Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-50 Dammen ved Høltjern

5 Innlegg
5 Deltakere
13 Liker
544 Visninger
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
Trådstarter  

 

Vi bor i Ås, så det er en relativt kort ekspedisjon hit til den ytterste utpost i KM-verdenen. Dermed sto denne på programmet en regnfull ettermiddag.

Parkerte på en god P-plass ved riksveien, og to fatt på en 3km lang tur inn til posten. Et relativt kjedelig terreng, men en HLF-fri tur ble det på vei og deretter god driftsveg/skiløype fra Bråtan.

Lett å finne posten, står rett ved skiløypen/blåstien. Det var alt blitt et lite KM-tråkk inn til posten, så det har definitivt vært besøk her. Alle anbefalte parkeringer i heftet er gode, den vi brukte står ikke nevnt, selv om det er den mest brukte parkeringen inn til Bråtan.

Bråtan reklamerer med servering alle Søndager unntatt i Juli, så det er håp for en god kaffe og servering ca. halvveis til posten.

20221001 153251   b

   
Wenche Melbye, Kari Lohne, Nina Didriksen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Interessant post. På ei tavle var det mer historie om oppgangssaga som var i bruk her på 1600-tallet. Ugh det var langt tilbake i tiden! Det må ha vært stor aktivitet i skogen og ikke minst produksjon av materialer her som vel etter hvert ble fraktet mot Oslofjorden og sendt videre på skip?

På veien inn til posten gikk jeg forbi flere opplysningsskilt om tidligere husmannsplasser. 

Jeg møtte også to damer som kom vannveien. De hadde padlet - i kano!


   
Nina Didriksen og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Enig i at dette er et interessant sted. En flott dam/demning!

På skiltet ved Bråtan står det at den er åpen for servering 15.8. - 15.6., mao nesten hele året, på søndager kl. 11-15.

Vi parkerte ved Uggerud, som dessverre ikke finnes som stedsnavn i tante Googles kartsamling. Men ved å dra meg rundt i kartet fant jeg et punkt som heter «Tomterveien 210 Parkeringsplass», det er samme sted (Uggerudbogen, som nevnes i heftet, er en bukt i vannet).

Det var helt greit å sykle til posten. Trillestien fra Bråtan er en slags kjerrevei.

(Du kan trykke på bildene, da blir de litt tydeligere.)

15DB14DD E3C0 463E B35B 40D803EE6699
C59A866F 16EC 45DC 8A88 8B79B0E0EC01
DC9341DD 1411 4E61 8D0A 3F04109F7845

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Kristin Bøe, Hans Löwe Larsen og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Skulle ta fire poster i dag, og satset på å parkere så nært som mulig langs hovedveien for å spare tid. Det ble et sted ca 500 meter fra grusveien. Jeg parkerte på en stor plass ved siden av veien ved en bondegård. Ble bare stående der 25 minutter, da joggeturen ble nøyaktig 4 km tur/retur. Fin post!


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Fortsatte hit fra kjentmannspost nr 46. Ganske lett post "rett fram" på vei og etter hvert sti. Rastet på Bråtan på tilbaketuren. Her fikk vi en prat med en mann som gikk rundt og så litt på husene på stedet. Viste seg å være en av de ansvarlige for driften av Bråtan, og fikk gjennom han bekreftet beskrivelsen i Kjentmannsboka. Mye folk her på søndager når de holder åpent hus med servering. Vi hadde som vanlig med oss termos og matpakke, og dessuten var det ikke søndag. 


   
Wenche Melbye og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette