Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-16 Mørkganga

19 Innlegg
9 Deltakere
35 Liker
1,998 Visninger
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

 

Blåveis

Jeg fortsetter med vinter-vår bestigninger. I går var jeg alene på posten ved Mørkgånga. Var veldig i tvil om hvordan forholdene  var der.
Tok med piggsko, gamasjer, staver og truger (de sistnevnte  fikk jeg ikke bruk for). Ganske fint vær, men etter hvert blåste det ganske infamt og truende snøbyger drev over Ringeriket. Gikk ikke opp kløfta, men tok Skardsveien. Litt utfordrende på slutten og en hel del is. Det var lengre langs blåstien nordover enn jeg kunne huske. Tilbrakte bare noen minutter på utsikten. Det var litt gruelig der i blåsten. På tilbaketuren traff jeg et ungt par som startet samtidig med meg fra parkeringplassen ved Elvika. De var skjelven etter å ha klatret opp gjennom kløfta. Den hadde vært full av is. Og de hadde bare vanlige fjellstøvler. Det hadde vært så ille at de hadde grått av redsel. Bildet under er ikke tatt av meg, men av Kristine S. Advarsel fra paret om ikke å gå kløfta før det blir isfritt. Tilbaketuren var hyggelig etter hvert med sol og blåveis og hestehov.

MørkgongaIs2
Dette innlegget ble endret for 3 år siden 3 ganger av Beate Heilemann

   
Nina Didriksen, Liv Paltiel, Kristin Bøe og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 43
 

Hu hei hvor det går! Ut på tur i går til Pipestein og Mørkgonga og søndagen ble valgt grunnet litt plagsom pollenallergi. Når det regner trenger man jo ikke bekymre seg så veldig for pollen, akkurat.

Gikk fra Kleivstua via Retthellseter og blåstien var til tider veldig grei - og til andre tider absolutt ikke så grei. Mye råtten snø og svært mange vindfelte trær, uttrykket Mikadoskog som Nina skrev om er veldig treffende. Vi klatret og krøp, plumpet i isvann og fylte støvlene til randen - herlig! Mitt stakkars turfølge som jeg hadde lurt med meg ble vel kun holdt oppe av løftet om hjemmebakst når vi kom frem til Mørkgonga samt en mulighet for alternativ rute tilbake til bilen. Vi endte med å gå Skardsveien og Dronningveien tilbake - tror egentlig det var lurt i forhold til tidsbruk. Vi var brukbart slitne på slutten men beholdt heldigvis humøret og da jeg annonserte at det snart ble litt oppoverbakker igjen repliserte turfølget tørt at "det var da enda godt, jeg elsker oppoverbakker!"

Tenker at vi kommer til å huske denne turen veldig godt og med smil om munnen. Det lenge siden jeg har ramlet, plumpet og ledd så mye på tur.

Takk for fin tur!

Mørkgånga1
Mørkgånga2

 


   
Nina Didriksen, Beate Heilemann og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Nå har det vært noen fine høstdager og de må benyttes når man har anledning. Lommedalen IL har ett prosjekt som heter "over skog og hei" med ca 50 poster i Bærumsmarka og Krokskogen. Det skal egentlig (iht beskrivelsen) være i "nærheten", men de har også valgt å ta med både Gyrihaugen og Mørkganga.

Siden en av mine venninner er ute etter å ta alle disse postene fikk jeg meg også en fin tur til Mørkganga i går. 2 godt voksne damer parkerte på den berømmelige, men lille p-plassen. Det gikk greit en fredag formiddag. Og la i vei, opp selv Mørkganga. Opp kom vi - og nøt den fantastiske utsikten - vel fornøyd med å ha kommet oss hele opp. Returen gikk til Skardtjernet og Skardveien ned. Her er det også mange flotte utsiktspunkter hvis man ikke har blitt for kresen etter Mørkganga som er vanskelig å slå.

Ingunn 


   
Liv Paltiel, Nina Didriksen, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Nydelig dag på Krokskogen! Vi gikk Skardveien opp og ned. På turen til Mørkganga så vi ingen, men innen vi var nede igjen hadde vi hilst på ca et dusin. Steinsfjorden lå som en speilglassrute nedenfor oss hele dagen.

Ved utsiktspunktet der ulykken skjedde er det kommet opp en benk med minneplate. 

Litt rart å tenke på at det er ca 60 år siden første gangen jeg gikk opp Mørkganga!

Synnøve


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
Side 2 / 2
Del dette