Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-50 Salstein

13 Innlegg
12 Deltakere
17 Liker
1,786 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

 

FE3C6625 190B 46BC B457 970056DDDC70

Her gikk vi fra Finstadjordet og over en gangbro over Søndre Tverrvei. I buskaset lå et veltet treskilt som lignet på et av Skiforeningens «utfartsskilt», men jeg har ikke klart å finne ut om det er et slikt. Teksten er i så fall på undersiden. 

Det er grei sti til posten, som ligger i et litt grusjete skogholt. Her tråkket vi litt rundt, det ble noe (for)virring fordi vi så etter både en geocache og posten samtidig - og de er ikke på samme sted. Men vi fant heldigvis begge to 🙂

Jeg lurte litt på hva som er den omtalte steinen, fordi jeg innbilte meg at den er mye større. Men det er nok den rett ved posten, den med en liten knekk på. Fint hvilested!

Hilsen Nina
God tur!


   
Lene likte dette innlegget
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Jeg kom også på gangbro over Tverrveien fra Finnstad. Men her er det mange stier, kom litt for langt vest først, fant mye rester etter tidligere bebyggelse. Mellom disse går det en sti mot øst, fulgte denne og kom ned til steinen. Trodde som Nina ut fra bildet at den var større enn hva den er i virkeligheten. Steinen ligger rett ved stien hvor du finner både postoppslag og historieoppslag.

Ingunn


   
Lene og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@tor-sandby)
Kjentmann
Innmeldt: 17 år siden
Innlegg: 9
 

Vi tok posten fra motsatt retning av det Nina og Ingunn gjorde. Vi kjørte E 18 til Nygårdskrysset og tok av retning Fv. 154. Med det samme vi hadde krysset E-18, tok vi til høyre og kjørte Nygårdsveien til den stoppet med et forbudsskilt. Deretter på grei vei innover i skogen. Etter noen hundre meter delte veien seg, og vi tok til høyre. Etter ytterligere noen hundre meter stoppet veien, og vi gikk stien til venstre. Flatt, lettgått terreng på (drifts)vei og god sti gjennom delvis tett skog. 

Tor


   
Lene og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Her var jeg egentlig mest usikker på hvor det var best å parkere. Det endte med at vi parkerte i en lomme langs Søndre Tverrvei (kanskje noe tvilsomt). Deretter trasket vi over den omtalte gangbroen. Flatt og lettgått område hvor man ikke svir av for mange kalorier. Innbydende stier/kjerreveier i et for meg ukjent landskap. Fant tilfeldigvis en geocache før vi fant selve posten. Og det ble litt saumfaring før vi så steinen og posten. Synes forresten hustuftene og særlig potetkjelleren var vel så imponerende som posten (men forstår valget). Etter enda litt mer påfyll om all den spennende historien i Marka rundt Oslo, så gikk turen til Svartskog kolonial. En fin avslutning på en gråværsdag i Sørmarka.

Jarle


   
Lene og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@tor-sandby Her slet jeg lenge. Trudde det var en enkel post! Fant hustuftene og potetkjelleren. Posten måtte være der? Tok flere stier rundt! Så måtte jeg finlese boka, studere kartet og finne koordinatene. Så kom det et par, og de visste hvor historielagets tavle og steinen var. De fulgte meg dit. DEN STIEN HADDE JEG IKKE GÅTT!

 

 


   
Lene og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Det regnet mye i dag, og bløtt. Gikk over gangbrua og fulgte kartet. Da jeg var fremme ved enden av den store stien på kartet og måtte velge sti, valgte jeg den rett frem. Det var feil. Det var den venstre stien som førte fram, bare 80 meter å gå dit. Heldigvis bare 10 minutter bomtur.

Karl Georg


   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Dette ble en lang tur til en "kort" post! Vi parkerte ved en liten Kiwi-butikk inni boligfeltet Finstad i Ski, fant kjapt gangbrua over Rv 154 og gikk rett fram til sletta med rastebord og bålplasser. Men der klarte vi å ta til høyre! Straffen for å satse på hukommelsen etter å ha lest tidligere poster her. Det står det klart og tydelig at det er viktig å ta til venstre på denne sletta. Så da ble vi traskende rundt og fram og tilbake i dette nærturområdet, hvor det krydde av lokale turgåere på denne fantastiske høstsøndagen. Men ingen som hadde hørt om Salsteinen...

Da vi til slutt fant den etter halvannen time, var det bare 10 min å gå tilbake til gangbrua! Heldigvis var vi mer påpasselige med høyre og venstre på naboposten Hebekkmåsan like i nærheten. 

Fint nærturområde for et tettbygd område som Ski, men jeg vil ikke akkurat karakterisere det som utenfor allfarvei...

Salsteinen

  


   
Hans Löwe Larsen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

@tor-sandby

Takket være gode beskrivelser her i Forumet , ble dette en grei post. Kommer man kjerreveien nordfra, ta stien til venstre der veien slutter og etter 70-80 m er posten der. Ikke den mest imponerende steinen, men med en lang historie. Kan være vrien å parkere nord for gangbrua over Søndre Tverrvei, men en Kiwi-butikk ble redningen.

 

Hilsen Torgeir

Post 50 salstein
Post 50 bru

 


   
Hans Löwe Larsen og Lene likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 86
 

Endelig en post vi kunne ta ved å gå ut døra hjemme i Ås, langs jernbanen og inn til posten.

Tror dette blir første post i vår KM-historie (fra 1996) uten bruk av annen transport mellom hjem og et startpunkt....

Denne posten inneholdt nesten ingen stigning eller andre utfordringer, annet enn søle. Det blir neppe mange andre KM-poster i dette området i senere bøker heller, denne vesle skogen inneholder ikke så mye mer - annet enn hyggelige og lettgåtte turveier. Nå skal NSB anlegge skiftespor her, så forsvinner en del av den etter hvert.

Hyggelig tur var det!


   
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Tre generasjoner på tur til denne i går. Det var delvis isete på stiene, men gikk greit å gå ved siden av for de som ville det. Det gjaldt ikke 4-åringen og 5-åringen i følget som elsket å gå, skli og ake på isen. Vi parkerte på Solberg skole, og det ble en liten rundtur på stiene i området siden vi tok turo-poster samtidig. Det ble bål og grilling på Sørliåsen, og pølser, pinnebrød og marshmallows gikk ned på høykant. Alt i alt en veldig fin tur.


   
SvarSitér
(@toms-naturglede)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 9
 

https://www.facebook.com/groups/329893107380386/permalink/1463367444032941/

Nå er runden merka. Går rett forbi posten. 


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
(@stguld)
Kjentmann
Innmeldt: 18 år siden
Innlegg: 2
 

@toms-naturglede hvor er runden merket fra?


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hei, gikk forbi her i går. Når du kommer over den beskrevne gangbroen fra Finstad og over Tverrveien har det kommet opp skilt. Det er merket "Salsteinrunden"- Vi tok den til venstre ved skiltet og gikk rett forbi posten. Det er en rundtur, hvis du vil gå korteste vei tar du denne, vil du ta hele runden spiller det selvfølgelig ingen rolle hvilken vei du går. Skiltet står litt etter at du har gått over broen og herfra er runden oppgitt til 3,8 km. Lettgått terreng. God tur.

Ingunn


   
Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette