Et sus av villmark og min foreløpige favoritt i årets hefte! Jeg kom på sykkel opp Kuvelia (nordsiden av åsen), der det går en gresskledd sidevei. Blåsti til Oppkuven og forbi idylliske Såttjern, før bushing til posten. Første gang jeg var på Såta var vinteren 2008, en skitur med innlagt geocaching å, eller turkrydder, som jeg liker å kalle det. Såvidt utsikt mot Indre Oslofjord: God tur! Hilsen Nina Oppkuven-Smeddalen naturreservat er en sikker vinner. Jeg har vært på Oppkuven flere ganger, men Såta har jeg bare sett på avstand. Så det passet veldig bra med en KP her nå. Men med relativt tjukk tåke her i høyden, så klarte jeg å gå litt for langt før jeg tok av fra stien. Kunne ikke se den karakteristiske toppen i tåka. Ved Såttjernet snudde jeg og gikk tilbake og tok av fra stien ved et myrdrag. Etter at disse var passert, så var det å bushe opp første stigning til posten. Herlig post i et herlig område. Overraskende mye folk i dag. Bl.a. to jegere, en fisker og sannelig tror jeg at jeg også møtte T. Stensaker nedover Stuevassdalen. Blindveien innover Stuevassdalen mot toppen av Smeddalen, er en trivelig del av sykkelturen opp fra Skansebakken. En fin KP-tur selv om tåka var litt for tjukk i høyden. Og er det noe jeg har respekt for i Marka, så er det tåke. PS: 2 HLF Jarle Dette er en favorittpost! For et nydelig og vilt område! Men det var tungt å sykle opp mot posten fra syd på dårlig kjerrevei og trekke med seg sykkelen opp blåstien til neste kjerrevei slik at det ble enkelt å komme seg videre til Bleiksjøflaka etterpå. Ingen tåke i dag, så posten var enkel å finne. Hilsen Karl Georg En flott gullpost som ble besøkt på en flott høstdag i går! Her slet jeg litt med orienteringen, utrolig nok. Hadde av en eller annen årsak fått for meg at posten ligger lavere i terrenget, men man gir seg jo ikke så lett. Vi syklet inn fra Stubdal til Ganumsetra og til snuplassen rett før Lille Oppkurvvann. Veien frem til setra var helt fin herfra litt mer "markavei", men det gikk helt greit å sykle her. Fortsatte på blå/rød sti til enden av Store Oppkurvvann og blåløypa her opp mot posten. Her var det noen ganske så våte partier, men vi kom tørrskodd frem med godt fottøy. Etter behørig notering etter postfunn gikk ferden videre ned til blåstien og opp til Oppkurven og opp i tårnet for 2 godt voksne damer. Her kom det to menn av den litt yngre garde som skulle overnatte i hengekøye. Vi tok blåstien som kommer vest for lille Oppkurvvann ned igjen. Den er mer krevende enn stien vi tok opp og bekken rett før hytta hadde rikelig vannføring. Ingunn