Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-38 Haralds bolig

11 Innlegg
10 Deltakere
28 Liker
1,327 Visninger
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
Trådstarter  

Dette ble første posten i det nye heftet. Parkerte på Trollvann med ungene og fulgte blåstien rundt Trollvann og ca 100 m sydover derfra. Etter det ble det litt leting bortover på småstier osv. men vi fant den til slutt. Ungene satte stor pris på hytta og syntes den var spennende. Hjem igjen fant vi ut at det letteste hadde vært å gå ned den lange bakken på blåstien, og deretter fulgt stiene rett opp til hytta. Er gjerne slik, at man finner den beste veien hjem igjen.  Veldig fin og familievennlig post.


   
Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad, Liv Paltiel og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Etter en times hopping på trampoliner på Rush, passet det med en kort tur i dag. Vi parkerte på toppen og gikk en liten rundtur på småstier og vei. Med mange stier og tråkk var det fint med 1:10000 kart. Både hytta og gå i "halve tunneler" på vei fra posten falt i smak hos 4-åringen. Og utsikten fra toppen av alpinbakken var bra til tross for litt regn. 


   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Fint med kjent kjentmannspost et par kilometer hjemmefra!

DSC 1883
DSC 1881
DSC 1879

Antagelig lettest å finne veien fra øverst i Grefsenkleiva hvis man ikke er kjent. Stien går inn ved den andre vannkanonen ovenfra, midt på bildet øverst. Den deler seg, og da holder man ut mot kanten til høyre. Noen få skritt senere ser man ned mot det første overhenget. I sprekken på bildet nederst sov Harald inntullet i en presenning, hvis det var veldig kaldt. Spennende post!

Synnøve


   
Kristin Bøe, Nina Didriksen og Karl Georg Øhrn likte dette innlegget.
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Endelig kom jeg meg hit til denne meget omtalte plassen. Og tenk så flaks det var at ikke hytta ble funnet og brent. Hytta og stedet er jo rene friluftsmuseet med mange gamle gjenstander som Harald brukte. Adkomsten er jo også upåklagelig der vi smyger oss fram under fjellhyllene. Men det som imponerer meg mest med denne karen, er at han gikk til og fra jobben sin på Aker Mek. Tenk å komme våt og sliten fra jobb, og så komme hjem til dette stedet. Virkelig en hardhaus. Respekt! Takk for besøket!

Jarle 


   
Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@tor-sandby)
Kjentmann
Innmeldt: 17 år siden
Innlegg: 9
 

Vi startet fra Trollvannstua og gikk god umerket  sti på vestsiden av Trollvann. Ved sørenden av vannet fulgte vi blåstien  ca. 150 m hvor vi tok en umerket sti  snautt 100 m oppover og fulgte denne de neste ca. 200 metrene rett til hytta og posten. 

Tor


   
Kristin Bøe, Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@tor-sandby Rundtur Grefsenkollen med følge. Når en har med seg folk, må turen legges opp slik at det blir en opplevelse for alle, ikke bare undertegnede som skal finne en post!

Start parkeringsplassen ved Trollvannstua. NB. En i følget  trodde utgangspunktet var fra Årvoll! Viktig å presisere!

Fin sti på østsiden av Trollvann og videre blåstien ca 150 m før vi tok en sti til høyre. NB. to stier her. Vi valgte den som gikk på skrå eller til venstre.

 Fra posten og hytta gikk vi stien mot alpinbakken. Denne delen er spennende og sannsynlig var det den veien Harald brukte til og fra? En i følget fortalte nemlig at blåstien nedenfor var ikke anlagt mens han holdt til der?

Så gikk vi litt nedover og krysset to nedfarter og "Akebakken" Om vinteren akes det nemlig her!

Fulgte deretter stien langs en rygg opp mot parkeringsplassen til Grefsenkollen restaurant.

Men flere i følget insisterte på at vi burde gå ned til Grefsenkollens beste utsiktspunkt, ca 200 m. JA, HERFRA VAR DET EN FANTASTISK FLOTT UTSIKT OVER BYEN! Kanskje en framtidig kjentmannspost?

Til slutt gikk vi rundt restauranten på G.kollen og så slalombakken ned til Trollvannstua.

 

 

 


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
Kjell Erik Berg
(@keberg)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 14
 

Vi gikk opp fra Årvoll og det ble litt mye bakker, men da vi kom inn på stien som gikk langs østsida av Trollvann var det helt greit. Gikk alpinbakken ned igjen. Interessant sted, helt utrolig at Harald Grande bodde her og gikk til og fra jobb på Akers Mek. For en tilværelse..


   
Kristin Bøe og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Etter posten på Kampen kjørte jeg til Trollvannstua for å parkere.  Her var det også fullt i dag, men det gikk. Ved stua da jeg studerte kart og rute kom jeg i snakk med en mann om hvor jeg skulle. Han var oppvokst i traktene og visste veldig godt hvor denne boligen ligger. Han fulgte meg helt frem! Underveis fortalte han om turer i marka i skole - og barnehagetiden sin hvor en skogvokter hadde tatt de med på tur og skapt interesse for naturen. 

Vi gikk opp bakken, tok til venstre på høyeste punkt og over "kulen" og nedover i bakken på den andre siden. Holdt venstre side nedover. Ett stykke ned tar en tydelig sti av fra løypa og forsvinner inn i skogen (skrittet over noen rør i bakken).  Fulgte denne rett frem til posten, det var greit at det var ganske tørt i dag, ser på gru på å gå her på issvuller. Her skal du holde deg på bena. Det var mange mennesker ved boligen i dag. Positivt overrasket over hvordan man tok hensyn til smittevernregler før man gikk inn i boligen. Man ventet ute til det var tomt.

Samme retur til bilen.

Ingunn

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Ingunn Sætervadet

   
Kristin Bøe, Liv Paltiel og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

I dag ble det to enkle og barnevennlige poster med nr. 38 Haralds bolig og 36 Kampen. 

Far måtte håntere to hunder mens barna hadde fokus både på Pokemon Go og postjakt. Her har jeg nok vært en gang før, men det er så lenge siden at det i dag var like spennende som første gang. Barna synes også det var veldig interessant, så ble en fin historietime dette. 

Takk for turen!

KM 20 38

   
Kristin Bøe og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 43
 

 

Jeg har en venninne som bor på Årvoll og fikk lurt henne ut på tur i dag. Vi gikk turveien opp til Trollvann og over toppen. Flott akeføre nå og det var mange som hadde det gøy i bakken, vi hadde det moderat gøy ettersom det stort sett gikk rett opp. Mitt kjære turfølge hadde litt glatte sko så vi tok det med ro, men etter å ha tatt av i bakken på veien nedover (mellom 4. og 5. lyktestolpe før henget)og inn på stien ble det likevel i glatteste laget og hun falt pent inn mot fjellet...heldigvis, kan man vel si ettersom det er relativt luftig andre veien. 

Vi kom da fram til Haralds bolig uten videre skumle hendelser og dette var jo en opplevelse! Vi sto lenge inne i hytta og leste og så på tingene hans, vi kan bare tenke oss hvordan det kunne være en kald vinterdag å stå opp fra brisken og gå på jobb en mil unna. Min avdøde onkel var omtrent like gammel som Harald og jobbet også på Akers Mek. Jeg vil tro at han kjente ham.

 

Veldig fin post, men dere kan godt vente til det er sommer igjen...eller ikke ha glatte sko, selvsagt.

Takk for fin tur!

image0
image1

 


   
Ingeborg Roald likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Dette er jo også en post som passer godt i disse tider med korte dager og ikke det beste været. Jeg pleier å putte ett par brodder i sekken, har funnet noen med gode pigger som sitter utrolig godt på støvlene. De kan gjøre forskjellen på en hyggelig og mindre hyggelig tur i slikt føre.

Ingunn


   
Ingeborg Roald og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette