Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-42 Port Arthur

14 Innlegg
12 Deltakere
26 Liker
1,981 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

 

F9FA0B06 52FA 4E5B A62C 79E97F27E085

Jeg må ha gravd frem det gamle kartet, for veien opp fra Glitre-området står ikke der. Men det gjør den på kartutsnittet i heftet. I omtalen på Skiforeningens turplanlegger står det at det er en heftig stigning og det er helt korrekt! Jeg tror dette må være en av de bratteste grusveiene i Marka.

Der hvor en gul-/blåmerket sti tar til venstre/vestover, tok jeg av og gikk en liten kilometer til gruven. Der fant jeg både den nye posten og den gamle geocachen. 

Tro det eller ei: INGEN HLF her i dag. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Lene, Kari Lohne, Hans Löwe Larsen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Det står i heftet at dette ikke er en repetisjon av nr 20 i 1996, det kan vi være enig i.
Men en "R-post" er det jo! I 2002 het post nr 42 Djupdalen gruve, og den lå jo også akkurat på samme sted.

Gleder meg til gjensynet!

Pål


   
Lene, stguld, Synnøve Kjærstad og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Dette ble gjensyn med traktene fra min første kjentmannshåndbok (2002-boken). Da var posten kalt Djupdalen gruver og hadde samme nummer som nr - 42. Litt usikker på om dette er samme gruve, blåstien er tegnet litt annerledes nå og tretoppen står helt oppe i stien på den gamle.

Startet i dag som den gang ved utfartsparkeringen ved Glitre. Stien er bred og fin, nærmest som en gammel vei (kanskje den er det også). Møtte en gjeng fra DNT som var i gang med å male opp merker og klippet kratt.

Fulgte stien til 1. stiskille (blå) til høyre og beskrivelsen i boken. Varden var svært liten, vet ikke om det kan kalles varde, men ett kritisk blikk til siden så fant jeg ett bånd i ett kjerr ved stien. Stien begynner å gå litt oppover igjen før du kommer til båndet.

Etter å ha slitt meg opp bakkene på opptur ble det en grei marsj tilbake hvor det bare ble nedoverbakker. 

Ingunn

 


   
Lene og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@bjoern_b)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 3
 

En titt på kartutsnittet fortalte at stien opp til gruveposten "Port Arthur" fra Glitre-området (fra Hakadalsida) ville bli bratt og tung. Derfor valgte jeg, etter å ha konsultert kartet, å prøve meg på posten østfra, fra Nannestad-sida. Jeg kjørte altså inn i Romeriksåsen (bomvei) fra Eltonåsen via Grøsakervangen og enda et stykke innover der en mindre vei tar av nedover til venstre. Der var det parkeringsplass og stengt bom.

Det viste seg å være et godt valg (med forbehold om at jeg ikke har prøvd stien vestfra og kan sammenligne). Det ble en noe lengre tur målt i km, i variert terreng vekselvis på skogsveier og stort sett gode blåstier. Stien var, særlig mot slutten, åpenbart en eldre driftsvei. Den førte meg inn til posten uten nevneverdig "orientering" før jeg rota det til litt noen meter helt på slutten. Et blått bånd henger beleilig plassert ved blåstien, og derfra er lett å ta seg ned til gruveinngangen.

Har noen noe å tilføre vedr. hvorfor gruva en gang fikk navnet "Port Arthur"? Håndboka har noen interessante betraktninger som ikke virker urimelige.


   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Helgens kjentmannstur ble til "Port Arthur". Her har vi vært før - nærmere bestemt 20.7.2003. For "fun-fact" legger jeg ved to bilder av meg ved forrige post, altså i 17 år yngre utgave...

Stien opp fra parkeringen ved Glit(t)re er fin, og ikke så bratt som en skulle tru - selv om høydemåleren ruller på. Traff en god del folk på turen - dette er et populært område for nærturer tydeligvis. Mange veier opp "lia" til kirkebyvangen for så å finne seg en nedstigning hjem igjen. Det er ikke vanskelig å komme i form når en bor i Hakadal og omegn - opp lia må du!

Posten var grei å finne, kjentmannstråkket er allerede godt etablert. Her var det ikke mer enn et vått søkk med en gruvegang, så lunchen inntok vi litt lenger innpå flatene her. Vi gjorde dette til en rundtur, og fulgte blåstien videre til veien, så "gul løype" ned igjen til parkeringen.

...og vi fant en kilo med ferske kantareller - sesongen er absolutt ikke over!

2003 07 20 16 35 08
2003 07 20 16 35 28

 


   
Nina Didriksen, Lene, Liv Paltiel og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Fun facts og gamle bilder, det liker vi, altså!


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Rundt null grader, antydning til rim og plenty med skodde. Møtte bare en person på en hverdag! Den lille varden er ikke høy, ca 15 cm! Overså den og også det blå båndet, men da vik gikk tilbake så vi  båndet og varden - og stien ned til posten.

En annen forunderlig ting er hva skjer med bygningen til Glitreklinikken! Kjørte helt opp dit for å se!

 


   
Lene og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  
Postet av: @erikhaugros

En annen forunderlig ting er hva skjer med bygningen til Glitreklinikken! Kjørte helt opp dit for å se!

 

Fortell!

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@ninadAlltid trist å se bygninger uten folk! Surfet litt, men ble ikke mye klokere! Privateid nå?

Oppgavene til klinikken er overført til det nye sykehuset ved E6 på Jessheim.

Ja, uten kjentmannspost så hadde jeg neppe brydd meg om bygningen!


   
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Fin tur til Port Arthur på den eneste dagen denne uka da det var spådd finvær. Vi er litt kjent med dette turområdet etter stolpejakt i sommer, og har et godt turkart for Nittedal med stor målestokk  (selges i Glømmi Sport ved hovedveien) hvor både Port Arthur og alle stiene er med.  Dessuten var det sporsnø i dag, og det hadde vært postjegere ute før oss i dag, så her var det bare å følge sporene.

Når det gjelder det gåtefulle navnet på gruva, så hørte vi et gammelt rykte om at det en gang kom en gjeng odøler gjennom Nittedal, som egentlig skulle til Australia, men som av en eller annen grunn ble værende i Nittedal, i hvert fall en stund. Kanskje fordi de fikk jobb i denne gruva? Og om de ikke kom til Australia i første omgang, så kunne de jo bringe et snev av Australia til Nittedal ved hjelp av et stedsnavn de kjente til derfra?

Om det ikke hentes ut metall fra gruva lenger, så var det gull i trærne rundt posten i dag.

Port Arthur

   
Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Denne posten tok jeg med store deler av familien. En finfin familiepost! Vi utforsket hulen, og det satte de minste guttene stor pris på.

Dette var for øvrig min 50. og siste post i dette heftet. Dermed er 6 hefter og 300 poster tatt. Herlig!

Karl Georg


   
Nina Didriksen, Kristin Bøe og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
Kjell Erik Berg
(@keberg)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 14
 

@bjoern_b Som deg tok vi posten fra øst, men med sykler nesten helt fram. Det var skiltet trillesti over Gjermåa like etter der du tok blåstien. Litt utfordrende med tunge elsykler over elva, men vi klarte det. Parkerte. syklene etter høyspenten hvor det var skiltet Glitre, og gikk siste stykket.

 IMG 5476 1

   
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@keberg Syklet opp bakken(e) (el-sykkel, skal ikke skryte på meg superkrefter) og fikk tatt denne og 42 i nyboka på samme tur.  Veldig glad for det for det var en bratt opptur.  Så ingen varde eller blått bånde, men tråkket ned til posten var godt synlig og lett å følge.  Spennende område og post.


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Etter Fiskeløysåsen kjørte jeg litt sørover til Glitre og besøkte denne som dagens andre post på min somletur med fokus på 2020-heftet.

Etter ikke å ha sett en levende sjel på første post eller veien opp til denne, var det hyggelig at det plutselig sto to jegere med sekken full av sopp i gruveåpningen. Det ble en liten prat før jeg hastet nedover til Glitre igjen, et kraftig tordenvær var på vei. Regnet kom 10 min før var i bilen. 

På vei hjem stoppet jeg på Meny Åneby, og der slo lynet ned så det luktet svidd av det elektriske og kassene ble satt ut av drift :-O 
Jeg hadde en 100-lapp på lur så jeg fikk kjøpt det nødvendige uten elektroniske hjelpemidler...

Takk for turen!

Sliten infoplakat ved stikrysset rett sør for gruven:

KM 20 42

   
SvarSitér
Del dette