Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-43 Der Skarudhytta sto

9 Innlegg
8 Deltakere
16 Liker
1,388 Visninger
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Fra Kjentmannskomiteen v/Hege Blichfeldt Sheriff er jeg blitt bedt om å poste følgende:

"Gårdene øst for Ulvedalen opplever nå stor trafikk gjennom gårdstunene av turgåere som er på vei til post 43 Skarudhytta.

I Kjentmannshåndboken har vi anbefalt at man starter turen fra parkeringen ved Tærudhallen og følger blåmerket sti innover til man treffer driftsveier som fører ned til elven der denne kan krysses.
Vi ber dere bruke den «angrepsvinkelen» til posten av hensyn til de fastboende.
Hilsen Kjentmannskomiteen"
 
Dette emnet ble endret for 2 år siden av Anonymous

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
Sitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Da jeg besøkte posten i dag, møtte jeg ikke langt fra posten en mann og bikkja hans som litt iltert kommenterte at nå var det blitt alt for stor trafikk hit. Han hadde gått her i 20 år! Jeg fortalte at posten ville henge ute til 2023. Det er ikke alle som tilkjennegir interesse for kjentmannsposter!

Tror det er viktig at folk ikke benytter de private gårdsveiene. 

Som antydet i heftet bør utgangspunktet være utfartsparkeringa ved Tæruddalen skole/ hall. Videre lysløypa og blåsti. En må krysse Ulvedalen. I dag var bekken for stor slik at jeg måtte vade over. Når en har gått opp fra Ulvedalen, kommer en til en sti som en følger fram til posten. Nydelig terreng og sikkert ukjent for de fleste av oss!

Flott at dette minnesmerket har fått en post.


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Det er synd at det skal bli slike konflikter. I utgangspunktet er det vel anledning til å gå - på slike private veier? En kan forstå at de ikke ønsker trafikken, men med den vannstanden som er nå er det ikke alle gitt å krysse bekken. Er det mulig å legge til rette for å krysse bekken uten å måtte vade?

Ingunn


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

@skogtroll 

Det er helt unødvendig at det skal bli noen konflikt her dersom man følger det som står i KB. Ved Tærudhallen i Tæruddalen er det en stor P-plass som SKAL benyttes (hvis man da ikke velger en lengere tur fra Gjerdrum nord for posten). For å unngå problemet med å krysse den flomstore Ulvedalsbekken, så vil jeg anbefale å gå nordover på vestsiden av Ulvedalen mot steindammen som var post 2012-2014. Her går det helt fint å krysse bekken. Etter at man har kommet over her er det bare å følge stien sørover til posten som ligger helt inntil stien. Dette er dessuten en enda finere tur. Og her kan man selvfølgelig snu og gå samme vei tilbake. Men litt sør for Søndre Holm gård er det en liten bro som også kan benyttes. Den er for de som tåler litt gjørme og bushing. Men for de av dere som synes dette blir en for lang tur, er det jo bare å drøye noen dager så har nok vannstanden sunket såpass at bekken kan passeres flere steder. 

Ha en god og konfliktfri tur !

Jarle.

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Jarle Karlstad

   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Ang. trebrua. Denne er relativt ny. Vet ikke hvorfor den er bygd, for det er en passasje for traktorer lenger sør  også?

Alle som går i marka, bør helst ikke gå på innmark. Hvis vi vil gå over trebrua, må vi også gå på innmark eller i kanten av den! Akkurat nå er det vel mulig å gå langs bekkekanten på østsiden, for det er ikke pløyd helt ned enda (redd for jordras!). I vekst- og beitesesongen bør vi ikke gjøre det.

Jeg oppdaget trebrua, for jeg har normalt gått den "gamle" blåstien fra lysløypa og inn til det jordet som for ikke mange år siden ble dyrket opp. Blåstien ble omlagt pga. nydyrkingen.

I forhold til grunneiere bør vi legge våre turer opp slik at vi ikke foreslår turer som støter næringsvirksomhet!

Erik

 


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Is til nytte og bry

Vi prøvde oss på denne turen i dag, og ville helst unngå både illsinte grunneiere og vading over elver - men jeg puttet gummistøvler i sekken for sikkerhets skyld. Turen fra P-plassen ved Tærudhallen mot høyre gikk greit. Etter ca 1 km tok blåstien av til høyre mot Ulvedalen og Ringdalskoia (populært lokalt turmål). Et stykke etter passering av høyspentlinja tok en driftsvei av til høyre nedover mot dalbunnen, med to alternative vadesteder over Ulvedalsbekken. På det nederste og lettest tilgjengelige var det for usikker is til at vi turte å prøve, men på det øverste 20-30 meter lenger opp, var det solid is over bekken ennå. Hvor lenge den blir liggende,  er vanskelig å si - det kan smelte fort unna. Men i hvert fall noen dager til! Problemet var at det også var veldig isete i kneika ned til dette vadestedet, og ikke minst et stykke bortover driftsveien på Gjerdrum-sida. Så her ble det knall og fall og ukvemsord, men heldigvis ingen alvorlig fysisk skade. Hadde jeg tatt med isbrodder i stedet for gummistøvler, hadde dette blitt en perfekt tur. Det var bare akkurat nede ved elva i den skyggefulle dalbunnen det var is - resten er barmark nå.

Resten av turen var mye enklere og finere enn fryktet! Det er bare å ta det første og beste tråkket oppover den bratte dalsida, så kommer man til en veldig fin og godt opptråkket sti som går nordover langs toppen og rett på posten.

Resized 20210418 130250

Biske grunneiere verken så eller hørte vi noe til. 

Spennende krigshistorie på turmålet!

 

 


   
Morten Møst, Kristin Bøe, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Siden forrige innlegg er sommeren definitivt kommet og Ulvedalsbekken er definitivt redusert til det...en bekk. Dermed var ikke kryssingen noe problem.

Som alle innlegg her: Parkerte ved Trærudhallen, fulgte lysløypa inntil blåstien tok av. Fulgte blåstien forbi kraftlinja til den traff en driftsvei(?) som gikk i parallell tilbake igjen for deretter å bøye av ned i dalsøkket. Krysset bekken og etter ca. 30 meter er det et kjentmannstråkk opp lia. På toppen av den korte lia treffer en på god sti.

Fint å spise nisten på steinene som trolig utgjorde trappa til hytta.

Ingen mennesker å treffe i dag, bortsett fra ihuga joggere, hundekjørere og andre med tung fysisk aktivitet i lysløypa - de ble borte når vi gikk inn på blåstien siden den nok ikke er tilrettelagt for annet enn mer kontemplativ aktivitet.....

En fin dag i skogen - og kantarellene er kommet!


   
Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@lowe Leste meg opp (som vanlig) til denne turen og som ofte leste jeg ikke nok : parkerte ved Tærudhallen (vil jo ikke være problem for KJP) og fulgte veien og så stien opp på vest siden av elven helt til GPS'n sa det var på tide å krysse og gå rett på.  200 små meter var det, men helt uaktuelt å "hoppe fra sten til sten" = der var bare myr (gress) med bred elv i midten - fulgte myrkanten nordover til elve var mulig å krysse.  Der var en svært bratt skrent som måtte forseres - kom fort inn på en sti som førte sørover og rett på posten.  Denne veien vil jeg ikke anbefale.  Gikk en flott sti sørover på østsiden av elven - kom til noen gårdstun men gikk gjennom de til jeg kom til en vei som førte via et gårdstun og tilbake til stien som gikk på vestsiden av elven. (der hvor grisene holder til). PS. en stim av HLF i det jeg nærmet meg folk - ellers fritt og fint.

Dette innlegget ble endret for 2 år siden av Ingeborg Roald

   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Etter å ha sluppet av familien på Gardermoen, ble det to fine turer på Romerikåsens østside, post 41 og 43.

Parkerte ved Tærudhallen og fulgte anbefalingene. En ikke altfor våt myr og en smal bekk gikk det greit å forsere. Stille og fredelig på en regntung julisøndag, spennende krigshistorie. 

Takk for turen!

Nydelig myr v Ulvedalsbekken:

KM 20 43

   
Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette