Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-40 Kroktjernet  

RSS

Jarle Karlstad
(@jarle)
Imponerende aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
22. september 2020 21:56  

Dette er absolutt en av mine favorittområder i Romeriksåsen. Her er det vilt, vakkert og med gode sjanser for å se dyr og fugler (så tre rådyr i ettermiddag). Vi går over koller og myrdrag med trolske spillfuruer blant blinkende putter omkranset av trær og lyng i høstlig skrud. Og som alltid er jeg ekstra fascinert av disse postene som ligger langt utenfor allfarvei. I ettermiddag syklet jeg opp og inn i Marka fra Ås gård. Ved Hakkim tok jeg av vestover langs Damsortungen,Lauvtangen og Vrangen. Mellom Nordre og Søndre Tvekjelleren tok jeg av vestover igjen på en blindvei til Malarputten hvor jeg satte fra meg sykkelen.Her fulgte jeg en kupert blåmerket sti med noen bløte myrpartier. Nydelig terreng.For å ta seg ned til posten ved Kroktjernet, blir det bushing ned fra blåstien. Jeg tok av fra stien under en bjørk som står som bokstaven A over stien rett før et stort myrparti.Tjernet skimtes ganske snart mellom granleggene. Posten og gapahuken ligger idyllisk til helt ute på odden.Her er det bare å sette seg ned å nyte livet og stillheten. En krempost! På vei tilbake til Ås gård tok jeg samme vei med noen korte avstikkere.F.eks var jeg bortom fossen mellom Lauvtangen og Damsortungen som var KP 1994-1996.Og etter Guritjern var det bare å glede seg til den herlige nedfarten til dagens utgansgspunkt.En flott avslutning på en prima tur.

Jarle

Morten Møst, Synnøve Kjærstad, Nina Didriksen og 1 personer likte dette.
Sitér
Ingunn Sætervadet
(@skogtroll)
28. september 2020 17:32  

For noen år siden var det en post på Solobservatoriet.  Da kunne du kjøre på en bomvei rett nedenfor observatoriet. Lurte på å ta denne inn for å gå langs Langpiperen. På mitt  "turkart Harestua" i 1: 20 000 er det merket en tydelig sti sør for Langpiperen og mot Kroktjern. Denne blir litt mer utydelig etter hvert ser det ut til, men ukjent som jeg er i disse trakter tenkte jeg kanskje å ta denne veien. Går det fremdeles av å kjøre inn mot Solobservatoriet?

mange takk for hjelp

Ingunn

Morten Møst likte dette
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Innmeldt: 20 år siden
30. september 2020 07:52  

Ja, @skogtroll, det er jeg nesten helt sikker på at du kan. 

https://www.solobservatoriet.no/praktisk-informasjon#Veibeskrivelse

Hilsen Nina
God tur!

Morten Møst likte dette
SvarSitér
Ingunn Sætervadet
(@skogtroll)
30. september 2020 22:33  

@ninad

mange takk Nina. Etter at jeg hadde sent meldingen kom jeg også på at Solobservatoriet har noen arrangementer hvor du kan kjøre inn.

Men vet du noe mer om stiene jeg nevner?

mange takk og fortsatt fine turer 

Ingunn

SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
1. oktober 2020 07:51  

Nei, så lokalkjent er jeg ikke der. Men kanskje @jarle vet?

Hilsen Nina
God tur!

Morten Møst likte dette
SvarSitér
Jarle Karlstad
(@jarle)
1. oktober 2020 17:11  

@skogtroll

Som regel kommer jeg inn i dette området fra øst med kombinasjonen sykkel og fottur. Men stien mellom Kolsjøen og øst for Kroktjern er tydelig og fin. Så et alternativ blir da å gå på blåstien nord for Langpiperen- Kolsjøen- til myra (Stormyra) øst for Oberstputten og ta ned til Kroktjern derfra. Men hvis du har med sykkel, så ville jeg ha parkert utenfor bommen og syklet til sørenden av Dampiperen og bushet over til Kroktjernet. Om ikke stiene i området er av beste merke hele veien, så vil du med kart,kompass og moderne "duppeditter" greit finne fram.

God tur!

Jarle

SvarSitér
Ingunn Sætervadet
(@skogtroll)
1. oktober 2020 21:58  

@jarle

mange takk Jarle. Det med nye "duppeditter" er jeg dessverre ikke helt godvenner med, men takk for fine innspill.

Ingunn

SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
2. oktober 2020 21:02  

En HLF-fri tur, kryss i taket! Vi kjørte inn ved Hakadal stasjon, syklet Råsjøveien og så sørover til veien inn mellom Tvekjellerne. Fra veienden til fots.

Etter cirka 100 meter plumpet jeg i et lite synlig, men til gjengjeld både dypt og vannfullt myrhull, så støvelen ble full av vann. Heldigvis var det mildt i været og sokken av ull, så jeg led ingen nød

Etter ca 1,5 km bushet vi vestover mot tjernet og fulgte så en slags sti ut til tuppen av odden med gapahuk og post. Riktig så idyllisk og fint

Samme vei tilbake.

Grunnet omstendigheter jeg ikke var herre/frue over var det allerede blitt langt på dag, så Rudskampen måtte utgå fra dagens kjøreplan. Til gjengjeld rakk vi å oppleve det svært sjeldne fenomenet «polkø på Jevnaker» og sikret oss noen herligheter til hytteoppholdet 🙂

Dette innlegget ble endret for 2 uker siden 2 times av Nina Didriksen

Hilsen Nina
God tur!

Jarle Karlstad likte dette
SvarSitér
Del dette