Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-40 Kroktjernet

24 Innlegg
14 Deltakere
30 Liker
2,525 Visninger
(@svarktander)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 10
 

Noen som vet om det er kjørt løype for hundekjøring mot denne posten nå,og evt. Hvor man kan starte for å gå denne løypa?


   
SvarSitér
(@svarktander)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 10
 

Fant ut av det selv. 

Nå er det bare å vente på litt varmere vær 


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@kristineb)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 6
 

I dag tok vi bilen fra Oslo til Harestua, og kjørte opp til parkeringen ved Solobservatoriet (det var brøyta helt fram til parkeringen). 

Hundekjøreklubben har kjørt opp scooterløype fra parkeringen og til Kroktjernet. Husker jeg rett er det skilta i retning Råsjøen. Løypa går langs Nordre Piperen, tvers over Langpiperen, og et stykke langs Dampiperen før løypa også her krysser tvers over vannet. Deretter går løypa gjennom skogen til man treffer på Kroktjernet og ser gapahuken på andre siden av vannet. Løypa går videre forbi Kroktjernet, så det siste stykket gikk vi ut av løypa og krysset tjernet. 

Vi var hele tiden obs på at vi kunne treffe på hundespann, og traff på to stykker. Vi ble fortalt at et strekk mellom Dampiperen og Kroktjernet er spesielt bratt og lite gunstig å treffe på hundespann i full fart. Vi valgte derfor å ta av skiene akkurat dette strekket. 

Det funka greit å gå i scooterspor, det var deilig å komme ut på tur og topp med matpause i gapahuken!


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

Tusen takk til kristineb for innsatsen 13. mars. Voldsomt inspirerende.

Samboer jeg kom sent av sted etter å ha sett på TV-sport hele morgenen og hele formiddagen. Det mest utfordrende var kjøreturen opp til P-plassen nedenfor Solobservatoriet. Slike halvskumle veier oppover i Oslomarka gjør meg ganske  på tuppa av og til. Godt å ha med en stødig og flink sjåfør. Selve turen til posten er bare kos. Vi møtte også to hundespann. Følte at vi kanskje ikke var velkomne i løypa, men kjørerne var bare hyggelige.

Solobservatoriet i det fjerne

Ellers oppfordrer jeg flere til å benytte skiføret nå.
Det er ikke sikkert vannene vil holde så mange ukene.
Dette er min lille gullpost (40), men skal ha alle. Har aldri kommet så langt så fort. Det er en grunn - korona.

Hundeløypeskiltet

 

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Beate Heilemann

   
Kristin Bøe, Liv Paltiel og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@beatyschka

Gratulerer med gullet Beate.

Ingunn


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

For en flott dag i skogen! Bobler litt over av glede her - må dele med dere. Turfølget fra den litt strevsomme turen til Mørkgonga hadde faktisk ikke gitt opp og sa seg villig til å bli med på tur igjen. Denne gang tok vi bilen til parkeringen ved Solobservatoriet. Vi gikk den lille veien  forbi bommen opp og forbi observatoriet og sti mot blåstien som går nordøst for Kolsjøen. Se bilder for rute. Mye bushing i dag - veldig gøy! Lunsj ved gapahuken og siden det faktisk er en del morsommere å gå en runde fremfor å gå frem og tilbake samme rute(synes både turfølget og jeg) ble det litt bushing etter lunsj også. Ikke veldig lang tur, men det tok sin tid og vi nøt hvert øyeblikk, kanskje med unntak av litt plumping i våte områder som vanlig....men turfølget hadde lært av sine feil fra forrige gang og hadde denne gangen ullsokker - mye bedre! Jeg feiga ut ganske fort og brukte gummistøvler ettersom det ennå lukter kattepiss av turstøvlene mine fra forrige myrtur - de støvlene slipper ikke innenfor døren sier min kjære samboer. Kan faktisk forstå det...så de står i uteboden.

Kroktjern3
Kroktjern1
Kroktjern2

 

Kroktjern5
Kroktjern4

   
Nina Didriksen, Liv Paltiel, Gunnark og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Denne posten ble tatt i slutten av juli (rundt 23. juli). Det var den siste av 3 poster en vakker kveld. Jeg hadde tatt de to på østsiden av Romeriksåsene tidligere på kvelden og det begynte å bli lovlig sent mens jeg lå i 100 km/t på E16 mot Grua og deretter sørover litt roligere på riksvei 4. Klokka var ca 22:25 da jeg parkerte ved bommen ved Nordre Piperen. Jeg måtte løpe fort, for jeg hadde glemt hodelykt og det mørket raskt. Jeg løp på grusveien langs Lang-piperen og fulgte kjerreveien/stien inn på nedsiden av Lang-piperen. Det mørket enda mer og jeg var lykkelig over å kunne følge den stien til en myr bare noen hundre meter fra posten, for jeg så at terrenget utenfor stien var svært krevende, bratt og mye hogst. Fra myra var det bare å ta kompasskurs til Kroktjernet og jeg stemplet på den særdeles nydelige posten kl. 23.05 i trolsk skog. Fantastisk! Da visste jeg at dette ville gå bra. Jeg rotet litt før jeg fant stien ved sørsiden av myra, men var tilbake ved bilen kl. 23:35, akkurat da fullmånen tittet fram. Da var det virkelig mørkt. Det ble en lang tur hjem, men jeg kunne glede meg over at heftets 47., 48. og 49. post var tatt, og den siste av dem på en spennende måte.

Takk for gode tips her - den posten ville jeg ikke rukket å ta den kvelden uten tipsene.

Karl Georg


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Så "tok" jeg denne kjentmannsposten som dessverre ville ha vært inndratt hvis den skulle ha stått ute i 2 år slik man nå varsler for kommende bøker. Grublet en del på angrepsvinkel, men så ble det til å gå veien langs Langpiperen og inn på driftsvei rett etter østenden av dette vannet. Siste 1-2 km gikk på ganske tydelig tråkk etter mange "kjentmenn". For et vakkert vann! Flott tur fra Harestua stasjon med 2 andre poster underveis!


   
Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@hansf Jeg har nå to poster igjen som må taes før fristen - tok denne og post og nydelige Stormyra i samme runden.  2 utrolig fine poster.  Jeg kjørte helt opp til Soltårnet (etter å ha syklet 1 mil feil og begynte å gå tom for batteri) og fikk en fin sykkeltur langs Langpiperen og gikk den tidligere omtalte veien inn.  Fin å gå og veldig taknemmelig for å slippe å bushe i den krattskogen.  Var vått og ble våt på føttene i mine hiking sko, men ikke så ille som fryktet.  Nydelig område, vann og post.


   
SvarSitér
Side 2 / 2
Del dette