Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-49 Gudebildet

10 Innlegg
10 Deltakere
16 Liker
705 Visninger
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
Trådstarter  

Vi har bodd på Siggerud i 7 år, og gått svært mange turer forbi akkurat dette stedet. Aldri har det slått oss at det skulle komme en kjentmannspost med en steinformasjon her. Vi har aldri sett det som nå ses tydelig. Det er sprøtt. Og gøy.

 

Parkering ca. 500 meter (korrigeres til 250 meter, ref Ninas innlegg) fra posten - historiens "drive in" KM-post (korrigeres til en av historiens drive-in poster, ref Kristins innlegg)?

20221001 165259   b

   
Morten Kalland, Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
Sitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 43
 

Nesten, tipper at Lommedalsbanen vinner med ca 10 meter å gå fra bilen hvis man tar den late veien....noe vi kjentmannsjegere stort sett ikke gjør - blir litt stusselig på en måte? Når det er sagt, tenker jeg at det er litt fint at ikke alle poster krever så mye anstrengelser 🙂


   
Morten Møst og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Merkelig steinformasjon! Burde ha fått et eget navn?

 


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 
Postet av: @lowe

 Parkering ca. 500 meter fra posten - historiens "drive in" KM-post?

Nå tror jeg du tar i, jeg tror jeg målte cirka 250 meter!

Hilsen Nina
God tur!


   
Kristin Bøe og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Ja, dette var 250 m fra parkeringsplassen nær Siggerud. Jeg fortsatte til post 48 og endte dermed på 6,5 km tur/retur.


   
Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@mortenkalland)
Kjentmann
Innmeldt: 1 år siden
Innlegg: 1
 

@erikhaugros Regner med at denne stenen som ligger midt i et gammelt stikryss er opphavet til stedsnavnet "Gudebildet". Første gang jeg så gikk jeg forbi på skitur og skvatt, da visste jeg ikke at stedet heter Gudebildet. Da ble jeg overasket av å lese Ski Historielag påstå at det ikke finnes noe som ligner et gudebilde i området. Jo, sa jeg på Hva skjer i Nordre Follo. removed link


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

@mortenkalland Hei, velkommen til Kjentmenns forum. Ser ut som lenken din ikke kom helt frem. Prøv gjerne igjen, og hvis det ikke går kan du sende den til mortenmost alfakrøll mac dott com, så skal jeg gjøre et forsøk.


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Så er sesongen for oss uten ski på bena i gang. Siden det tiner fortere i sør startet jeg der. Kom E 6 fra byen, tok vei 155 før 154 mot Siggerud. Rett syd for kirken tok jeg veien innover til jeg kom forbi bebyggelsen og hvor det var parkeringsplass på begge sider av veien (og en masse søppel). 

Ved bommen var det bare å gå innover og snart kommer posten på høyre side. Fortsatte videre på samme vei og på en liten høyde - på venstre side - står det oppslaget det refereres til i håndboken fra historielaget og Skautraveren. M.a.o. ikke der posten er.

Fortsatte til post 48. 

Ingunn

 


   
Hans Löwe Larsen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Etter flere ukers fravær fra denne aktiviteten, tok vi forleden dag bilen til P-plass vest for Siggerud og gikk de 250 metrene opp til kjentmannspost Gudebildet. Overraskende kort, men vi gikk  videre til post 48 Jettegryta nær Myrertjern. Tilbaketur fortrinnsvis på vestre side på veien - og i skyggen. egentlig for varmt for den slags aktivitet, men man blir veldig fornøyd med seg selv over "prestasjonen". Kan det ikke blir mer normalt turvær snart?


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Besøkt i går, 16.3.24, dagen da en skikkelig snestorm inntok Østlandet. Gardermoen stengte, trær veltet og kjøreforholdene var vanskelige. Jeg trengte noen poster som ikke krevde altfor lang tur, og valgte 48-49 dobbelen. 

Denne var først. Veldig greit opp fra Siggerudveien. Hvitt og fint, men ikke akkurat skiføre. 

Takk for turen

20240316 105849 001
20240316 105249

 


   
Nina Didriksen, Kari Lohne og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette