Som regel kommer jeg inn i dette området fra øst med kombinasjonen sykkel og fottur. Men stien mellom Kolsjøen og øst for Kroktjern er tydelig og fin. Så et alternativ blir da å gå på blåstien nord for Langpiperen- Kolsjøen- til myra (Stormyra) øst for Oberstputten og ta ned til Kroktjern derfra. Men hvis du har med sykkel, så ville jeg ha parkert utenfor bommen og syklet til sørenden av Dampiperen og bushet over til Kroktjernet. Om ikke stiene i området er av beste merke hele veien, så vil du med kart,kompass og moderne "duppeditter" greit finne fram. God tur! Jarle mange takk Jarle. Det med nye "duppeditter" er jeg dessverre ikke helt godvenner med, men takk for fine innspill. Ingunn En HLF-fri tur, kryss i taket! Vi kjørte inn ved Hakadal stasjon, syklet Råsjøveien og så sørover til veien inn mellom Tvekjellerne. Fra veienden til fots. Etter cirka 100 meter plumpet jeg i et lite synlig, men til gjengjeld både dypt og vannfullt myrhull, så støvelen ble full av vann. Heldigvis var det mildt i været og sokken av ull, så jeg led ingen nød. Etter ca 1,5 km bushet vi vestover mot tjernet og fulgte så en slags sti ut til tuppen av odden med gapahuk og post. Riktig så idyllisk og fint. Samme vei tilbake. Grunnet omstendigheter jeg ikke var herre/frue over var det allerede blitt langt på dag, så Rudskampen måtte utgå fra dagens kjøreplan. Til gjengjeld rakk vi å oppleve det svært sjeldne fenomenet «polkø på Jevnaker» og sikret oss noen herligheter til hytteoppholdet 🙂 God tur! Hilsen Nina Lørdag, og turdag siden Søndagen var varslet med drittvær. Vi pakket bilen og kjørte på gamle og kjente (!!) veier opp til solobservatoriet. Forbi Bjørgeseter stasjon og videre oppover. Rart...det sto et skilt med "innkjøring forbudt for uvedkommende" - vi definerte som som "vedkommende" og kjørte videre inntil veien endte i en bom og en grushaug. På tide å ta fram Google, vår allvitende venn. Veien går nå inn fra Harestua stasjon (nye), for deretter å komme inn på våre kjente veier etter hvert. Forstår at det skjer ting når det er år mellom hvert besøk. Men google hjelper oss i sivilisasjonen! Parkerte bilen ved Nordre piperen (stor parkeringsplass før bommene) og vandret i fantastisk terreng inn til posten. Fulgte blåstien til vi hadde ca. 500 meter i luftlinje til Kroktjernet og skar rett inn. Greit terreng. Ingen stier som vi fant, bare myr. Et fantastisk fint sted som gir mindfullness og fysisk ro. Gardermoen er nede i 30% av normal trafikk, det hjelper jo også på sjelens hvile.... Ellers var Romeriksåsene på sitt gamle kjente, vått, vått og ekstra vått. Langstøvler er påkrevet. Vi vil også anbefale - som boken - å ta denne på sommerføre, vi tror det gir en bedre naturopplevelse i forhold til omgivelsene på posten. Eller Heilemann-metoden selvsagt, så får man det gode fra begge verdener. Dette var flott! Og litt snø fikk vi se også! Et fantastisk fint sted som gir mindfullness og fysisk ro. Hør! Hør!