Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-28 (ny) Damåsen "301"

24 Innlegg
17 Deltakere
48 Liker
2,488 Visninger
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
Trådstarter  

Gledelig nok for Østmarka-patriotene var en av de 4 nye postene i Østmarka og med flott turvær 1.mai, var det bare å sette kursen sørover fra Losby. Egner seg fint å sykle innover, men i dag var det faktisk ennå snø i deler av veien opp mot skiltet.

Og for å si det med en gang: Posten ligger dessverre ca.100-130 m feil; den ligger ikke på topp-punktet 301, men inntil en åpen fjellrabbe mot øst ( flott utsikt der, i alle fall!) Ren flaks at posten ble funnet!!

Adkomst fra veien: Et gammelt og nesten igjenvokst tømmerslep kan følges de første 250-300m og så er det egt. å sno seg mellom skrentene mot toppen ( der altså posten ikke er ) og så gå ned mot øst der posten er ( se kart).

Fint å raste på den åpne fjellrabben og samme vei tilbake.

Mye spor etter elg- den liker seg nok her i ødemarka!

Torgeir og Ola Dilt-gjengen

Damåsen kart
Damåsen utsikt

 

 

 

Dette emnet ble endret for 3 år siden av Torgeir Stenstad

   
Jarle Karlstad, Ingunn Sætervadet, Morten Møst og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Vel blåst!
Denne gleder jeg meg til, kanskje den kan kombineres med en av urpostene jeg skal til.
Så kan vi jo lure på om vi skal lete der eller om posten blir flyttet 🙂

Hilsen Nina
God tur!


   
Jarle Karlstad, Morten Møst og Torgeir Stenstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@janolester)
Kjentmann
Innmeldt: 8 år siden
Innlegg: 2
 

Mye rot nå!

Bortimot skandaløst å bytte ut 4 poster 1.mai  UTEN en forklaring som står til troende.

Elendig håndtert av Skiforeningen/Kjentmannskomiteen iallefall.

De færreste har fått beskjed om endringene, og Skiforeningen burde jo ha «utbasunert» den frustrerende nyheten i alle tenkelige kanaler. Men, nei, tyst fra den kanten.

OG når de legger ut post Damåsen, ligger den så feil på kartet at uten kommentaren fra Stenstad ville det vært svært vanskelig å finne posten i det skogbevokste toppområdet. Jeg var der i dag og det gikk greit når en vet om feilplasseringen på kartet.

Dette er vel tredje feilplasserte «grantre» i 2020-23 sesongen. Det er vel og bra at postene skal være en utfordring å finne, men direkte feilplasserte poster er ikke innafor. Det er ikke der utfordringen skal ligge.

Janolester


   
Nina Didriksen, Morten Møst og Geir likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@janolester

Jeg er spent på om jeg finner denne! Dere som har vært der, vet dere om GPS-koordinatene stemmer med der posten reelt ligger? Eller leder de mot toppen?

Ingunn


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@janolester På Turkart over Østmarka er det avmerket et utsiktspunkt på Damåsen. Det kan stemme med ca 100 m øst for toppen? Er det dette som har ført til at posten er blitt plassert her og ikke på toppen? 

Dette turkartet er i målestokk 1 : 250 000


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

@skogtroll - Klikk på bildet for å se full størrelse 🙂

image

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Jeg var på Damåsen på søndag. Og jeg kan berolige alle med at denne finner dere lett om dere leser innlegget til Torgeir godt før dere tar turen. Når dere går oppover den litt utfordrende lia mot posten, så vi dere etter ca.200-300m se en lysning i skogen til venstre for dere. Det er den åpne knausen hvor posten er plassert i bakkant. Jeg  bushet over dit fra det svake tråkket oppover fra skiltet ved veien. Fint og vilt her. På selve topp-punktet er det ingen utsikt. Jeg syklet inn fra Losby.

God tur!

Jarle.


   
Morten Møst, Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Ny artikkel: På Damåsens stormfulle høyder.


   
Nina Didriksen, Kristin Bøe og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
Aina Grymyr
(@ainag)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 9
 

@store-bernhard; Artig og underholdende artikkel som vanlig av forumverten vår 🙂

Steinar 'ga' som nevnt i artikkelen en Geocache i 50-årsgave til MM, og vi var flere hardbarka kjentmannsjegere som gikk sammen om spesielle Marka-cacher i et fellesopplegg, som ble overlevert på den rundes bursdag. Cachen har hovedsakelig blitt besøkt av de mest ivrige Marka-folk, som liker lange skogsturer og cacher dypt gjemt.

For et par år siden sendte han inn forslag til KM-komiteen om denne, der han la ved info og koordinater til stedet. Han fikk litt lunkent svar tilbake, men nå dukket den overraskende opp som en ekstrapost. Det kan se ut som posten er ganske nær cachen (GC13NMK), som ligger ved utsiktsstedet: Damåsen geocache

Vi har ikke vært på den nye KM-posten, men iflg. bildet til Torgeir så ligger den bak fruen i rødt.  Koordinatene til cachen og utsiktspunket er som følger - og det passer veldig godt med Kristin sine i bildet over: N 59° 51.335' E 010° 59.303

image

PS: Jeg hadde en liten mail-utveksling med komiteen rundt koordinater etter at Torgeir rapporterte den inn, og har sendt disse koordinatene også til dem. Hva de gjør videre med posten vs. beskrivelse/kartsymbol vet jeg ikke, men min anbefaling er at posten flyttes til toppen så alt av skrifelig materiale blir riktig. Men vi får se...

Dette innlegget ble endret for 3 år siden 2 ganger av Aina Grymyr

   
Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Den nye kjentmannsposten står vel fem-seks meter fra cachen. Aina er jo så beskjeden, men hun kunne jo godt nevnt at hun var med på det overveldende opplegget bursdagscacher. Dermed fikk jeg også en spesiell grunn til å besøke Barlinderåsen. Gode minner!


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

13 år (nøyaktig) har gått siden vi sist sto på Damåsens topp (eller nesten på toppen). I cache-loggen fra den gang står det:

"17. mai tur i Østmarka.
Startet fra Bysetrmosan og hadde en fin tur over Vangen, Vesle Tonekollen, Røyrivann og opp til cachen. Tilbake med rast ved Skålsjøen, Liseter, Steinsvann, vangen og Bysetermåsan.
Det SLUDDET og regnet og solen skinte innimellom....
Kaldeste 17. mai i manns minne - det kan vi skrive under på. Kaffebålet varmet utmerket - og var helt nødvendig!"

Dagens tur var 100% identisk. Kaldt, vått og strabasiøst - men herlig! Ja...og så den lille detaljen at vi 13 år senere valgte tur fra Losby, da...

Vi åpnet cachen og så vår logg i boken - hyggelig det.

Da var "søttendes" behørig feiret med tur, grilling av pølser, kaffe og kos i skauen. Gratulerer med dagen!

20210517 121721

 


   
Gunnark, Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Det er "bare" 11 år og 1 mnd siden sist jeg var på Damåsen. Da var det deilig og varmt, og det var det i dag også. Den gangen var jeg alene på tur. I dag hadde jeg hyggelig følge som attpå til fikset et kamera obskura med et visittkort fra disse sidenes herre, så vi fikk med oss solmørkelsen ved halv ett tiden. Fin post!

Synnøve


   
Morten Møst, Kristin Bøe og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Fin tur til Damåsen i dag. Frisk bris gjorde at det ikke ble så varmt. Red først 2 timer opp til toppen av Mønekollen og tilbake på min "faste" islandshest Keiko. Så tok jeg minisykkelen og syklet til oppslaget på høyre side av veien, mot Skålsjøen. like bak oppslaget går det nå en ganske bra sti oppover mot toppen. Denne stien virker nyoppgått. Mistet stien på toppen av åsen, men fant posten etter noen minutter.
Litt vilt oppi i der, men helt greit hvis en passer på stien.

PS Etter at jeg hadde vært på posten dro jeg opp til demningen ved Dretvann for å bade. Studerte Damåsen nøye. Er det noen som har forsøkt å gå opp fra denne siden? Like under demningen går det en liten bro - så grei adkomst til andre side av bekken er mulig.

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Beate Heilemann

   
Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Spennende Østmarkapost. 

Greiest nedover igjen! Fra posten går det nå en tydelig godt opptrukken sti ned til Skålsjøveien. Det må ha vært mange som har tatt posten siden begynnelsen av mai!

Denne "stien" starter ca 450 m fra veidelet ved Askeslora. Vi snakker om  veien mot Skålsjøen. Litt vanskelig å se hvor "stien" starter, men veien svinger litt og det er to middels store steiner på høyre side. På steinene har noen lagt noen småsteiner

Posten står på utsiktspunktet som er avmerket på Oppsal  turorienteringskart og ikke på høydepunktet som er 301 m


   
Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hei!

I beskrivelse av posten som er delt ut anbefales det å gå opp fra skiltet som forteller om milorg i området.  Er ikke dette samme sted som du skriver om? Så vidt jeg skjønner er det fra den samme veien.

Ingunn


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette