Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-11 Menuetten  

RSS

Nina Didriksen
(@ninad)
Imponerende aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
17. september 2020 11:58  

Her går det en gammel, nesten usynlig kjerrevei av fra grusveien opp fra Homledal. Den ligger på omtrent samme høyde som posten. Mye grush, ikke så shortsvennlig i starten. Det henger en hjulkapsel i et tre visavis der du kan ta av, den lå i grøftekanten, så jeg hengte den opp 🙂

Posten er på et fantastisk utsiktspunkt!

Hilsen Nina
God tur!

Sitér
Ingunn Sætervadet
(@skogtroll)
Innmeldt: 16 år siden
8. oktober 2020 19:40  

"Opplevelseskvaliteter" passer godt når man skal fortelle om denne posten. Her er det utsikt i flere retninger - både over Tyrifjorden og landskapet på den andre siden. Det gir ro i sjelen å sitte her å fundere mens lunsjen inntas.

Stien var god å gå, lett å se sporene etter bruk nå selv om det lå mengder av fargeglade løvblader på bakken. Det kan se ut som om den fortsetter lenger inn enn hva vi postjegere skal, noen som vet hvor den ender?

Etter å ha tatt av veien fra Holmedal og parkert foran bommen (den sto oppe i dag) var det bare å traske i vei oppover og nyte utsikten under veis. Bekken som krysser veien er ikke vanskelig å finne - når man går. Det er imidlertid ingen bro der så på sykkel i stor fart kan det være lett å sykle forbi. Bekken går under veien i rør.

I boken anbefales det å gå langs bekkens østside på grunn av bekkens størrelse og vannmengde. Nina har hengt opp en hjulkapsel på venstre side av veien der det går et tråkk ned til bekken (ca 50 m oppe). Driftsveien fortsetter på østsiden av bekken, lett å se nå. Siden det var mye vann i bekken valgte jeg å prøve østsiden oppover. Her var det ikke enkelt å ta seg frem så ned igjen valgte jeg å gå over bekken, en klopp her kan settes på ønskelisten. 

Ingunn

SvarSitér
Svarktander
(@svarktander)
Aktivt medlem Kjentmann
16. oktober 2020 13:36  
Postet av: @ninad

Her går det en gammel, nesten usynlig kjerrevei av fra grusveien opp fra Homledal. Den ligger på omtrent samme høyde som posten. Mye grush, ikke så shortsvennlig i starten. Det henger en hjulkapsel i et tre visavis der du kan ta av, den lå i grøftekanten, så jeg hengte den opp 🙂

Posten er på et fantastisk utsiktspunkt!

Hjulkapselen hang der fremdeles. 

Var en "lett" post dette vei til stien, og sti rett til posten og utsikten var det også i dag.

Ingen hlf, men det var jo ikke noe bushing, samt at det har vært frost. Noen dager, så de er nok borte nå (krysser fingrene).

SvarSitér
Jarle Karlstad
(@jarle)
18. oktober 2020 20:46  

Nok en fantastisk post med en herlig utsikt. Og for et høstvær! Strålende sol og en deilig kjølig luft. Også i dag var det rim i gresset først på dagen med litt is på vannene. Eller så må jeg jo innrømme at jeg har en egen forkjærlighet for disse postene på Krokskogens randsone ut mot fjorden. Som de fleste andre, gikk jeg opp fra bomveien. Nå var det bare å ta peiling på " Ninas  hjulkapsel" ( den kommer du til å bli husket for, Nina. Hvis ingen rapper den da) Stien/kjerreveien til posten er helt grei. Får ikke bommet på denne. Var her relativt tidlig i dag. Og derfor var det bare sol på andre siden av Holsfjorden da jeg trasket oppover lia. Men morgenlyset er jo flott da.

Jarle

Morten Møst og Liv Paltiel likte dette.
SvarSitér
Del dette