Denne posten dukket opp som troll av eske 1. mai 2021, da Skiforeningen skiftet ut den opprinnelige post 23, Nedre Skortjern. Les mer Trantjern gård i maisol. Tatt på en SKITUR, i mai! I strålende sol langs Mylla. Posten er diskret plassert i en treklynge bak hovedhuset. Dit kom også en småbarnsfamilie på «skattejakt», viftende med noe som så ut som et lite hefte med de nye postene (det vi andre fikk som en pdf-fil i epost). Koden burde jo vært SØ etter Trantjern gårds sagnomsuste vertinne, som mange (inkludert meg selv) har hatt gleden av å overnatte hos, nemlig Solveig Ødegård. Og DNTs nye overnattingsbu bør få navnet Solveigbu. Det er jo mange hytter som er oppkalt etter mer eller mindre kjente/store menn; Olavsbu, Arentzbu, Jørgenhytta, Eriksbu, Presthytta, Helberghytta. Vårlig brudd på sambandet ved Trantjern: God tur! Hilsen Nina Nydelig i ettermiddagssolen Vi møttes jo i går på løypa fra Mylladammen. Hyggelig møte. Jeg synes i grunnen det er fint med disse nye postene. Nå er det fire nye fine turer å se fram til. Trantjern fra nordvest. Ut fra bildene ser det ut til at skientusiaster har det fint her nå. Men hvordan er det å gå dit - uten ski? Er f.eks. veien fra p-plassen ved Mylla og til Trantjern brøytet i vinter og dermed ganske snøfri nå? Ingunn Nei, veien fra Myllsdammen til Trantjern blir ikke brøytet lenger. Tvert imot, den blir preppet på harde livet så lenge det er håp om en anelse skiføre. De siste bildene jeg har sett derfra var fulle av snø og fine skiløyper, så det er nok klokt å vente en uke eller to med fotturen. Trantjern går ingen steder.
Dette er en enkel post å ta. Oppløftene mye snø her i nordhellingene.