Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-15 Såta

12 Innlegg
8 Deltakere
16 Liker
1,595 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

Et sus av villmark og min foreløpige favoritt i årets hefte! Jeg kom på sykkel opp Kuvelia (nordsiden av åsen), der det går en gresskledd sidevei. Blåsti til Oppkuven og forbi idylliske Såttjern, før bushing til posten. Første gang jeg var på Såta var vinteren 2008, en skitur med innlagt geocaching å, eller turkrydder, som jeg liker å kalle det.

8F845218 3A08 4D2A B553 C03818FF3886

Såvidt utsikt mot Indre Oslofjord:

8C76F3FD A1C7 4550 8E36 78618B74412D

Hilsen Nina
God tur!


   
Liv Paltiel likte dette innlegget
Sitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Oppkuven-Smeddalen naturreservat er en sikker vinner. Jeg har vært på Oppkuven flere ganger, men Såta har jeg bare sett på avstand. Så det passet veldig bra med en KP her nå. Men med relativt tjukk tåke her i høyden, så klarte jeg å gå litt for langt før jeg tok av fra stien. Kunne ikke se den karakteristiske toppen i tåka. Ved Såttjernet snudde jeg og gikk tilbake og tok av fra stien ved et myrdrag. Etter at disse var passert, så var det å bushe opp første stigning til posten. Herlig post i et herlig område. Overraskende mye folk i dag. Bl.a. to jegere, en fisker og sannelig tror jeg at jeg også møtte T. Stensaker nedover Stuevassdalen. Blindveien innover Stuevassdalen mot toppen av Smeddalen, er en trivelig del av sykkelturen opp fra Skansebakken. En fin KP-tur selv om tåka var litt for tjukk i høyden. Og er det noe jeg har respekt for i Marka, så er det tåke.

PS: 2 HLF

Jarle


   
Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Dette er en favorittpost! For et nydelig og vilt område! Men det var tungt å sykle opp mot posten fra syd på dårlig kjerrevei og trekke med seg sykkelen opp blåstien til neste kjerrevei slik at det ble enkelt å komme seg videre til Bleiksjøflaka etterpå. Ingen tåke i dag, så posten var enkel å finne.

Hilsen Karl Georg


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

En flott gullpost som ble besøkt på en flott høstdag i går! Her slet jeg litt med orienteringen, utrolig nok. Hadde av en eller annen årsak fått for meg at posten ligger lavere i terrenget, men man gir seg jo ikke så lett.  Vi syklet inn fra Stubdal til Ganumsetra  og til snuplassen rett før Lille Oppkurvvann. Veien frem til setra var helt fin herfra litt mer "markavei", men det gikk helt greit å sykle her. Fortsatte på blå/rød sti til enden av Store Oppkurvvann og blåløypa her opp mot posten. Her var det noen ganske så våte partier, men vi kom tørrskodd frem med godt fottøy.

Etter behørig notering etter postfunn gikk ferden videre ned til blåstien og opp til Oppkurven og opp i tårnet for 2 godt voksne damer. Her kom det to menn av den litt yngre garde som skulle overnatte i hengekøye. Vi tok blåstien som kommer vest for lille Oppkurvvann ned igjen.  Den er mer krevende enn stien vi tok opp og bekken rett før hytta hadde rikelig vannføring. 

Ingunn 


   
Nina Didriksen, Liv Paltiel og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

Gratulerer med gull, @skogtroll!

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Lørdag 13.feb ble det fjellskiekspedisjon til Såta! 

Som hyttebeboer i "nabolaget" blr det ikke en veldig lang tur. Fra enden av veien i Kuvlia bushet jeg oppover lia. Det er snødybde på nesten to meter på disse trakter, og fin hold i snøen, så det var relativt lett å gå til tross for tett skog og en del høydemeter. 

Gikk via Søndre Kuvlia, hytta som disponeres av Harald Løvenskiold. Den ligger idyllisk til og det er hugget slik at han har fantastisk utsikt ned mot Sandungen der faren hans holder til. Hytta har blitt brukt flere ganger i vinter. Videre gikk turen til Såttjernet og der kom jeg også inn på scooterløypa som nå går helt opp til Oppkuven. En god del skiløpere her selv om det var relativt tidlig på dagen. 

Fra scooterløypa gikk det mange spor ut til posten på Såta, så her har det vært mange postjegere i det siste. Bare synd ikke flere deler sine opplevelser her på forumet. 

Etter postbesøket gikk jeg opp på Oppkuven og måtte jo som vanlig klatre opp i tårnet siden sikten var upåklagelig og man kan se halve Norge. Gaustatoppen var majestetisk der i det fjerne. 

Favorittvinterpost dette - helt magisk. Og kommer nok tilbake til sommeren...

Søndre Kuvlia:

KM 20 15 1

Fjordutsikt fra Såta:

KM 20 15 2

Utsikten fra tårnet på Oppkuven, retning Sandungen:

KM 20 15 3

   
Beate Heilemann, Jarle Karlstad og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

@jokkolokko

Inspirert igjen av Jokkolokko dro turvenninne Tonje og jeg oppover fra Skansebakken i går med fjellski. Etter 9 K oppoverbakke kom vi til Oppkuvvannet og så til vår store glede at løypa videre var scooterkjørt for ikke lenge siden. For å gjøre en lang historie kort. Vi måtte gi oss. Nærmeste punkt fra scooterløypa var 265 m, og det fristet ikke med så mye nysnø. Noen løyper som tok av så vi ikke. Det snødde og blåste, men det var bare deilig. Gikk opp til tårnet hvor jeg ikke har vært siden 2013. Se bilde. Det andre bildet er tatt av tårnet i går. Spooky.
Nedoverturen gikk mye bedre enn forventet. All den bløte nysnøen gjorde at vi bare kunne ploge oss nedover i god fart. 
Vi kommer tilbake.

Oppkuvenmeg2013
Oppkuventårnet

 

 

 


   
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Da ble Lørdagens ekspedisjon lagt til Såta. Dette er et område som er kjent fra før for vårt turlag, så her var det ikke nødvendig med kart og kompass.

Sykkel fra Damtjern via Storflåtan dam, deretter opp Kuvelia til der blåstien krysser for andre gang. På den gjengrodde og svært hyggelige gamle driftsveien stoppet vi og plukket med oss tre nydelige steinsopp, så da var også matauken gjort unna for turen. Mens vi sto der og rotet med soppen kom det en Tesla model S knirkende oppover, og kjørte denne veien til enden. Parkerte og familien og hund vandret videre innover. Overraskende. 

Blåstien går til Oppkuven, hvor vi bevilget oss pause, kaffekok og niste. Oppkuven var vi første gang på den 15.7.2004 for å ta forumvertens geocache med litt stolthet som 2. besøkende. Neste besøk på Oppkuven var forrige KM-post 9.9.2012. Dermed på tide med et gjenbesøk nå. I tillegg var det en ny geocache på stedet, så da ble den logget, ikke akkurat som nummer to lenger....

Deretter går turen ned noen høydemeter ned til Såttjern, før vi på toppen av høyden bak tjernet kunne følge kjentmannstråkket til posten. Såta var sist besøkt av oss 23.10.2011 - da "underveis" til KM-posten ved Trillingtjerna. Den gangen var det ikke sti til Såta, men det er det blitt nå. Behagelig å rusle den veien, ingen bushing i det hele tatt.

Retur samme vei, opp til Oppkuven (teller ikke som ennå et besøk), og deretter ned til syklene. Tok øvre vei tilbake, og fullførte da også "Storflåtan rundt" - uten at det ble noen plakett for den prestasjonen.

2 poster igjen til gull, satser på at det blir de to ved Gjerdingen til helgen. Exciting times!

Mot Oppkuven

   
Jokkolokko, Kristin Bøe, Gunnark og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Fantastisk story med elbil-mysterium og cliffhanger! Ha det hyggelig på sjarmøretappen!


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@store-bernhard 

Dette måtte vel være "noen" med spesiell kjøretillatelse også; dog kan heller ikke elbiler kjøre på bomveiene i marka uten videre.

Ingunn


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Og derfor: Et mysterium!


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Jeg opplevde det samme for et par uker siden her, dog var det en Opel. Den hadde kategori "Løvenskiold Pensjonist - All Access". Fin frynsegode etter lang og tro tjeneste for skogeieren det!


   
SvarSitér
Del dette