Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-22 Pershusfjellet 649

11 Innlegg
9 Deltakere
23 Liker
1,301 Visninger
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
Trådstarter  

 

Pershus 1

Gjensyn med Pershusfjellet i dag. For den som ikke vil gå over hele ås-ryggen, går det et traktorslep opp på åsen, ca 500 m nord for der veien tar av til Sindersetra. Vel oppe på blåstien kan man følge den sørover til posten.

Sol og flott utsikt i dag- og fargene på trærne var helt utrolige!

 

Hilsen Torgeir

Pershus 2
Pershus 3
Dette emnet ble endret for 4 år siden av Torgeir Stenstad

   
Nina Didriksen, Synnøve Kjærstad, Jarle Karlstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg skulle ta 12 poster og i min iver gjorde jeg en feil her. Jeg syklet sydover Sinderdalen, men stoppet 1,5 km før Finnstad. Jeg trodde jeg hadde kommet mye lenger og gadd ikke lete etter stien. Jeg bare trasket oppover åsen. Det var bratt, men håndterbart og kom meg fram til stien noen hundre meter før posten. Tilbake fulgte jeg stien helt ned til Finnstad og fortsatte til Spålen og deretter tilbake til sykkelen. Det ble en rundtur på 11,5 km til fots. Nydelig. 


   
Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Gikk fra Tverrsjøstalen og "Pershusfjellet på langs". Det er jo en liten stund siden sist (2009), og mye har skjedd her siden det. Blåstien har - etter det som står i boken - hatt som formål å sørge for ett spor over åsen.

Det er jo i og for seg oppnådd, men for et spor! 10 meter bredt over myrene, hvor alle med for dårlig fottøy stadig har flyttet tråkket etter hvert som det eksisterende er blitt for bløtt for lavt og uegnet fottøy. Lite å klage over selvsagt, men det er ikke alltid bare positivt å legge til rette for utstrakt ferdsel...

MEN: flott tur i flott natur, med lunch og kaffekok ved posten. Vi traff få (3) mennesker ute og ingen HLF.

I tillegg var det spennende å se veianlegget som utvikles over (!!) bommen for veien opp til Tverrsjøstallen. Det gir perspektiv til jammer over et 10 meter bredt tråkk over myrene...


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

I dag ble ultraløpet Oslo Trail Challenge arrangert med start ved Mylla dam og målgang ved Veståsen skole i Gjerdrum (100km. Også en 200km! og en 55km). Vi ankom Mylla akkurat i det startskuddet gikk. Men vi hadde et helt annet ærend i dag enn å haste gjennom skogen. Vi skulle nemlig nyte den opplevelsesrike turen over Pershusfjellet. Men først syklet vi ruta: Mylla-Trantjern-Ølja-Tverrsjøstallen. Oppe på Pershusfjellet ble det sjeldent folksomt etterhvert som det kom løpere blant andre turgåere og joggere. Tydelig at det er mange som har fått øynene opp for denne naturperlen. Og helt naturlig å ha en KP her med jevne mellomrom. Uten tvil en pallplass hittil av de KP jeg har tatt. Etter en kort rast ved den koselige plassen Finnstad, returnerte vi tilbake til syklene ved Tverrsjøen. Været var jo ikke det aller beste i dag. Men Pershusfjellet i lett regn med tåke som kommer og går, gir liksom turen en ekstra dimensjon. Tankene går til våre folkeeventyr og Kittelsen med sine trolske tegninger. Før vi satte oss i bilen ved Mylla dam, tok vi turen oppom Svesvika og KP der.

Jarle


   
Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Markas indrefilet

Jeg hadde bestemt meg for å ta den stien Torgeir beskriver, men etter å ha snakket med to andre postjegere etter Spålsdammen bestemte jeg meg for å følge den stien de hadde tatt opp. 

Var egentlig litt i tvil om jeg skulle gå opp på Pershusfjell etter turen til Spålsdammen, men «sideveien» er ny for meg og virket spennende - dessuten var det et nydelig vær, et godværsvindu innimellom alle regnværsdagene. 

Og så gjensto det jo bare én post i heftet 🙂 En fin dag å ta den på. 

Fra vest går det minst et par slep/stier opp på Pershusfjell. Kartet viser stien jeg valgte (rød ring rundt starten). Oppover gikk jeg ut av stien på kartet. Nedover holdt jeg traseen og så hvor det glapp: Cirka 100 m opp fra veien tar karttraseen en knekk mot høyre som er nesten usynlig bak smågranene, jeg lagde en liten varde og her er det tegnet inn (lilla). Det er forresten helt ok busheterreng hvis du misser stien 🙂

(Du kan trykke på bildene for å få dem klarere.)

CC924121 7051 4CCF 9AAB 45489699C580

 Hurra! Høstens 50. km-post.

E5539A97 4BD6 408A 9A01 610561B37E77

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Jarle Karlstad og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@ninad

Gratulerer Nina! 

Jeg har ett godt stykke igjen, men da også noe å glede meg til.

hilsen Ingunn


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 
Postet av: @skogtroll

@ninad

Gratulerer Nina! 

Jeg har ett godt stykke igjen, men da også noe å glede meg til.

hilsen Ingunn

Det har du! Og takk!

Forhåpentligvis blir det flere turer hit 🙂

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Flott høstvær må utnyttes og tirsdagsfolket skulle på tur. Litt helseplager gjorde at vi bare ble to, men for en tur vi fikk. Startet fra Tverrsjøstallen, på veien hit fikk vi med oss en voldsom nybygging av en bro som skal krysse veien til Tverrsjøstallen litt nedenfor bommen.

Inne på området til serveringsstedet hadde en barnehage slått seg til. Vi tok veien nedover forbi fiskeplassen og opp til blåstien som tok oss Pershusfjellet på langs. Selv om det begynner å bli ganske tilgrodd en del steder var det fremdeles mange flotte utsiktspunkter som ble besøkt og beundret. Selvfølgelig skulle vi lenger syd for å finne posten enn hva jeg først tenkte meg, men heldigvis var den grei å se langs stien når man fulgte litt med.

Opprinnelig plan var å gå østsisden av fjellet tilbake, men vi endte med å gå Sinnerdalen. Her går man ikke ofte og med følge som ikke hadde vært her før ble det mye å se og beundre også her. 

Jeg ser at noen har benyttet ett traktorslep for å komme opp til stien, de så vi flere av så hvor det er best å gå opp skal jeg ikke ytre meg om. Vi så også noen steile fjellvegger og lot oss glede av mye av det vi så på returen.

Ingunn 

 


   
Nina Didriksen, Morten Møst og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Her var jeg siste gang i 2018 uten at jeg husker så mye av den turen.

I dag startet vi nordfra og brukte faktisk flere timer på å finne posten. (Det går ikke så fort uten bruk av GPS. En må tenke litt mer).

Nydelig der oppe og nesten uten folk. Jeg husker veldig godt første turen over ryggen. I oldtiden. Broder Nils, Jan, en studievenn av Nils og jeg. 
Etter flere timer fant vi posten helt på sørenden. Da hadde Jan brukket en skitupp, og det hadde for lengst begynt å mørkne. 

 


   
Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@beatyschka Jeg ligger litt etter og året er KJP tegn, de siste 10 fra 20-22 boka og alle i 22-24 skal taes.  Er ikke så god på ski og hadde lyst på en trugetur; siden det er anbefalt i boka tenkte jeg at det var en god ide. Startet fra Tverrsjøhytta.  Det ble en tøff tur : jo lenger syd jo mer slush, et sted forsvant jeg ned i snøen til lysken, kunne gått ille hvis jeg ikke hadde fått foten opp igjen.   Tenker det enten må fryse til eller regne litt så snøen blir mer kompakt.  Mar myyye snø igjen hele veien.   Også litt vanskelig å se blåmerkingen, men jeg var heldig og hadde både et skispor og et par trugespor å følge.  Hadde planer om Hotel Bristol fra nyboka, men det får bli til sommer'n, var god og lemster når jeg ankom bilen.


   
Gunnark og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Pershusfjellet var den siste av 4 poster tatt i denne rekkefølgen: Hotel Bristol, Døypefonten, Spålsdammen, og til slutt Pershusfjellet. Stien over "fjellet" startet ved Finnstad, og vi var vel begynt å kjenne på den lange fotturen, men hadde en planlagt spisepause til. Nå møtte vi også mange andre turgåere på veien oppover fjellet. Unge friske mennesker i full fart retning Sinnerdammen, ja noen skulle helt til Oslo (forhåpentligvis om noen dager...). Det fleste av dem var engelskspråklige, eller var det vi som så ut som engelskmenn? Vi kom oss ganske fort opp på "platået", men stien videre var lang og tung. Med Nordmarkas kart på 1:50000, går det sakte når man har gått en stund. Når får vi 1:25000? I tillegg har Pershusfjellet minst 3 ganske dype skar på tvers av marsjretningen. De ble ikke akkurat lettere etter som vi dro oss framover. Men posten var lett synlig, og vi kunne puste ut litt med en utrolig utsikt som er typisk fra flere steder på stien over fjellet. Avslutningen ned mot Tverrsjøen var langt bedre enn fryktet. Her gikk nemlig stien gjennom et stort hogstfelt, men stien var fint ryddet. På den tilrettelagte fiskeplassen like før Tverrsjøstallen tok vi siste matpause med kaffe. Noe sent, men det smakte godt. Så ruslet vi mot bilen nord for Ølja, og avsto fra mulig avkortende bushing. Det ble 23 km temmelig nøyaktig. Dagen etter ble tilbragt hjemme...

 


   
Morten Møst, Kari Lohne, Kristin Bøe og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette