Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-39 Rudskampen

10 Innlegg
9 Deltakere
29 Liker
1,652 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

I dag var det på med langstøvler, lue og hansker. Så var det bare å slenge seg på sykkelen for å ta seg innover til en av Romeriksåsens mange herligheter. Jeg syklet fra Rustad-saga, og innover retning Sjonken. Men ganske snart tok jeg inn på Melbyseterveien/Råbjørnveien. Fikk fort varmen i meg oppover bakkene mot Råbjørn og Råbjørnhytta. Tok meg tid til en liten avstikker her ved min favoritthytte i Romeriksåsen. Det var forresten noen karer som jobbet dugnad på hytta i dag. Etter besøket her, syklet jeg videre til der veien slutter og blåstien mot Rudskampen begynner. Og stien var forvandlet til en liten bekk etter alt regnet i det siste. Tok av fra blåstien ved en ganske stor myr, og bushet opp til posten på toppen. En herlig post i villmarka. Og denne posten er nok et eksempel på at det ikke bare er posten som er verdt besøket, men hele området og traseen innover i Marka. Selve topp-platået er rene eventyrlandskapet med gamle forvridde furuer i alle fasonger. Ingen HLF 🙂 Samme vei tilbake til Rustad-saga.

Jarle


   
Morten Møst, Hans Löwe Larsen, David Aleskjaer og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 
C6F8BA67 DAC4 40AD A7E0 2C8D6A5619E1

Nok en grå og yrvåt dag, ispedd noen silende regnbyger. Men vinden var ikke så merkbar her, selv om det dro godt på hytta lenger vest i natt og i formiddag.

Om Bleiksjøflaka spratt inn på Topp cirka 3 i går, så gjorde Rudskampen det samme i dag. Det er noe med gammel, romslig skog, mosedekke, myrer, høstfarger og sikkert litt utsikt i klarvær.

For oss ble det sykling fra Sjonken. Litt grov grus på en del av traseen, ønsket meg ballongdekk. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Hans Löwe Larsen, Liv Paltiel og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Nå vil fylkesmannen utvide Rudskampen naturreservat. Les mer:

Vil verne mer skog

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 86
 

Søndagens tur gikk til Rudskampen.

Og for en flott tur! Dette var et nydelig landskap å vandre i.

Startet fra Sjonken, men siden vi hadde en lang kjøretur opp hit og dagen er kort kjørte vi bilveien til der blåstien krysser veien ned mot Bjertnessjøen. Der er det plass til 3-4 biler og vi var bil nr. 3 denne dagen. Hadde det vært en annen årstid, kan jeg tenke meg at den ekstra kilometeren fra Sjonken og opp hadde vært hyggelig den også.

Litt snø, men ikke glatt ennå - så det ble en perfekt dag her oppe. Som andre sier - dette må være en av de flotteste postene i denne boken. Nå er vi på 15, så ennå en del igjen før endelig dom kan felles.

Og masse traktkantareller - sekken full!

Legger ved bilder av bålkos og solnedgang. Livet er vennlig.....

20201122 143130 v1
20201122 152420

   
Gunnark og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Romeriksåsen har så mange flotte steder. Dette området er ett av disse. Det blir ett stykke å kjøre når man holder til vest for byen, men det er verdt det.  Kanskje spesielt i disse tider hvor man hungrer litt etter opplevelser. Det blir utrolig tidlig mørkt nå, særlig når det som i går er overskyet.

Etter et tidligere, mislykket forsøk på å ta posten fra nord p.g.a. vannstanden over demningen på stien syd for Råbjørnhytta ble en ny "tur" forsøkt med stort hell. Vi parkerte ved bommen der veien opp til Drittvann (post i 2016 boka) står. Flott å gå på, ingen snø og isen begrenset seg til ett fåtall vannpytter. Nøt stilheten og naturen underveis mens vi hørte bekkene klukke i stor fart, mimret litt ved Drittvann og tyttebærplukkingen som i den anledning fant sted her mens vi trasket innover.  For å unngå for mange myrer og store høyder valgte vi å følge veien helt inn til snuplassen hvor vi fant en sti/tråkk innerst på snuplassen som effektivt brakte oss oppover forbi en glatt, steil bergvegg.

Kom til en myr og tok til venstre og rundt myra, snart var vi inne på blåstien som planlagt. Ett stykke inn her kom en traktorvei fra venstre, den lovet godt for returen. Hadde kanskje forventet å finne ett tråkk/sti som tok av mot høyden, om den er der så vi den ikke. Gikk langs myra på vestsiden og fant ett greit tråkk ett stykke opp i lia, krysset noen småmyrer og da vi kom på toppen gikk vi rett på posten! Veldig fornøyde inntok vi lunsj før retur samme vei inntil vi kom til den omtalte traktorveien som vi fulgte nedover inntil vi så veien og tok ned lia. Da kom vi ned på snuplassen noen meter før der vi tok opp.

Nok en flott dag i Romeriksåsen med bokens siste post der.

Ingunn 


   
Morten Møst, Liv Paltiel, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@tor-sandby)
Kjentmann
Innmeldt: 17 år siden
Innlegg: 9
 

@skogtroll 

25.6.21. Nydelig sommervær i dag. Vi kjørte nordover E-6 for å ta fv. 120 fra Skedsmokorset. Her var det skiltet at veien var stengt ved Ask (raset i romjulen), og vi kjørte E6/E16 via Gardermoen og Nannestad før vi kom inn på skogsbilveien til Råbjørnhytta. Etter 2-3 km betalte vi kr. 50,- i bompenger og parkerte ved bommen før hytta, gikk veien bort til  denne og fulgte blåstien sørover mot posten. Ved en stor myr ca. 300 m nord for  posten tok vi  på skrå slakt sørvestover oppover åsen og fant posten greit på toppen. Tilbake kjørte vi til Eltonåsen, Jessheim og tilbake til Oslo.

Tor

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Tor Sandby

   
Nina Didriksen, Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Kjell Erik Berg
(@keberg)
Kjentmann
Innmeldt: 13 år siden
Innlegg: 14
 

Jeg og kona tok denne turen i dag via Råbjørn. Vi synes ikke posten var noe spesielt. Hverken alle myrene vi måtte forsere eller bushingen på slutten mot toppen og ned igjen. Har vært på finere poster enn dette.

IMG 2270
IMG 2258

 


   
Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg tok posten for 3 uker siden. Parkerte ved parkeringsplassen til turistforeningshytta litt nord for Rudskampen og jogget blåstien på kvelden. Møtte noen som teltet på blåstien - hyggelige folk. Fulgte blåstien forbi sauer og myr og skar av til høyre der den var nærmest Rudskampen. For et flott terreng - mye mose og gammel skog - vakkert! Denne posten likte jeg svært godt.


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

Denne posten prøvde jeg å ta 13. april i år, men det ble mislykket. Først fordi Rv 120 var stengt pga kvikkleireraset i Gjerdrum og deretter fordi veiene innover var i oppløsning. Men i dag klarte vi det uten forhindringer. amvibe og jeg bilte innover på Melbysæterveien mot Råbjørn. Passerte noen fredelige elgjegere og parkerte like nord for Råbjørnhytta. Så tok vi blåstien sydover. Egentlig gikk vi feil. Klatret opp på høyde 576 på Mattismyra. Men derfra sørøsterover var det helt greit. Etter all tørken er myrene nå ganske tørre og ikke vanskelige å forsere.
Vi syntes det kjempefint på toppen. 
Området ble

Rudskampen

forresten naturreservat i 2015.

Dette innlegget ble endret for 2 år siden av Beate Heilemann

   
Liv Paltiel og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Dette er jo en post som krever litt og som er på et sted man sjelden besøker. Kjørte til Sjonken og derfra går det en skogsbilvei som snor seg opp åsen vest forbi Blekktjernet og som stopper rett øst for Rudskampen. Grei adkomst med sykkel, men mye stigning....

Fra enden av veien var det kort og grei vei opp til posten fra nordøst.

Et flott område og mange fine furutrær.

Returen på sykkel tok kun 20 minutter og det var deilig å suse nedover bakkene igjen. Møtte ingen på turen.

I myrene lett frost, ellers sol og flott høstvær.

Torgeir (Bilde: Steinen ved bolten)

Rudskampen 585
Rudskampen 585 b

 


   
Liv Paltiel, Hans Löwe Larsen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette