Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-42 Port Arthur  

RSS

Nina Didriksen
(@ninad)
Imponerende aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
8. september 2020 18:33  

F9FA0B06 52FA 4E5B A62C 79E97F27E085

Jeg må ha gravd frem det gamle kartet, for veien opp fra Glitre-området står ikke der. Men det gjør den på kartutsnittet i heftet. I omtalen på Skiforeningens turplanlegger står det at det er en heftig stigning og det er helt korrekt! Jeg tror dette må være en av de bratteste grusveiene i Marka.

Der hvor en gul-/blåmerket sti tar til venstre/vestover, tok jeg av og gikk en liten kilometer til gruven. Der fant jeg både den nye posten og den gamle geocachen. 

Tro det eller ei: INGEN HLF her i dag. 

Hilsen Nina
God tur!

Morten Møst, Kari Lohne, Hans Löwe Larsen og 2 personer likte dette.
Sitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
9. september 2020 19:43  

Det står i heftet at dette ikke er en repetisjon av nr 20 i 1996, det kan vi være enig i.
Men en "R-post" er det jo! I 2002 het post nr 42 Djupdalen gruve, og den lå jo også akkurat på samme sted.

Gleder meg til gjensynet!

Pål

Morten Møst, stguld, Synnøve Kjærstad og 2 personer likte dette.
SvarSitér
Ingunn Sætervadet
(@skogtroll)
Intenst aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
13. september 2020 23:31  

Dette ble gjensyn med traktene fra min første kjentmannshåndbok (2002-boken). Da var posten kalt Djupdalen gruver og hadde samme nummer som nr - 42. Litt usikker på om dette er samme gruve, blåstien er tegnet litt annerledes nå og tretoppen står helt oppe i stien på den gamle.

Startet i dag som den gang ved utfartsparkeringen ved Glitre. Stien er bred og fin, nærmest som en gammel vei (kanskje den er det også). Møtte en gjeng fra DNT som var i gang med å male opp merker og klippet kratt.

Fulgte stien til 1. stiskille (blå) til høyre og beskrivelsen i boken. Varden var svært liten, vet ikke om det kan kalles varde, men ett kritisk blikk til siden så fant jeg ett bånd i ett kjerr ved stien. Stien begynner å gå litt oppover igjen før du kommer til båndet.

Etter å ha slitt meg opp bakkene på opptur ble det en grei marsj tilbake hvor det bare ble nedoverbakker. 

Ingunn

SvarSitér
Bjoern_B
(@bjoern_b)
Nytt medlem Kjentmann
Innmeldt: 3 uker siden
15. september 2020 18:15  

En titt på kartutsnittet fortalte at stien opp til gruveposten "Port Arthur" fra Glitre-området (fra Hakadalsida) ville bli bratt og tung. Derfor valgte jeg, etter å ha konsultert kartet, å prøve meg på posten østfra, fra Nannestad-sida. Jeg kjørte altså inn i Romeriksåsen (bomvei) fra Eltonåsen via Grøsakervangen og enda et stykke innover der en mindre vei tar av nedover til venstre. Der var det parkeringsplass og stengt bom.

Det viste seg å være et godt valg (med forbehold om at jeg ikke har prøvd stien vestfra og kan sammenligne). Det ble en noe lengre tur målt i km, i variert terreng vekselvis på skogsveier og stort sett gode blåstier. Stien var, særlig mot slutten, åpenbart en eldre driftsvei. Den førte meg inn til posten uten nevneverdig "orientering" før jeg rota det til litt noen meter helt på slutten. Et blått bånd henger beleilig plassert ved blåstien, og derfra er lett å ta seg ned til gruveinngangen.

Har noen noe å tilføre vedr. hvorfor gruva en gang fikk navnet "Port Arthur"? Håndboka har noen interessante betraktninger som ikke virker urimelige.

Morten Møst likte dette
SvarSitér
Del dette