Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-32 Helgheim også kalt Harloff-villaen

22 Innlegg
13 Deltakere
49 Liker
2,217 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

En grei etter-jobben-post. Gikk opp veien fra Skar innerst i vakre Maridalen. Husk å ta til venstre på veien i krysset ved dammen. Der hovedveien svinger svakt til venstre, følger vi traseen rett frem. Her kan vi tydelig se rester etter den gamle steinsettingen som er omtalt i KB. Så er det bare rake veien rett fram til restene etter villaen. Etter nok en gjennomlesing av stoffet i KB på trappa der Reidun sitter, returnerte jeg til Skar. Fin post.

 


   
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Jeg var på denne i nydelig høstvær i går. Gikk fra Skar i Maridalen. Fulgte vestsiden av elven oppover, der holder Oslo kommune på med skoghogst så stiene innover her kan nok være litt preget av dette. Traff en dame nede ved parkeringen som kom fra tur innover og nevnte at det var litt rotene og sølete stier.

Fulgte samme vei som Jarle innover til posten. Disse bygningene må ha vært større enn hva jeg hadde innbilt meg ut fra teksten. Gikk en runde i skogen mellom "vår" vei til posten og vannet. Har har mange vært på tur og lagt fra seg etterlatenskaper særlig i form av papir.

Tok meg en lang og god kaffepause ved vannet og fulgte østsiden ned igjen. Benyttet meg av flere av avstikkerne i form av stier som går ned til og langs elven. Her er det flott og for ett arbeid som har vært nedlagt her til skålveggene!

Ingunn 


   
Lene, Synnøve Kjærstad, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Fin sykkeltur gjennom Maridalen, Skar og opp til Øyungen. Fin post. 


   
Synnøve Kjærstad likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Det er under en måned siden jeg gikk forbi sist. Da var det fortsatt trær øst for vollen og ned mot vannet. Nå er det er blitt hugget veldig mye hele veien opp fra Skar, og det skal tydeligvis hugges mer. Veien begynner å bli gjørmete noen steder. Østsiden anbefales! Det er uansett fint ved villaen, og det var veldig hyggelig å møte Lille Bernhard og frue! Fin post!

Synnøve


   
Lene, Jarle Karlstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Ja, det var sannelig en hyggelig overraskelse å støte på selveste Synnøve her inne, mens vi på ulike måter forsøkte å gjøre oss opp en mening om den ganske omfattende hogsten i området.

Det er i hvert fall én fordel at grunnmurene trer tydeligere frem i terrenget, slik at man får et bedre inntrykk av hvordan eiendom og bygninger var disponert. Det er jo også bedre utsikt ned mot vannet. Ellers er jeg ikke så sikker - på oppslagene opp fra Skar står det at de driver med uttynning for å få mer variert skog, men det er blitt så tynt her og der at det ligner mer på flathogst.

Posten i seg selv er uhyre interessant med flotte grunnmurer, og den frittstående trappen som Reidun sitter på i boka. Her kan man filosofere over livet ved Øyungen for ikke så veldig lenge siden. Nå er det jo blitt masse korona-camping i området, og det synes. Likevel sier jeg som forrige taler: FIn post!


   
Lene, Synnøve Kjærstad, Hans Löwe Larsen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Nok en kort-reist post, denne gang fra Skar. Veldig sølete og mye hugst når man nærmer seg Øyungen; også mange trær hugget mellom restene av trappa og vannet ( jfr. bildet i heftet og bildet vedlagt.)

En liten rast ved vannet før retur i lett yr og disig vær.

 

Torgeir

Post 32 Kjentmann

 


   
Lene og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 10
 

Jeg kan melde at veien på vestsida av elva var ryddet og fin og uten gjørme i går 🙂

IMG 20201011 154939 red

Jeg er veldig glad i denne trappa som står der helt alene!

IMG 20201011 155144 red

Fin post med en fin historie!


   
Nina Didriksen, Lene og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@sande)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 14
 

Er det noen som savner en kartmappe med innhold?  Vi fant mappen på bildet på trappen.  Vi lot den imidlertid bli liggende da det ikke er langt å gå til posten.

288467F4 4C46 4017 869E 83E7A75E5026

 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@mortenmostDette ble skipost fra Skar. I dag var det ganske mye nedfall etter den sterke vinden, greiner og slikt, i løypa på oppoverturen. Heldigvis kom det noe snø slik at nedfarten ble en helt annen opplevelse. Utrolig spennende post! 


   
Nina Didriksen, Liv Paltiel, Lene og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Er dette en ski-post nå så lenge det ligger snø - eller er det mulig å gå på beina, ev. truger? 


   
Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@lene Grunnen til at jeg skrev skipost, er at det er lett nå å gå på ski dit. Godt oppkjørt løype fra Skar. På den nedlagte veien fra skiløypa bort til "villaen" er det tråkket av oss jegere. Fra Skar var det like mange gående som skiløpere som brukte den vestlige veien opp til Øyungen denne dagen. Greit å gå der, enda det anbefales for gående å bruke veien på østsiden! Så mange som gikk over demningen! Kanskje opp den ene og ned den andre? Hvis det ikke kommer mer snø, går det an å ta seg fram til posten - også uten ski! Jeg så ingen trugespor!


   
Nina Didriksen, Lene og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

På denne posten ruver "attraksjonene" såpass i terrenget at jeg vil tro man får et godt inntrykk selv med mye snø. Men man ser mer på sommerføre, selvsagt. 


   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@store-bernhard Det er en spennende historie her. Søk på Herloff-villaen på nettet. Her har bl.a. historielaget i Maridalen lagt ut bilder og tekst. Det var endog skole her! 


   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Fin, liten tur til Helgheim i dag! Vi kjørte til Skar, gikk oppover på vestsiden av elva og ned igjen på østsida. Det var helt greit å gå uten ski. Veien på østsida er for gående, og på vestsida er det flere meter bredt felt mellom oppover- og nedoverløypene. Den lille stubben fra skiforeningens rastebu ved Øyungen og bort til Helgheim gikk vi delvis i skiløype, men på en hverdag var det nesten ikke noen andre ute, og løypa var også så hard at jeg tror ikke vi ødela for seinere skiløpere. 

Jeg ble nysgjerrig på denne Helga, som bygde husene her på sine gamle dager iflg. turheftet. Jeg finner ikke noe sted noe om når husene faktisk ble bygd. Helga var født i 1874, og bodde der til 1948 - altså til hun var 72, så har det kanskje ikke vært så mange år? Ifølge historielagsartikkelen om familien som leide huset av kommunen seinere, så var det ikke strøm der, og bare sommervann. Det var ellers fjøs og stall, så kanskje var det også husdyr som skulle stelles. Må ha vært litt av ei dame! Og litt av et hus. Både murene og trappa er godt synlige i snøen, men trappa leder fremdeles opp til ingenting. Finner ikke noen bilder av det heller, men finnes kanskje i historiske oslobilder. 
Jeg må ta meg en tur opp igjen til sommeren!

 

Helgheim

  


   
Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

@erikhaugros - kunne du sendt en link til bilder og historien om Helgheim/Harloff-villaen? Jeg har søkt fram og tilbake på historielagets sider, og også på bilder, men finner ikke annet enn dette intervjuet med familien som leide huset av kommunen på 50-tallet, samt bilder og tegninger av alle andre gårder og hus i Maridalen...


   
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette