Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-13 Lysegrana

11 Innlegg
9 Deltakere
17 Liker
1,396 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

 

4F607628 10F9 4C23 8D5E 8B3D80E874F2

Flaks med kveldsvakter rett etter lansering, de kan utnyttes 🙂

Her ble det sykkel inn, og posten er jo rene drive in-en. Litt vanskelig å ane treets dimensjoner der det står gjemt innimellom andre. Men store trær er gøy, jeg lagde faktisk en oversikt en gang, den står som en faktaboks i denne artikkelen: Tryvannsgrana er død.

Mens jeg sto der hørte jeg stemmer nedi lia. Det viste seg å være to damer på tur, med heftet i hånden. Litt senere møtte jeg to godt voksne syklister, og jeg mistenker at også de skulle innom grana. Populært tre!

Hilsen Nina
God tur!


   
Synnøve Kjærstad likte dette innlegget
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

I går ettermiddag fikk jeg med meg en nabo som aldri hadde vært i disse trakter for å ta denne posten. Startet fra Skansebakken og tok veien/blåstien forbi Lysegårdene. Denne stien brukte en del av oss for å ta posten på Stutteskallveien i forrige hefte. Nå har det ganske forandret her, nesten så jeg ikke kjente meg igjen. Stien var tilvokst og tildels litt trang å gå mellom småtrærne. Oppe i høyden hadde ett stort tre falt ned og sperret stien, her var det ett virvar av andre nedfalte trær, men med en liten runde kommer du forbi. 

Kom inn på veien og passerte den før omtalte posten, utsikten var like fin nå selv om det blåste en del. På veien ned mot Lysdammen så vi toppen av grana, den ruvet godt i terrenget. Posten var enkel å finne. Det ble en kafferast ved demningen før turen ned og rundturen fullført.

Ingunn


   
Synnøve Kjærstad, Jarle Karlstad, Liv Paltiel og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

I dag passet det med en kort tur på elsykkel. Det største problemet her er å velge rasteplass. Det ble matpakke ved Midtre Lysedam og kaffe oppe ved utsikten ved Stuteskallen, så slapp jeg å velge. Fin post!

Synnøve


   
Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Dette var første post i raidet Oslo-13-15-18-17-16-14-12-10-8-Oslo. Tok 12 t. Startet kl 07.20 og var hjemme kl. 19.15, meget sliten og lykkelig. Dette var den enkleste og raskeste posten å finne av disse 9.

Hilsen Karl Georg


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
 

Ny artikkel på Kjentmannsmerket.org om Lysegrana: En gran å strekke seg etter. Den inneholder også lenker til flere nye eller oppdaterte sider om Lysedammene.


   
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

@mortenmost

Tur nummer to til Lysegrana i går 5. januar. Vidunderlig vær og helt ok skiføre fra Pipenhus og oppover. Men vi ble jo litt forferdet sa vi så all rotvelten oppover "Stuteskallveien". Treet hvor posten henger har gått over ende. Men det lar seg gjøre "å krype" igjennom annet vindfall.
Det blir nok ryddet opp etter hvert, men det kan nok ta noen uker.

Lysegrana

 


   
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@beatyschka I min jakt på poster som kan gås uten ski prøvde jeg meg på denne i dag.  Utstyrt med truger og utkikk etter mulighet å følge blåsti startet jeg noe sent (kjørte til Lommedalen først - damesnakk på tlf og ufokusert).  Det viste seg fort at det ikke lot seg gjøre så fulgte skiløypa opp - trengte dog trugene de siste 300 m. til posten, det var det løst å gå.  All nedfallet var ryddet bort og posten satt opp fint på venstre side av maurtue / tre.  Grått og fint i dag, med tåka hengende nedover trærne, fint med sånne dager også.  Gikk fint å gå, ikke mye folk på ski og laget ikke spor. (men tungt).  Også veldig glad for at posten lå helt nede ved veien, tror ikke lengre distanse hadde latt seg gjøre i løssnøen i dag.

KP 13

 


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hei

Jeg vet ikke om du har tatt postene Portstolpene ved Kråka, Øyevannsdemningen og Lommedalsbanen. Men alle disse er fine å ta nå  uten ski. Til Kråka fra Fossum (idrettsanlegget), Øyevannsdemningen fra Burud (opptråkket sti) og den siste kan du kjøre til om du vil. Eller gå fra Tobonn eller Bykrysset.

God tur.

Ingunn


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

Post 41 Raudfjell i nærheten av Elton, i Gjerdrum er oppgått til fots  av utallige familier. Litt kronglet de siste 500 m - så ta med truger.
Post 38 Haralds bolig er sikkert helt grei å ta på beina nå.
Post 37 Sherpatrappene. Her går det oppgåtte stier overalt.
Post 4 Haagensenovnen. Ligger i sjøkanten.
Post 5 OL-skog. Ligger ved vei.
Post 28 No time to die. Ligger ved oppkjørt vei.

m.m.


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 86
 

I dag så ikke varmen ut til å bli såååå plagsom, så vi besluttet at dette måtte bli dagens mål. Vi trengte en vandretur av enkleste sort. Tusle på vei/sti (etter fritt valg) opp og ned og ingen orienteringsutfordringer

Solen skulle være bak skyer, så det satset vi på.

Yr er ikke helt til å stole på i de klimatiske forhold denne sommeren har å by på. Vi fikk steikende solskinn hele veien opp - da hjalp det å komme opp til et fint vann til slutt. Grana sto der den har stått siste 100(??) år, så det med enkel orientering slo til.

Deretter kom regn, torden og mindre sol. Da hadde vi imidlertid spist nisten og kokt kaffe ved dammen, og var klar for nedtur (hjemtur).

En fin dag i en relativt regulert del av skogen. Vi møtte ett menneske på turen, samt en syklist (også menneske, selvsagt) som trillet på en sykkel med flatt dekk. Stille i Marka, med andre ord.


   
Morten Møst, Nina Didriksen, Kristin Bøe og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Godt nytt år! 
Lysegrana ble besøkt 2.1.22 i skumringen. Fin skitur t/r fra Skansebakken. Kom mye nysne på årets første dag, så skiføret var glimrende. Parkeringsplassen ganske full da jeg begynte turen kl.14:30. 

Gikk ut av skiløypa og inn på brøytet vei mot Stuteskallen, men siden jeg hadde gamle grusski gikk jeg greit på veiskulderen også siste stykket. 

Granen har jeg passert flere ganger, så det ble et hyggelig gjensyn på en dag som var hvit og grå, men likevel vakker. Heeeelt stille i skogen.

Takk for turen!

KM 20 13 1
KM 20 13 2

 


   
Hans Löwe Larsen, Kristin Bøe, Morten Møst og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette