Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-34 Bobbanen

13 Innlegg
11 Deltakere
38 Liker
1,562 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

Bob, bob 🙂 Syklet en omvei hjem fra jobb og opp hit mens mørket senket seg. Ganske humpete i siste del opp mot posten.

Mange tror at bobbanen er den samme som Korketrekkeren, men det stemmer jo ikke. 

Bratt ned og bratt opp:

 

76A2D6EE 1092 4D54 9B3B 2DD4CB30F1E1

 

9A57D4EB AA76 4CBD AE1E BB583075D728

Dette er forøvrig rett ved «trynesvingen», mitt private navn på svingen i lysløypa der jeg tok tidenes svalestup på ski en kveld en vinter. Den bratte svingen gjør at mange skrenser og ploger, og min ene ski ble hengende på en stein. Det gikk heldigvis bra med alle parter.

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Lene, Synnøve Kjærstad, Liv Paltiel og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

En grei post-parkerte ved Midtstuen og gikk oppover en av skogsbilveiene derfra.

Posten ligger i et gransnar litt ovenfor den skarpe svingen og kan være litt vrien å se, om du kommer fra oversiden.

Hyggelig prat med en annen Kjentmann (dame) før retur.

 

Mvh Torgeir 


   
Lene, Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Vi ruslet også opp fra Midtstuen, dvs hjemmefra.

Så vi er godt kjent med bobbanen og temaet. Bl.a. har vi lest oss opp om den i et hefte fra Vinderen/Vestre Aker Historielag, se side 22-25 her http://www.v-aker-historielag.no/resources/blad-43-2002-3.pdf
(Jeg har også et par geocacher til dette temaet, https://coord.info/GC5GKNW og https://coord.info/GC77G15)

Tanken går ofte til Tho Joh Heftye i dette området, og nedre del av bobbanen følger jo Heftyebakken. Denne ble ikke anlagt av Heftye, men lagt lenge etter hans død (1886), i 1930.
Derimot er Frognerseterveien mellom Midtstuen og Frognerseteren delvis Heftyes verk: Da han på slutten av 1860-tallet etablerte seg på Frognerseteren med Heftye-villaen, utbedret han den gamle seterveien fra Grimelund og opp. Denne veien er jo nå bedre kjent som Korken eller Korketrekkeren ned til Midtstuen. Mellom P-plassene på Midtstuen står Heftye-bautaen, reist til hans minne i 1887 av medlemmer i Christiania Skiklub, der Tho Joh var æresmedlem.

Morsomt med post her, og ny lærdom om anlegget!

Hilde, Pål & Caro

Dette innlegget ble endret for 4 år siden av Pål V. Schage

   
Lene, Line W Mork, Synnøve Kjærstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Som kommentert i et annet innlegg her, grana i heftet peker ca 80 meter feil. Grantoppen markerer der hvor bobbanen kommer inn på Heftyebakken, ved Furuspretten på kartet i KM-heftet side 5, mens posten jo står ved Veggen.

Pål


   
Lene, Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@engelski)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 8
 

Har kjørt ned Korketrekkeren flere ganger og løpt opp den hundrevise av ganger uten å være klar over originaltrasseen til bobbane gikk parallelt. Hårreisende å tenke at man kom opp i fart mellom 75-125 kmt her.


   
Lene, Synnøve Kjærstad, Liv Paltiel og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Jeg kom på veien/løypene fra Lille Åklungen og opp til Frognerseteren. Dette er ett område jeg ikke er mye i og synes det er vanskelig å orientere her siden det er så mange veien/stier og løyper. Det er vanskelig å skille disse fra hverandre på kartet. 

Men, nedenfor Sporten fant jeg en stake med mange blåskilt på. Her var det ett som viste nedover (husker dessverre ikke hvor den gikk), MEN det sto at det var bobbanen fra OL 1952! Dagen var reddet - trodde jeg. I starten var det greit nok, men da stien krysser en vei sto det ett tre rett i mot med blåmerke på, med en vei/sti til høyre og en til venstre tok jeg den til høyre. Bom. Men disse møtes lenger nede, da var det bare å traske noen meter oppover igjen til posten som jeg nå så rett på høyre side av banen/stien - som er blåmerket.

Returnerte til Sognsvann og bilen. Etter en flott dag i marka ble det en ekstra kaffekopp ved vannet for å bare nyte! Det var ikke plagsomt mange mennesker her.

Ingunn

 


   
Lene, Synnøve Kjærstad og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Fikk forhandlet meg fram til å ta med 10-åringen her. Parkerte ved Frognerseteren og gikk 7-800 meter hver vei. Lett å finne posten med orienteringskart. Guttungen var fornøyd - pappa fikk han ikke med på lengre tur enn lovet.


   
Lene, Liv Paltiel og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Først var jeg innom skiforeningen og hentet et lite grantre i premie for førti pluss funnede poster i forrige hefte, så ble det en kort tur ned hit fra Frognerseteren. Det var ikke vanskelig å finne denne posten. Jeg fant både en orienteringspost og en cache i nærheten før i sommer. Tror at jeg har gått mesteparten av traseen stykkevis og delt opp igjennom årene. I dag ble det en kopp kaffe ved "skistua" like i nærheten med utsikt til Bunnefjorden, før jeg gikk opp igjen. Fin post!

Synnøve


   
Lene, Jarle Karlstad, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

Gratulerer med gull! Det høres ut som om du er godt i gang med det nye heftet, takk for fine rapporter 🙂

Hilsen Nina
God tur!


   
Synnøve Kjærstad likte dette innlegget
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Hit ble det tur for hele familien søndag 27.9. Dette heftes gå-hjemmefra-post! Alltid fint med en slik lavthengende frukt!

Godt kjent i bakkene her, og det ble et gjenbesøk med en PPJ-cache få meter unna også. 

Takk for turen! 


   
Lene, Nina Didriksen og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Må innrømme at her har jeg ikke vært før! Alltid startet høyere opp. Bobbanen må ha vært et imponerende anlegg. 

Visste heller ikke at det var så mange hoppbakker i Midtstuen? Her hoppet de i den største i dag.


   
Morten Møst, Lene og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Liten plaster-på-pinen-tur en dag midt i uka etter tannlegebesøk på Majorstua mandag denne uka. Sporten har jeg vært på mange ganger på julebord - men aldri i dagslys! Godt med parkering her (i hvert fall en mandags formiddag), og godt skiltet til bobbanen anno 1952 når man kunne se det i dagslys. 
Artig med fyldig historie om bobbanen også! Rart å tenke på at mens jeg ble født, drev de og trente til OL i denne banen. Utrolig at de kom opp i slik fart! Riktignok var det vel ikke noe særlig trær i traseen på det tidspunktet, men likevel!  


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

Liten tur innom her etter jobb i dag - fantastisk vær og rundt 15 grader. Skiføret svinner hen, særlig sør for parkeringen og jeg tok heller piggsko i dag. Ruslet ned fra parkeringen på sporten og fulgte løypa nedover et stykke, videre på blåsti og gikk rett forbi posten ettersom det var veldig glatt i bakken og underlaget hadde min fulle oppmerksomhet, det var sikkert lurt. Snudde i svingen og fant greit posten på vei oppover igjen. Litt vanskelig å se når du kommer ovenfra, som Torgeir nevner 🙂

image1 (3)
image0 (4)

 


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette