Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-48 Hebekkmåsan Radiostasjon

11 Innlegg
11 Deltakere
20 Liker
1,714 Visninger
David Aleskjaer
(@david-aleskjaer)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 8
Trådstarter  

Det var svært folksomt i Sørmarka rundt Hebekkmåsan i dag! Tror knapt jeg har sett så mange på tur samtidig på en ukedag i Marka. Men så er denne marka tett på boligområder også, da. 

Boka foreslår "Nygårdskrysset på E18" som et mulig utgangspunkt. Det burde kanskje heller stått "utfartsparkeringen ved Gårdmannsbråten". Veldig rart at den ikke er markert med en stor blå P på kartet. Selv mangler jeg detaljert kart over dette området i øyeblikket, men fra Gårdmannsbråten lot det seg fint gjøre å finne posten ut i fra kartutsnittet i boka. Bare å følge skogsbilveien inntil det går en blåløype til høyre, som siden joiner rødløypa. Det går ganske mange stier på kryss og tvers, men de treffer hverandre gjerne med jevne mellomrom, og selve blåmerkingen er ikke til å ta feil av. 

Selv gikk jeg først rett forbi radiostasjonen, men skjønte etterhvert at jeg hadde gått for langt. Det var egentlig ganske godt jobba å gå rett forbi den, jeg må ha vært i dype tanker eller noe. 

Ellers er det fine og umerkede stier langs selve måsan. Fant en som gikk over måsan også, og der var det fullt mulig å gå tørrskodd over myra i skrivende stund. (Den stien jeg snakker om gikk tvers over, altså øst/vest. Har ikke prøvd den rødløypa over myra som er markert på kartutsnittet.)

Dette emnet ble endret for 4 år siden 5 ganger av David Aleskjaer

   
Lene, Jarle Karlstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hvis du kjører fra Nygårskrysset og mot Ski sentrum får du etterhvert en Meny butikk på venstre side av veien. Her går det en stikkvei av fra "Skiveien" og forbi butikken.  Denne tok jeg og kjørte den helt opp. Her var det plass til en 2 -3 biler ved enden av veien.

Tok tverrveien til høyre (i kjøreretningen) ett lite stykke innover, her tar det av en sti på venstre side av veien.  Denne bringer deg opp til Måsan, tok til høyre og fulgte den store, umerkede stien (jeg så iall fall ingen merker) langs måsan oppover til jeg så husene ved radiostasjonen mellom trærne. Til venstre her og du står ved det NV hjørnet hvor posten og ett par andre oppslag står. Bildet i boken stemmer da med det huset du ser.

Måsan var flott. Siden jeg skulle rekke en middag fikk jeg ikke anledning til å se nærmere på den i går, men det kan være spennende en annen gang.

Ingunn


   
Jarle Karlstad likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Tok Lysnevegen inn til der turstien startet. Kom snart inn på en blåsti. Greit å følge den fram til mastene og gjerdet.

Spennende terreng, ganske flatt og lett å gå. Etter posten tok vi en lengre tur rundt omkring. Mange skilt: Et sted var det samlet steiner fra forskjellige steder i landet. 

 

Dette innlegget ble endret for 4 år siden av Erik Haugros

   
Morten Møst og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Parkerte der Myrveien svinger østover (samme sted som Ingunn har beskrevet). Vi fulgte veien videre til bussholdeplassen (nordsiden av veien)og gikk stien nordover derfra. Har vært her på turorientering flere ganger tidligere, og synes det er et veldig fint område. Kanskje fordi det er litt annerledes enn andre skogsområder jeg vanligvis ferdes i.

Også i dag ble det noen få tur-o-poster samtidig som kjentmannsposten, og lunsj like i nærheten av Bollerudåsen,  Ås kommunes høyeste topp. 

I artikkelen under som jeg tilfeldig kom over i dag, er det noen bilder fra den gang det var aktivitet med stikking og lagring av torv der. 

http://www.folloavis.no/_lokalhistorie/2008_04_hebekkmaasan/index.html

Anbefaler de med barn som ønsker seg en liten rundtur å gå stien rett sør for måsan. Den krysser flere dreneringsgrøfter som er artige å hoppe over. I hvert fall storkoste følgets minstemann på 4 år seg der, og jeg ser i artikkelen at de av enkelte kalles "hoppebekkene".

N1
N2

 

 


   
Morten Møst, Nina Didriksen og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Et fint og lettgått område som inntil i dag var upløyd mark for meg. Vi parkerte også innerst i Myrveien, og gikk først innover på vestsiden av Hebekkmåsan, før vi krysset den i nord. Og da kom straks gjerdet rundt radiostasjonen til syne mellom trærne. Interessant historie rundt denne posten hvor det også er mange informative oppslag rundt om i lendet. Gikk rake veien tilbake til Myrveien på østsiden av måsan. Det er så spennende med nye steder. Kjentmannsmerket er fine greier, gitt 🙂

Jarle


   
Morten Møst, Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Vi tok de fire postene i Sørmarka i dag og parkerte litt før gjerdet og gikk rundt radiostasjonen til posten. Godt med en enkel post før de mer krevende 47 og 49 i regnværet.

Karl Georg


   
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

 

Vi parkerte ved et gjerde i Oppegårdsveien på østsiden av Ski radiostasjon, ca 1 km rett nord for Ski sentrum. Gikk så maks 1 km oppover veien til radiostasjonen, forbi bl.a. en gårdsbarnehage. 

Fantastisk turvær i dag! Men etter masse tull på den forrige posten ble det bare til at vi skrev av koden og gikk tilbake omtrent samme vei som vi hadde kommet. I likhet med naboposten Salsteinen ligger denne posten i et typisk nærturområde som krydde av små og store turgåere som tente bål og koste seg ute denne fine høstsøndagen.

Radiostasjon (2)

   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

@lene

En av de enkleste postene- grei adkomst fra bebyggelsen sør for posten.

Sølete på stiene, men ellers ikke så mye å klage over.

Et o-kart over området var også greit å ha.

Bilde: Per, lokal kjentmann i Follo.

Mvh Torgeir

Post 48 Per

 


   
Liv Paltiel og Lene likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Vi dro av sted med TOG fram og tilbake til Ski lørdag 5. desember. Myndighetene har bestemt at en helst skal unngå off. transport, men på en helgedag i 10-tiden var det svært lite andre passasjerer. Vi dro først til post 50 Salstein og fant denne uten problemer fordi vi "jukset" med å bruke GPS. Så vi unngikk alle problemene med umerkete stier, som helt riktig gikk på kryss og tvers. Salsteinen var jo en skuffelse.

Så gikk vi over Salsteinbrua og nordover mot Hebekkmåsan. Jeg hadde kopiert opp en side fra Oslo kartbok, og det var fint. Her var navn på alle småveiene. Selve Hebekkmåsan var imponerende. Vi spiste under dette treet, som er et fint eksempel på vriningsvekst. Dette har jeg ellers sett oftest på fjellet på gran og furu. 

Hekkbekkmåsan 2
Dette innlegget ble endret for 3 år siden 2 ganger av Beate Heilemann

   
Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Funnet på en nydelig sommerkveld den 3.juli. 
Parkerte på det kommunale eldresenteret i boligområdet sør for radiostasjonen, og fikk en kort og fin joggetur opp til posten. 

Mye mindre urbant enn jeg trodde, her var det jo et riktig fint turområdet. 

Takk for turen! 

KM 20 48

   
Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Samme tur på oss sist lørdag, i det praktfulle høst/vårværet. Ikke ofte jeg går med kortermet 12. november.

Pål / Caro


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette