Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-23 (ny) Trantjern gård

15 Innlegg
11 Deltakere
16 Liker
1,361 Visninger
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
Trådstarter  

Denne posten dukket opp som troll av eske 1. mai 2021, da Skiforeningen skiftet ut den opprinnelige post 23, Nedre Skortjern. Les mer


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

 

6FA30FFD FF26 4643 9777 C762166180E9

Trantjern gård i maisol.

D86FCD0B 0CDC 4800 8F21 476CBC309143

Tatt på en SKITUR, i mai! I strålende sol langs Mylla.

Posten er diskret plassert i en treklynge bak hovedhuset. Dit kom også en småbarnsfamilie på «skattejakt», viftende med noe som så ut som et lite hefte med de nye postene (det vi andre fikk som en pdf-fil i epost).

Koden burde jo vært SØ etter Trantjern gårds sagnomsuste vertinne, som mange (inkludert meg selv) har hatt gleden av å overnatte hos, nemlig Solveig Ødegård.

Og DNTs nye overnattingsbu bør få navnet Solveigbu. Det er jo mange hytter som er oppkalt etter mer eller mindre kjente/store menn; Olavsbu, Arentzbu, Jørgenhytta, Eriksbu, Presthytta, Helberghytta. 

Vårlig brudd på sambandet ved Trantjern:

22EAB283 20C9 4EFA A9DE EA39A5172B18

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Liv Paltiel, Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

@ninad

Trantjern

 Nydelig i ettermiddagssolen

Vi møttes jo i går på løypa fra Mylladammen. Hyggelig møte.
Dette er en enkel post å ta. Oppløftene mye snø her i nordhellingene.

Jeg synes i grunnen det er fint med disse nye postene. Nå er det fire nye fine turer å se fram til.

Trantjern1

 Trantjern fra nordvest.

 

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Beate Heilemann

   
Jarle Karlstad, Kristin Bøe, Morten Møst og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Ut fra bildene ser det ut til at skientusiaster har det fint her nå. Men hvordan er det å gå dit - uten ski? Er f.eks. veien fra p-plassen ved Mylla og til Trantjern brøytet i vinter og dermed ganske snøfri nå?

Ingunn


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
Trådstarter  

Nei, veien fra Myllsdammen til Trantjern blir ikke brøytet lenger. Tvert imot, den blir preppet på harde livet så lenge det er håp om en anelse skiføre. De siste bildene jeg har sett derfra var fulle av snø og fine skiløyper, så det er nok klokt å vente en uke eller to med fotturen. Trantjern går ingen steder.


   
Nina Didriksen og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

@skogtroll

Håper og tror at skisesongen blir avsluttet der 17. mai.

Jarle.

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Jarle Karlstad

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@store-bernhard

Hei og takk for info. Nei, du har helt rett - Trantjern gård går ingen steder, men det er jo det med å ta poster da, noen ganger kan man ble vel ivrig,

Ingunn


   
SvarSitér
(@janolester)
Kjentmann
Innmeldt: 8 år siden
Innlegg: 2
 

Ikke bare ski.

Husk at Myllavannet har to ender. Skiløypa går fra Myllsdammen (i øst) til bl.a.Trantjern i vest

Brøytet bilvei derimot, Gjerdingsveien, kommer fra nord ved E16 og går til Trantjern fra nordvest.

Altså null problem å gå på bena til Trantjern

Jan

PS        Hvis man er veldig makelig anlagt, kan man kjøre bil helt frem til Trantjern   MEN, hvem vil vel være så lat?     PR dags dato er det bar, godt kjørbar vei helt frem til gården, iallefall fra før omtalte vei fra Olimb ved E16 i nord.

Dette innlegget ble endret for 3 år siden 2 ganger av janolester

   
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

@skogtroll

Det er også trivelig å gå fra Tverrsjøstallen, denne tiden av året på skogsbilvei - ellers gjerne både sti og vei. Det er kortere å kjøre til Tverrsjøstallen hvis du bor i Bærum(mener å huske at du bor der, Ingunn?) - kjør mot Hadeland Glassverk - E16 Glassverkveien og til høyre rett før bensinstasjonen(Esso) og kjør Svenåvegen helt opp til Tverrsjøstallen. Det er sjelden mobildekning der oppe, så betal bompenger med tlf før du kjører opp. 


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Mange takk for innspill. Det er riktig at det er kortere å kjøre til Tverrsjøstallen fra Bærum. Skal sjekke kart etc og så får vi se hva det blir til.

Ingunn


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 
@skogtroll

Det er også en liten p-plass rett ved Ølja. Vei fra Olimb  

 

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Flott tur i går fra Mylladammen til Trantjern gård sammen med yngstemann. Det var en akkurat passe lang tur for han på 6. Sol og nydelig over vannet på vei til posten og på veien tilbake. Flotte spor. Tidligere har jeg bare sett Trantjern gård på avstand fra ski og sykkel fra løype/vei, så det var vel på tide å komme seg helt opp. Det blir nok et nytt besøk når det etterhvert åpnes for overnatting. 

 


 


   
Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Målet i dag med 4 kjentmannsposter var ganske ambisiøst for oss, men når vi først skulle kjøre helt til Mylla ville vi gjerne ha med oss mer enn 1 post. Sist jeg var her oppe, var på skitur for 2 vintrer siden, og da holdt vi oss nede på vannet og gikk ikke opp til Trantjern gård. I dag kjørte vi til samme utfartsparkeringen, byttet over til sykkel - og fikk en veldig grei og enkel start på dagen på finfin skogsvei langs vakre Mylla. På denne fantastiske sommerdagen var det ikke snø man vasset i her oppe, men gras. Et svakt tråkk gjennom slåtteklar eng førte oss mot en tregruppe som kunne passe akkurat til flagghaug på en gammel gård.  

Resized 20220629 122029

 


   
Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Fantastisk dag på Mylla. Fikk en nydelig runde med 3 KM-poster. I tillegg til denne ble det 20-19 Svesvika og 22-22 Hotel Bristol. 

Parkerte ved Mylla Dal og suste over vannet med solen i ansiktet. Iskalde netter og fortsatt kuldegrader midt på dagen gjorde skiføret perfekt. Blåswix! Etter en sving nedom KM 22-22 Hotel Bristol ved Ølja ble det pølse, vaffel, toddy og vørterøl i solsteiken her. Møtte hyggelig serveringspersonell i kiosken og selveste løypesjef Birgitte Giæver. Blide folk i solveggen. 

Gleder emg til å se hva Skiforeningen og DNT får til her sammen, og enn så lenge veldig gøy med enkel servering! 

Takk for turen! 

image

   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

Her må jeg innrømme at "jeg juksa litt" på vei hjem fra 22 Pershusfjellet kjørte jeg helt inn og gikk opp bakken: men snøen lå meterhøy og hadde ikke sjanse til å komme meg til treklyngen... tok bilde av meg forran døren og tenker det får være besøk godt nok. 


   
SvarSitér
Del dette