Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-33 Ruiner ved Lille Åklungen

27 Innlegg
19 Deltakere
55 Liker
2,924 Visninger
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
Trådstarter  

Siden posten ligger i området jeg pleier å jogge med hodelykt i nattemørket, tok jeg turen til skogs fra Korsvoll/Brekkekrysset kl. 22.00. Jeg jogget opp til Ullevålsseter og fulgte blåstien ned til Lynhytta og videre sydover til bekkedraget ned til Lille Åklungen noen hundre meter nord for posten. Derfra jogget jeg langs en sti langs vannet jeg aldri hadde vært på før, fram til jeg var i riktig område. Jeg klatret opp på høydene der posten skulle ligge. Jeg fant ruiner, men ingen post, og forsøkte et par høyder til. Etter 25 min med leting, måtte jeg hjemover med uforrettet sak, siden det var jobb dagen etter. Hjemme kl. 00.10 så jeg på et turorienteringskart at det ligger noen ruiner 100-200 m lenger vest enn der posten er inntegnet på kartet, nokså nær kjerreveien. En på jobb fortalte også at treet på kartet i heftet stod litt feil på samme måte for Bob-bane-posten også, som førte til mye leting for han. Så da var forklaringen på at jeg ikke fant en post for første gang i mitt liv (har tatt noen tusen poster) at kartmerkingen i heftet er litt unøyaktig denne gangen for noen av postene. Det gjør ingenting, nå vet jeg hvilken høyde den ligger på og jeg får en ny eventyrlig tur med hodelykt i natten neste uke til riktig kolle.

 

Sikkert greit for andre å kjenne til dette.


   
Lene, Jarle Karlstad, Synnøve Kjærstad og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Fint med info om Åklungen-posten, takk. 

Bobposten fant jeg greit, men om treet står feil på kartet er jeg usikker på. Jeg hadde sett meg ut cirkaplassering før jeg dro dit (hvilken sving) og hadde ikke med meg heftet.

Jeg tar alltid høyde for at trespissen ikke er helt korrekt plassert, siden det opp gjennom årene har vært noen unøyaktigheter. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Synnøve Kjærstad likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 
Postet av: @karlgeorg

så jeg på et turorienteringskart at det ligger noen ruiner 100-200 m lenger vest enn der posten er inntegnet på kartet, nokså nær kjerreveien.

Kan de to ruinene du snakker om, være de jeg har ringet inn med rødt?

03C724B8 D7AD 4A4D AF89 2FBCEFC86385

Hilsen Nina
God tur!


   
Lene og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
Trådstarter  

Min teori er at posten ligger rett nord for din nederste runding og rett vest for din øverste runding - på toppen med det store stupet mot øst. På mitt kart er det ruiner der også.


   
Lene, Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
 Geir
(@geir)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 3
 

Hei

Registrerer meg omsider her etter det som også for meg ble første bomtur noensinne. Hadde ikke sett det relativt nylige innlegget fra Karl Georg så la uvitende i vei. I nærheten av pilen på kartet var det hverken ruin eller post, så forsøkte meg på kryss og tvers nordover og vestover. Fant to store ruiner på en kolle litt nordvest, men usikker på om jeg kom så høyt som der Karl Georg mener posten kan ligge. Hvis jeg ikke var så høyt ligger den nok relativt utilgjengelig til nedenfra.

Ikke så farlig for meg, men litt synd at denne er så kronglete da det sikkert er mange som prøver denne med barn etc. Vanligvis er det jo også mange hint å hente fra tekst og bilde men her var det mer utfordrende.

Du får vise oss vei Nina 🙂


   
Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@engelski)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 8
 

Posten finnes på en høyde ca 50m fra hovedveien. Enklere å se på veien oppover. Muren som er 30m SSV fra posten var en Stifinnerpost i 2011. Den ligger rett ved en brått stup


   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
Trådstarter  

På min neste tur løp jeg langs kjerreveien, og da var det svært lett å finne posten. Et overraskende stort stup og overraskende store ruiner. Ser virkelig ut som forsvarsverk. Denne posten liker jeg!


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

 Ruiner og stup:

AA0B68FD A46B 4CA6 8EFA 5D77CB5DAB67

Et fint sted! Etter grundige studier av innleggene her fant jeg posten med en gang. Supert med forum!

Syklet videre til ruinposten i Maridalen.  

3602F815 2F96 443C B290 45216535DBC1

 

88D811A8 2C06 43F5 9DEC 7127FD82C5E5

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Line W Mork likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Må innrømme at jeg var litt spent på denne posten etter de første innleggene her i forumet. Men etter gode tips fra flere her, så var det en grei skuring. En ting til som nå gjør det enda lettere å nå fram til posten, er en liten steinvarde på østsiden av veien hvor vi skal ta av mot målet. Jeg la på et par steiner til. En spennende post med mystisk historie. Tok meg en runde i området og funderte over hva disse ruinene kan ha vært for noe. Blir interessant å høre om det er noen som kommer med løsningen på mysteriet. Og etter en lunken vørterøl (men når man er tørst smaker også det), trasket jeg tilbake til Sognsvann og de store folkemengdene. Her var det noen som tok seg en dukkert i det nydelige høstværet. Men nå skal det bli deilig å komme seg lenger nord og inn i Markas dype skoger igjen.

Jarle

Dette innlegget ble endret for 4 år siden av Jarle Karlstad

   
Lene og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Jeg har også vært på denne posten i dag. Startet fra Songsvann og var nokså spent etter innleggene her.

En hyggelig overraskelse, jeg gikk rett på posten! Tok veien som tar av V for Sognsvann - omtrent der turveien langs vannet går nordover. Gikk en sti opp på neste vei og fulgte denne innover. Kom også til dele hvor det var merket "Åklungen vestside". Kartet viser - som terrenget, når du kommer et stykke inn at det er bratte høyder langs veien. Når jeg kom så langt inn at høydene tok slutt og det var enkelt å komme fra veien og ut i terrenget tok jeg første tråkk/sti inn og gikk rett på posten. Etter rasten gikk jeg ned litte gran lenger mot nord, da kom jeg på veien ved de stenene og varde som Jarle skriver om.

Jeg fortsatt videre innover i marka.

Ingunn


   
Lene og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Kjekt ikke å være først. Jeg kom opp veien fra vestsiden av Sognsvann og fant varden Jarle nevnte. Nå er det sti inn derfra. Dessuten er det mulig å få et glimt av muren ut mot syd fra veien, nå som løvet ikke er så tett lenger. Venter spent på at noen skal komme med en forklaring på hva/hvem som har vært her! Ifølge kartet er det på statens, tidligere Gaustad gårds grunn. Fin post!

Synnøve


   
Lene, Nina Didriksen og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

En grei etter-jobben-post.

Med sykkel fra Sognsvann i tåkedis og lett yr i em. Og en del oppover er det,jo....

Jeg hadde lest meg opp her i Forumet og posten var grei å finne-høyden er lett å se fra veien og det er kort vei opp til posten. Se kart-utsnitt.

Ved veien er det nå en liten varde.

En liten runde om Lorttjern før det ble nedover mot Sognsvann igjen.

 

Hilsen Torgeir

Kart post 33

 


   
Lene og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@sverrem)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 1
 

Hei! Jeg med flere var der 27. september, og sleit med å finne posten ut fra trespissen. Hadde ikke lest noe fra forumet, men så tok en av oss og la inn gps-koordinatene, og da fant vi toppen mye lengre vest enn der vi rotet. Interessant sted! 

Sverre


   
Lene, Jarle Karlstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Egentlig en veldig grei post! Gamle ruiner?

Hadde planlagt å gå på en sti  som fulgte ryggen opp til Lille Åklungen, men mye vann i bekken etter regnværet! Tok derfor veien. Nedover igjen over demningen og blåsti litt nordover og siden sørover mot Sognsvann. Fin runde for oss gående!

 


   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
(@caroline-serck-hanssen)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 1
 

Jeg besøkte posten i dag og fant en stein med følgende tydelige inskripsjon:

18 WJB 97. Antar at fornavnet begynte på bokstaven W ettersom den står over JB. Tipper at svaret på ruingåten har sammenheng med denne personen og dateringen 1897. 

Mvh Caroline Serck-Hanssen

 

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Caroline Serck-Hanssen

   
Lene, Nina Didriksen, Erik Haugros og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette