Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-31 Glåmene

10 Innlegg
10 Deltakere
15 Liker
1,255 Visninger
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
Trådstarter  

En flott høstdag for tur i marka. Vi startet på parkeringen ved Åmot i Sørkedalen og tok den blåmerkede stien mot Finnerud. Litt uoppmerksomhet i ett kryss - der den bredeste og beste stien gikk rett frem, mens den blå gikk inn til høyre og vips var vi på umerket sti. Det skulle bli en glede; vi fortsatte oppover og oppover. Mange stier her i området, vi holdt mot N/NØ. Her var det gamle, oppbygde terrasser.Til sist sto vi på Stubberudseterhøgda og fant både det som så ut som en gammel bolt fra kartverket og andre metalfester. Det var ikke lenge siden noen hadde vært her med sag og ryddet unna noe tilvekst slik at utsikten var bra. Tenk om stien kunne bli blåmerket?

Herfra fortsatte vi etter matpause og ha sett på utsikten nordover, noe dårligere sti her, men helt grei å følge. Litt lavere i terrenget kom det en sti fra øst, disse tok følge videre og da var den bedre. Krysset skiløypa før vi fortsatte rett frem på en fin sti og kom inn på veien i SV høyre på Øyvannet. Herfra på vei til Sakkariashytta og inn på Deledalsveien, blåstien over Glåmene. Høstfargene hadde begynt å komme og vi fikk en flott dag over Glåmene. Posten sto rett ved stien og turen fortsatte på blåstien ned til Sørkedalen.

turhilsen Ingunn


   
Sitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Jeg satte fra meg sykkelen der blåstien tar av fra Deledalsveien. Det er hugst i området og endel av stien ligger under en god del granbar og en god del tømmerstokker. Jeg kom forbi uten problemer. I dag holdt skogsmaskinen på i skråningen like nedenfor starten på stien. Det står oppslag om å holde 100 m avstand. Videre innover var det helt nydelig, som ventet i det været som er nå. Posten synes på lang avstand. Bildet tok jeg på veien tilbake til sykkelen.

DSC 1931

Dette er en topp ti post!

Synnøve


   
Liv Paltiel likte dette innlegget
SvarSitér
(@lyderhorn)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 5
 

Besøkte posten på Glåmene i går, en vakker høstdag i september, og snublet over den samme tømmervasen som Synnøve. Jeg ble optimistisk med tanke på vinteren da jeg så hvor høyt posten hang. Hunden, som pleier å hoppe opp og peke med snuten når jeg sier "Finn posten!", hadde ikke sjans til å nå opp. Håper det blir så mye snø at den bare så vidt blir synlig til vinteren.

Hjemveien la jeg om Øyvannet. Gikk på veien bort dit og fant en avstikker ned til vannet og en koselig rasteplass. Tenkte å finne en annen vei tilbake til Sørkedalen og planla å bushe opp til nevnte Stubberudseterhøgda (523 moh.) Trengte bare å bushe et lite stykke, før jeg kom over en sti som gikk opp til høyden fra nord, selv om den ikke sto på kartet (1:50 000 vel å merke, men heller ikke på Kartverkets app). Det var utrolig fint på toppen, vid utsikt mot øst, sør og vest, og vegetasjon som tydet på at det må ha vært en seter her en gang. Noen som kjenner til historien?

Dette må da være et flott sted for en kjentmannspost, tenkte jeg. Men det har kanskje vært det en gang, før min tid som kjentmann?


   
Synnøve Kjærstad, Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg tok posten etter 11 andre lenger nord. Tok med sykkelen på blåstien fra Bjørnholt 500 m til grusveien lenger vest. Der syklet jeg 3 km og trasket inn til posten. Meget vakkert område - godt det er naturreservat. Bonden hadde tatt tømmer helt bort til grensen for reservatet (forståelig nok). Jogget til alle postene, men her var jeg så utslitt etter 10 timer med jogging og sykling at jeg trasket 1,5 km tur/retur sykkelen og jogget bare symbolske 2 meter...

Deretter var det tilbake til Bjørnholt og hjem til Korsvoll. Helt utslitt etter totalt 11,5 t på tur fra Grua til Korsvoll - aldri klart 12 poster på en dag før. (se post 19 for forklaring på hvilke jeg tok og i hvilken rekkefølge om du er inspirert til å gjøre det samme).

Karl Georg


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

 

04FA1AFA DF3C 4750 B3AB 6FCEC89D17F3

Fine navn på kartet! 

13F6152C 29DF 4E79 80D6 7B22B8C6F92A

 

Postet av: @karlgeorg

se post 19 for forklaring på hvilke jeg tok 

Det skal jeg gjøre, det er gøy å se hvordan andre legger opp turene. 

I dag ble det bare denne ene på meg, etter fire dagers post(gull)pause 🙂 og en natt på DNTs nyvinning Wentzelhytta ble det tur etter lunsj. Grått, tåkete, vått og gjørmete veier i dag, men nydelige farger på trærne og myrene!

Syklet oppover fra Elveli med en lønnsom avstikker til en geocache på Heikampveien. Så videre oppover og satte sykkelen i Deledalsveien slik andre også har gjort. Så et rådyr og tidligere nevnte hogstmaskin var i sving ved blåstien, så jeg tok en lang bue utenom. Ikke lange biten inn til det aller helligste her, et fantastisk område.

5C0CA4F3 0671 47B2 83C1 D5A69736DE40

  

Hilsen Nina
God tur!


   
Liv Paltiel likte dette innlegget
SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 10
 

I forrige uke var jeg ved Glåmene i nydelige høstfarger sammen med noen Stifinner-poster. Jeg prøvde å ta samme bilde som i boka, men med høstmotiv 🙂

IMG 20201009 154013 red

   
Liv Paltiel likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Dette er et nydelig område med flere "godbiter". Så da er det greit å ha god tid og få med seg mer enn selve posten. I tillegg til en runde på selve Glåmene, så var jeg oppom Appelsinhaugen (462), Kopperhaugene (526) og så tok jeg en titt på den mosegrodde bergveggen ikke langt unna Kopperhaugtjernet som var KP 1990-1992. Flott utsikt sørover på Kopperhaugene. Men nordover begynner det å bli veldig tilgrodd. Kunne så vidt skimte Bonna og Kikutstua under Kikutmassivet. Turen i går startet på sykkel fra Hammern i Maridalen og videre til Blankvannsbråtan. Derfra til fots. Så ikke et menneske rundt Glåmene. Men ikke overraskende masse folk på Kobberhaughytta og Ullevålseter. En flott søndagstur.

Jarle


   
SvarSitér
(@klohne)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 18
 
1359151F 9863 400F 8D80 8C4FEC64C778

 

Fin tur til Glåmene i dag!

Gikk blåstien fra Sørkedalen skole, og forbi Finnerud, og tilbake over Kobberhaugshytta, fin runde i sola!

Dagens overraskelse kom på starten av turen, etter første kneika, der blåstien tar av fra skiløypa, kom jeg til et skilt som fortalte at jeg nå sto midt i et hus i Brennatunet boligfelt.  Her er det noe jeg ikke har fått med meg...

CB7F02C7 4A17 4F9D 826A 611912D87B1F

 


   
Jarle Karlstad likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Inspirert av Kari sitt innlegg tok vi turen over Glåmene i dag. Veldig fullt på parkeringsplassen ved Elveli, men det var plass til en bil til. Det som er rart er at du dermed tror du går i kø, men det gjør du ikke. Mange som går veien, og det er jo et utall mål med dette som utgangspunkt.

Vi tok "gamlestien" opp til Finnerud, synes den er hyggeligere og mer "riktig" i terrenget enn den som bare er lagt om uten hensyn til riktig bevegelse. Eller så er vi bare gamle og liker ikke endring lenger....

Deretter blåstien over til sakariashytta og deretter over til Glåmene. Første delen her er flatehugget, og den er blitt både lys og trivelig. Pent arbeid. Deretter inn i verneområdet og en svært hyggelig sti. Posten står høyt og tydelig ved stien og løypa. Den har også en svært hyggelig kode, som har vært en gjenganger i de siste bøkene. Æres den som æres bør!

Etterpå tok vi med oss tre cacher på veien tilbake. Nydelig vær, nydelig tur og en fantastisk fin post!

20201018 144954 b

 


   
Nina Didriksen, Jarle Karlstad og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Denne har jeg spart til marka viser seg i sin fineste vinterprakt. Nå har det vel strengt talt vært drømmeføre i over en måned, så på høy tid å avlegge Glåmene et besøk. 

Startet grytidlig fra Øvresetertjern og tok følgende rute: Skomakerløypa - Rundmyr - Blankvann - Kobberhaugen - Glåmene. 

En virkelig ski-in med trikkeskinner til 30 cm fra posten! Fremme 09:30 og nøt en toddy fra termosen. Tok løypene vest for Blankvann på reuren. Og etterhvert sprakk skyene opp og solbrillene måtte på. Totalt 18 km. 

Markalykke - takk for turen! 

KM 20 31 1
KM 20 31 2

   
Liv Paltiel likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette