Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-37 Slippsted Langpiperen på Stormyra

14 Innlegg
11 Deltakere
40 Liker
1,349 Visninger
(@atle)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 6
Trådstarter  

På vei mellom post 20-40 Kroktjernet og Harestua torsdag 1. september oppdaget jeg rett ved blåstien mot Harestua et skilt om et slippsted. På nabotreet så jeg baksiden av et Kjentmannsmerkeskilt og trodde først det kunne være et gjenglemt skilt på en gammel post. Forsiden viste at dette var en ny post - og at den røde klippetanga er tilbake.

Fallskjermslipp 09.11.44
Post 37

 

Posten er lett å finne på Stormyra ca 3 km på blåsti fra Harestua eller ett par hundre meter på blåsti fra grusveien vest for Langpiperen.


   
Morten Møst, Kari Lohne, Hans Löwe Larsen og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@toms-naturglede)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 9
 

Og klippetanga: montert feil vei. 


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 
Postet av: @toms-naturglede

Og klippetanga: montert feil vei. 

Har sett det flere steder. Lurer på om de mener at vi skal klippe inn fra toppen av heftet …

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

I en gammel kjentmannsbok fant jeg at denne posten tok vi den 13.juli 1997. Det ble tatt to bilder (vi var da i før-digital tid), og bildene viser at både myr og vi har endret oss... Myra har blitt utbedret siden den gang ved at man har lagt plank ned på stien, og denne gangen gikk vi dermed tørrskodd! Det har jeg lyst til å si noe mer om. Vi har gått i alle svenske fjell fra Härjedalen til Abisko i nord, og svenskene legger nesten alltid doble planker der stiene går over myrer (spong - flere spänger"kaller svenskene sine planker). Dermed unngår man store sår i myra - ikke minst etter at syklistene inntok fjellene. Ikke noe problem å stoppe opp for å ta bilder etc. Burde også ha vært gjort her i landet. Men her er det kanskje delte meninger om det, og dessuten langt mer privat skog enn i Sverige.


   
Morten Møst, Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Nydelig post et sted du sjelden møter folk. Jeg parkerte ved Harestua og tok et raid for postene 37-41 (34 km). Dette ble post 2 av 5 på turen. Turen videre nordover på blåsti var særdeles bløtt, men jeg trivdes.

Karl Georg


   
Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Årets poster er i ferd med å gå i oppløsning!

Neida, så ille er det nok ikke, men slik ser 37 ut på baksiden:

7E6CAF00 FD07 48AB 81EA B91B15E1B523

Her begynte også regnværet, som fulgte meg på og av, mest og tildels mye, på de tre neste postene på dagens tur. 

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@sande)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 14
 

Vi parkerte nedenfor solobservatoriet og gikk veien sydover langs pipervannet.  Inn på blåstien til myra.  Vi fortsatte denne blåstien ned til veien mot Rudsetra.  Bare vær oppmerksom, når plankene er slutt skal du ta det høyre løpet som ser ut som en bekk, stien blir snart tørr og fin.  Vi tok det venstre som så mer fristende ut, men det endte med våt bushing.  Tilbake gikk vi imidlertid blåstien helt fra Rudseterveien.  En liten annen ting, under posten ved Råsjøen står det om Råsjøkrysset, det uttrykket var nytt for meg, og jeg måtte slå opp hvor det var, det var ved veidelet nedenfor Solobservatoriet, er det noen som vet om vi kan kjøre helt til Råsjøen?  Stakk innom Aas gård og så at veien til Hakkim var stengt, og det så ut som det var permanent.


   
Morten Møst, Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Veien fra Aas gård til Hakkim er permanent stengt for turfolk, fikk jeg opplyst derfra for en tid siden. 

Søndag syklet jeg forbi Råsjøen og mener bestemt jeg så en stengt bom. På kartet (ut.no i nettleser, velg «papirkart») er det tegnet inn en bom på kommunegrensen, ved Botnetjern. Så du kommer et stykke på vei. 

Og ja, Råsjøkrysset er et sted det går an å parkere. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Kristin Bøe og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
Kjell Erik Berg
(@keberg)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 14
 

Fine klopper å gå på inn til posten. Syklet retning Solobservatoriet og gikk stien de siste 200 metrene fra veien.

IMG 6625

   
Morten Møst, Vesle-Bernhard, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Nå har jeg tatt denne på vinterføre. Men skikkelig vinterføre var det naturligvis ikke. Tok Gjøviktoget til Harestua på en tid som i alle fall for meg er tidlig. Gikk av toget kl 09:50.
Kjentes bra ut. Det var frost i bakken. Deretter hadde jeg en litt besværlig tur opp mot parkeringen nedenfor Solobservatoriet. Dette foregikk delvis på snøføre og delvis på veien. Brukte joggesko med brodder. Deilig å komme opp og å ta på seg skia. Iflg. GPS skulle det bare være 1,15K til posten. Fant posten lett, men holdt på å gå igjennom isen på tjernet på Stormyra. Så hold dere langs land. Etter hvert ble altså snøen farlig bløt og det resulterte i at jeg 

Stormyrafuru

ikke torde å følge skiløpa nedover, men gikk veien. Dessverre så er denne kjekke veien stengt med bom for tiden pga teleløsningen. 
Strålende vær og nesten for varmt i sola.

 


   
Morten Møst, Hans M. Fagerli, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hei

Årets første tur på disse kanter, måtte sjekke hvordan det var med snøen, var den forsvunnet eller ville den hindre en fottur?  Det gikk bra å gå til fots, med gode turstøvler.   Kom fra post 38 Rudsæter. Det naturlige da var å følge veien fra setra og til det punktet hvor blåmerket sti krysset veien - den 2. blåstien i den retningen jeg kom. Veien hadde noe snø enkelte steder, men ikke verre enn at det gikk greit å komme frem i turstøvler. Der det ikke var snø var veien gruset, til dels med ganske grov og stor grus.

Fra veien var det bare å følge den blåmerkede stien. Den kunne vært bedre merket, særlig der det har vært bedrevet hugst og videre oppover mot myra. Det går bra å gå hvis man har godt fottøy, enkelte deler av stien er tørr og fin, mens andre ligger det ennå litt snø -dog ikke mer at man greit kommer over.

Retur på blåstien, krysset veien og ned til parkeringen ved kroen.

Ingunn 


   
Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Har fôret satellittene epistel om Stormyra: https://www.kjentmannsmerket.org/2023/07/slippsted-stormyra/

 


   
Gunnark likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Må si at postoppslagene her omkring er i overraskende dårlig stand. Her ser man en tydlig forverring siden Ninas bilde fra sist oktober, tidligere i tråden.

IMG 7598

Men de skal jo bare vare i to år, og ikke i tre.

IMG 7612

   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@store-bernhard denne gikk rett inn på topp 3. for meg - utrolig fint område og post.


   
Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette