Det er nå skogsarbeider i gang der den anbefalte stien går opp fra Kirkerudveien - den malte steinen er skyflet til side, og den tidligere stien på en gammel setervei er kraftig overkjørt av skogsmaskiner langt oppover i skogen. Men på en lørdag var det ikke noe arbeid i gang, og med nokså tørt føre gikk det greit å følge den leirete anleggsveien oppover i skogen. Etter et par 100 meter sluttet den, og den gamle seterveien kom til syne. Resten var som beskrevet i turheftet. Tok denne posten i går med forviklinger! Parkerte på utfartsparkeringer ved Skårer. Den stien vi hadde tenkt å gå var stengt på grunn av flom, vi måtte derfor gå på vestsiden av "elven". Snarveien over "elven " lå langt under vann, over våre gummistøvler, vi måtte derfor gå videre til golfbanen for å komme over broen. Det lønner seg derfor å parkere på Losby. Men det verste lå foran oss. Det som Nina og andre beskriver som en idyllisk setervei, er nå to gedigne gjørmekrater etter skogsmaskiner. Hele skogen er rasert. Da vi hadde tatt posten fristet ikke samme turen ned igjen så vi gikk på venstre side av hoppet og kulen ned langs hoppbakken et stykke, svingte deretter til venstre rundt en fjellvegg og kom ut i hogstfeltet og deretter ned til bunnen av hoppbakken. Benthe Kun gjørme å se på "seterveien/stien" oppover. På høyre side av hogstfeltet, på høyde med huset, fant jeg et tråkk. Da slapp jeg å gå oppover hele lia i gjørme, men måtte likevel forsere 4 dype hjulspor og mye granbar for å gå over til hoppbakken. Gikk ikke samme vei tilbake men fortsatte på tydelig sti over Kirkerudkollen Hele lia der den anbefalte stien ligger er ikke lenger en hyggelig vei. Moderne hogstmaskiner er ikke nådige! Kanskje en barfrostperiode vil hjelpe noe? En alternativ vei (inntil videre) er å gå grusveien på østsiden av Losbyelva, forbi Bjørnholt gård og så gå opp i skogen ved Kirkerud. Følge stien ca 500 m og orientering videre ca 400 m. En går på en måte rundt Kirkerudkollen. Spreke "ungdommer" synes det er morsomt å klatre opp unnarennet! Der er det ikke hogd pr d.d. Fysj, som det så ut oppover åsen. Bare et gedigent gjørmehull pga hogstmaskinene. Som jo allerede var påpekt her inne. Så, hvis man i motsetning til meg er smart nok til å lese de siste beskjedene her på forumet, utsetter man turen til det enten er frost eller nytt år. Eller så tar man i det minste på seg gummistøvler. Så slipper man å ha sånne sko etter endt tur: Fikk ellers følge av en meget hyggelig mann opp til posten. Han hadde nylig fått et infarkt under postjakt, men dro altså mer eller mindre rett til skogs på jakt etter nye poster så fort han ble utskrevet fra sykehuset. Respekt!
At noen har turt å sette utfor her, skjønner jeg ikke!
Vel nede på Kirkerudveien igjen, traff vi en gammel mann på plassen Engebråten like ved skogsarbeidene (og hvor det også går en liten gangbru over Losbyelva bort til turveien til/fra Sørli). Han hadde ikke hoppet i Kirkerudkollen selv, men husket godt den gamle hoppbakken og liv og røre rundt den til utpå 50-tallet. Den ble ansett som litt vågal. Han fortalte også om en håndfull andre hoppbakker som har vært i området i tidligere tider.