Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-45 Kirkerudkollen  

RSS

Nina Didriksen
(@ninad)
Imponerende aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
12. september 2020 06:58  

DE3CAB7B 5678 4E81 BB64 613E0A5C9962

Hold dere fast: En Østmarka-tur uten en eneste HLF! 
Det skyldes kanskje at mye av turen gikk på en grusvei mellom åpne jorder, men turen opp til posten gikk i ganske tettvokst skog. 

Det står noe om merkebånd i beskrivelsen. Jeg så ett, men gikk noe forbi (høyere) før jeg brakk av og gikk ganske rett på det gamle hoppet ovenfra. Fascinerende at det ble bygget så mange hoppbakker rundt om! Det er en egen geocacheserie med dette temaet. 

Turstart ved Sørlihavna og koselig rusling innover blant enkelte gårder og eneboliger. Litt skrotnissetendenser underveis: Gamle biler der gresset snart er høyere enn bilen, og det vokser grønt i motorrommet. Da var de tre rådyrene som beitet et langt vakrere syn.

Cirka tre kilometer én vei (akkurat passe etter halvsen jobbvakt, det begynte å mørkne da jeg gikk utover igjen).

Hilsen Nina
God tur!

Ingeborg & Milo, Morten Møst, Torgeir Stenstad og 2 personer likte dette.
Sitér
Kjell Erik Berg
(@keberg)
Nytt medlem Kjentmann
Innmeldt: 10 år siden
12. september 2020 11:21  

Syklet inn Kirkerudveien fra Gamleveien ved Hammer bru. Jevn stigning fra der vi parkerte syklene. Gikk for langt opp, så det ble en lengre tur enn tenkt. Rimelig bratte skrenter fra toppen av kollen. 

SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Svært aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
13. september 2020 15:32  

Ikke det mest eksotiske sted i Østmarka dette, men hoppbakken må ha vært et imponerende byggverk!

Parkerte ved Losby og grei adkomst via grusvei, kjerrevei og sti som beskrevet i heftet.

Noen merkebånd får deg opp på åskammen og da ser du posten og hoppet nedenfor.

Merk at steinene som beskrives i heftet er ikke store ( se bildet) og kan lett oversees, spesielt hvis man sykler.

45 stein

Torgeir

Jarle Karlstad og Liv Paltiel likte dette.
SvarSitér
Jarle Karlstad
(@jarle)
Intenst aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
14. september 2020 21:38  

En nydelig septemberkveld med sol, snaut 20gr. og kun en HLF (hva skjer a ?) Syklet fra Skedsmokorset til Sørlihavna. Videre til den omtalte brua ved golfbanen. Oppover veien forbi Engbråtan, så holdt jeg litt for høy hastighet, og holdt på å sykle for langt. Men registrerte såvidt steinene der oppstigningen begynner. Nyttig påminnelse, Torgeir. Har alltid vært fascinert av disse gamle gjengrodde hoppbakkene i Marka. Og så mange det er av dem. Og for en bakkeprofil ! Noen skikkelige friskuser disse hopperne. Var litt "apekatt" også og klatret opp på selve kollen.Men det anbefales ikke. Veldig begrenset utsikt. På hjemturen gikk sola ned og mørket kom snikende på.

Jarle

SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Nytt medlem Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
17. september 2020 09:12  

Spenstig post! Med Losby som utgangspunkt tok jeg posten på søndag og lærte betydningen av å lese veibeskrivelsen nøye. "Du står nå øst for posten" er ikke det samme som "Posten er øst for stien" 🙂

Så det ble litt rot av den pinlige sorten siden inngangen til hoppbakken jo er veldig tydelig merket med sløyfer.

6LWuetKA4

Etterpå gikk turen videre østover til Høgda og noe strabasiøst over Linfjellet til Plåterudseter hvor Østmarka OK har en kulturminnepost i år.

Dette innlegget ble endret for 2 uker siden 2 times av Victor Hansen

Ingeborg & Milo, Liv Paltiel, Morten Møst og 1 personer likte dette.
SvarSitér
Del dette