde visstnok nesten glemt at hun hadde en vond hofte. Og så var det hun som med glimt i øyet lurte på om det var køordning for å ta de obligatoriske bildene helt ute på stupet. Ja, her var det stemning. Oppe på Gyrihaugen var det også bra "kok" i dag. Registrerte fort at det langtfra bare var nordmenn her. Hørte svensker, dansker,polakker og engelskmenn/amerikanere (det samme opplevde jeg i sommer da jeg var her sist). To jenter hadde forresten overnattet i telt her oppe i natt. Tror nok jeg aldri har sett Gaustadtoppen så tydelig fra Gyrihaugen som i dag. Helt rå utsikt i godværet. Dette ble virkelig en verdig avslutning på årets KP.

Jarle


   
Synnøve Kjærstad, Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Takk for mange fine turfortellinger, Jarle. Hva skal du ta deg til de neste 22 månedene, bortsett fra å pønske ut nye postforslag?


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

@mortenmost

Jo, det skal jeg fortelle deg, Morten. Da skal jeg ganske enkelt fortsette å være på tur i den herlige Marka vår. Men jeg kommer nok til å prioritere turer i nærleiken av heimen en tid framover etter mye farting i det siste.

Jarle


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@jarle

Gratulerer med fullført bok og takk for mange fine turbeskrivelser. Nei, du var nok ikke alene på Mørkganga i går.  Jeg kjørte forbi p-plassen. Her var det parkering "på kryss og tvers" til tross for forbudsskilt.  Vil tro at det var rene 17. mai toget i stien etter alle bilene å dømme, dette var sent på ettermiddagen.

Ingunn


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Gratulerer så mye, Jarle! Jeg har full forståelse for at du tar alle postene raskt. Jeg har det på samme vis, men bruker like fullt alltid nesten ett år på det. Jeg får ikke ro i sjela før alle postene er tatt. Jeg har tatt 33 så langt, og vil ikke klare alle før vinteren. Imponert over at du har klart det!

Karl Georg


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

@skogtroll

Takk for det, Ingunn! Kjekt å høre at du har likt noe av det jeg har skrevet. Og det er gjensidig. Ja, i går var det kaos ved Elvika. Heldigvis var jeg tidlig ute. På vei hjem møtte jeg politiet mellom Sundvollen og Elvika. Tipper at det ble en dyr tur for noen.

Jarle

Dette innlegget ble endret for 4 år siden 3 ganger av Jarle Karlstad

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

@karlgeorg

Takk for det, Karl Georg! Og det er kun en grunn til at jeg har tatt postene så raskt: Det er jo så gøy. Jeg håper ikke noen tror at jeg gjør dette for å "vise hvor flink og rask jeg er". Fra min side er det ekte glede over å være ofte og lenge i Marka som betyr noe. Så er det jo hyggelig å "boltre" seg litt på disse sidene blant folk med samme interesse. Ellers har jeg lagt merke til at du har hatt et par utrolig lange turer med solid "KP-fangst". Stå på videre!

Jarle


   
Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 
Postet av: @jarle

Oppe på Gyrihaugen var det også bra "kok" i dag. Registrerte fort at det langtfra bare var nordmenn her. Hørte svensker, dansker,polakker og engelskmenn/amerikanere

Der sier du noe. Jeg var der i sommer, og husker at det var et veldig sammensatt klientell der, språklig sett. Ikke noe jeg opplever ofte i Marka. 

Og gratulerer med fylt hefte! 

Hilsen Nina
God tur!


   
Jarle Karlstad likte dette innlegget
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette