Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-44 Gjersjøelva

12 Innlegg
10 Deltakere
31 Liker
1,233 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

Her parkerte vi ved Bestemorstranda. Deretter gikk vi langs veien til der stien langs elva starter. Posten ses straks vi kommer inn på området under tavla med opplysningskiltet. Her er det også et bygg med en oppgangssag (se bilde i KB). Her må man bruke litt tid. For her er det mye å se og lære når vi går oppover langs elva. Flere informasjonstavler og bilder. Vi gikk hele stien opp til området ved kraftverket og samme vei tilbake. Og et imponerende stykke arbeid har blitt lagt ned her for å gjøre dette området så publikumsvennlig.Her likte jeg meg. Etter besøket på denne fine posten, så gikk vi mot Bestemorstranda for en rast med en flott utsikt utover fjorden med Marka som bakgrunn.Rakk også en tur oppom Kruttmølleåsen (KP 2000-2002)

Jarle


   
Lene, Synnøve Kjærstad, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 
Postet av: @jarle

Rakk også en tur oppom Kruttmølleåsen (KP 2000-2002)

Turen til posten på Kruttmølleåsen den gangen var mitt første møte med HLF! Den kilte i nakken da vi var på vei hjem, og jeg lurte på hva slags læraktig edderkopp dette var!

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Lene og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

La opp til en rundtur: Parkering Bestemorstranda, så ned til lokomotivet og oppgangssaga - og POSTEN. Videre stien oppover. Den er fin og bør gås. Oppe ved det øvre fallet er det en blåsti, som vi vil gå tilbake til Bestemorstranda. Denne stien går først på vei (ca 120 m) så er det på sti. En god hjelp var det å ta fram o-kartet over Hvitebjørn. Men har  du ikke kartet så er det merket til Bestemorstranda. Behagelig å ta denne posten utenfor badesesongen mht. parkering!


   
Lene, Jarle Karlstad, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Bare en snartur i dag - såpass guffent vær og føre at vi valgte å ha turen oppover Gjersjøelva til gode til sommeren. Det ble i stedet en kopp varm te og islandskake på den koselige kafeen Anne på landet i Hvervenbukta - hvor vi hadde parkert.

Hvervenbukta var et yndet badested i min barndom! Jammen var det ikke en fyr som badet der i dag også - iført topplue og ikke noe særlig mer. 

Oppgangssaga i kulturparken der - bygd etter modell fra Dovre - ser akkurat lik ut som tilsvarende nybygg ved Sagelva mellom Strømmen og Lillestrøm. 

 

Gjersjøelva ved Hvervenbukta

 


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Siden jeg hadde tatt en annen post tidligere og lyset forsvinner tidlig nå, ble det bare en kort tur til posten når jeg var på disse kanter, men hit skal jeg tilbake. Parkerte ved bestemorsstranda - kanskje ett passende navn for mange av oss kjentmannsjegere?

Svært grei post å finne ved å følge anbefalingene i boken, men for ett flott område! En familie med 3 - 4 barn koste seg ved bålpanna som står til benyttelse for alle ble jeg fortalt, lek og moro i ruiner og området for øvrig. Her blir det tur til våren for å følge hele stien opp til alle severdighetene.

Dette var min 50. post i dette heftet så da er det bare å mimre over årets poster og kanskje besøke noen på nytt i det nye året. Lenge å vente til neste bok blir det i all fall.

Turhilsen Ingunn 


   
Morten Møst, Kristin Bøe og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

Gratulerer med post nummer 50, Ingunn!


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

@skogtroll

Vel blåst, Ingunn! Ja, da har du hatt en aktiv høst med mange flotte opplevelser. Men du trenger da ikke tenke på at det er lenge til neste KB. Ta fram kartet og finn gamle poster eller oppsøk nye spennende steder. Alltid en ny "knaus" eller et ukjent myrdrag som kan besøkes :-). Ha fortsatt mange fine turer i den herlige Oslomarka.


   
Morten Møst, Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@jarle

Mange takk Jarle. Ja, turer blir det nok. Nettopp det å ta frem kartet og finne nye steder å besøke var foranledningen til at jeg ble tipset om Kjentsmannsmerket og begynte med det. Det er likevel litt spennende da om man finner poster, treffer andre i samme ærend etc.

Ingunn


   
Morten Møst, Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Første postfunn for meg i 2022. Det ble en fin liten tur fra Hvervenbukta i nydelig vær. Forrige gang jeg var ved denne sagen var det så varmt at vi måtte sette oss i skyggen. I dag var det hvitt og skyggefullt. Det er minst like glatt på turstiene ved fjorden som det er i høyden. Fint med piggstøvler. Spennende post. Kommer sikkert tilbake.

Synnøve


   
Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

12.juni ble denne besøkt med datter og hund. Fin rusletur fra Hvervenbukta. Hadde vært gøy å se denne i drift og vi noterte oss når historielaget skulle ha demo. 

Takk for turen! 

KM 20 44

   
Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Så fikk jeg med meg denne posten, også! 6 igjen i heftet for 20-23 (et lite hint til de som planlegger å korte inn til 2 år for hver ny bok). Må innrømme at jeg var litt skeptisk til plasseringen nede i denne "avkroken", men ble positivt overrasket over hvordan de hadde ryddet en plass med oppgangssag og det hele. Men tror det var lurt å komme utenom badesesongen med folk og biler overalt i dette området. Selv på en høstdag som i dag var parkeringsplassen oppe ved veien ganske full da vi dro hjemover.


   
Morten Møst og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@marthe-berit)
Kjentmann
Innmeldt: 1 år siden
Innlegg: 3
 

Jeg er litt usikker ettersom jeg heller ikke har klart å finne post 22-14 (men der har jeg skjønt at jeg ikke er alene). Prøvde meg på denne i dag, og kan ikke skjønne annet enn at jeg var på riktig sted - ventet egentlig å finne posten på dette skiltet. Trålet området rundt saga og det gamle lokomotivet og gransket alle skilter jeg kunne se - men uten hell. Fint sted var det, i hvert fall.

Må føye til at jeg har klart å finne en del poster også, altså 🙂

P1020317

 


   
Hans Löwe Larsen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette