Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-10 Ormetjern på Krokskogen

10 Innlegg
5 Deltakere
21 Liker
556 Visninger
(@hilde-samdal)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 1
Trådstarter  

Jeg har lenge hatt stor glede av turbeskrivelser og tips fra andre om postbesøk, det er på tide å bidra litt selv også. 

Dagens kjentmannstur startet med post 4 og 11 (gullpost) i gamleboka, og når jeg først kjørte over Sollihøgda passet det fint å ta turen innom Ormetjern. Jeg vurderte å fortsette Humledalsveien videre oppover etter å ha besøkt Menuetten og ta den fra vest, men grunneiers velvillighet er viktig for fremtidige kjentmannsposter. Derfor valgte jeg å følge grunneiers ønske og parkere ved Høymyr på Sollihøgda. 

Fra Høymyr syklet jeg så langt jeg kunne komme på bred skogsbilvei. Flere strekninger er det litt grov løs grus og det var en del biltrafikk (jakta?). Veien går over traktorvei ikke så langt fra posten. Det har regnet en del i det siste, så traktorveien var våt og gjørmete, og etterhvert krysser den en bekk som var litt vel stor etter regnet. Jeg hadde gummistøvler i sykkelveska, men var for lat til å snu. I dag gikk det akkurat (for en pyse med relativt nye vanntette tursko) å hoppe over. Oppe på hogstfeltet tar et skogsbilmaskinspor av fra traktorveieien mot høyre rett mot posten. Jeg fulgte sporet over hogstfeltet og fortsatte rett frem i lettgått skog. Da var jeg kanskje ca 100 m fra posten og gikk rett på den.

Ormetjern bød heldigvis ikke på noen ormer. Det er et fint lite skogstjern som tar seg nydelig ut i  høstfarger i kveldssola.

10 HLF holdt igrunnen. 

Dette emnet ble endret for 2 år siden av Hilde Samdal

   
Morten Møst, Kristin Bøe, Nina Didriksen og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

I dag ble det Ormetjern på Krokskogen. Syklet fra Kleivstua. Ved Sørsetra blir det mer kjerrevei (trillesti på skiforeningsk), den gikk an å sykle mesteparten av veien.

Det er mye vann i bekken fra Ormetjern etter nattens regnvær, vrien å komme over. Men det gikk. På den andre siden er det to hogstmaskin»veier», jeg tok den til venstre (minst gjørme) og etter hundre meter skar jeg mot høyre (cirka vestover) og gikk gjennom det åpne hogstfeltet, før det ble litt bushing i skogen før tjernet og posten (som var litt usynlig, den lyser ikke ut mot tjernet). To-tre HLF slo følge gjennom hogstfeltet, forresten.

På returen møtte jeg en godt voksen dame som hadde parkert sykkelen og skulle til posten. Hun var 88! Jeg lurer på om hun kom seg over bekken - uten å bli våt og uten å skli. Hun fortalte at hun har tatt ti poster og bl.a. har vært på Vestergyllen, hele tre forsøk der. Hun har sannelig ikke valgt seg ut de enkleste postene!

På returen var jeg innom Sørsetra og bunkret en kanelbolle til senere avnytelse.

Et vakkert sted i solskinnet, litt in the middle of nowhere  

386E74F3 87C3 4285 A620 6176E2D49009
F150C4B4 B090 4AE9 88A0 DC9B8705B0A3

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg liker å være effektiv når jeg tar poster. Derfor kjører jeg inn skogsbilveier som er lovlige (andre ganger løper eller sykler jeg store rundturer for å ta flere poster samme dag). Og skogsbilveien inn fra Sollihøgda var lovlig mot en avgift til Easypark på 50 kr. Dermed kunne jeg parkere 600 meter fra posten. Elva som måtte krysses var stri, men jeg unngikk å bli særlig våt selv om jeg bare hadde løpesko. Man må gå opp et hogstfelt og rett på andre siden ligger det særs vakre tjernet bortgjemt og alene. Det ble en tur på 15 minutter til jeg var tilbake ved bilen og klar for å ta andre poster som krever mer av beina senere på dagen.

Karl Georg


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

@karlgeorg jøss, er det lov å kjøre inn der? Jeg har aldri tenkt tanken en gang, for stort sett er det jo ganske strengt med kjøring i Marka - bortsett fra på Romeriksåsen, som går for å være mer liberal. 
Vil tro bekken var enda større enn den var i går!

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Den beskrevne bekk var ikke mer beskjeden i dag etter mange dager med regn. Med litt kjennskap til blåstien fra Sollihøgda og til Sørsetra - som også går mye på veien, valgte jeg veien i dag, med langstøvler i sekken. Parkerte på Sollihøgda (null avgift) og tok veien innover. Da jeg nærmet meg slutt på denne møtte jeg på damer som hadde forsøkt å komme til posten, men hadde gitt opp på grunn av bekken. 

Så kom ett sykkelfølge på 6 personer som hadde vært på posten, de fortalte at de dro på tur sammen hver søndag. DA ville damene gjøre ett nytt forsøk, jeg tok bryet med å skifte på bena og vi valgte å gå ovenfor fossen og vasset over. Selve orienteringen var grei i dag, tok traktorspor til høyre litt etter å ha kommet opp på høyden fra bekken, krysset hogstfeltet og fant noen tråkk ned mot tjernet. Sti her videre til nordenden.

I dag var det ganske trolsk her da tåka hang ganske lavt, med solen som tappert forsøkte å komme gjennom. 

Ingunn

 

 

 

 


   
Nina Didriksen, Morten Møst, Gunnark og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@ketilknudsen)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 5
 
Ja der var siste kjentmannspost for 2022-2024, Ormetjernet på Sollihøgda, i boks . Det var gullmerke nr. 17 fra 1990-92 merket - 32 år siden allerede! Satser på 20 gull i 2029-30 om helsa holder! Ormetjernet var en i og for seg enkel post, men kartene viste ingen stier frem til tjernet. Som fotomontasjen viser, hjalp det med satellittfoto, som avslørte et hogstfelt med opparbeidede stier. Dermed var veivalget enkelt.
ORMETJERN
Dette innlegget ble endret for 1 år siden av Ketil Knudsen

   
Kari Lohne og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

@ketilknudsen gratulerer! Jeg har som mål 1000 poster (og gjerne flere etter det). Med inneværende hefte er det 854 inkl de fire pussige ekstrapostene fra forrige hefte (siden 1990).

I «moderne» kjentmannsposttider rundes 1000 poster da med 2028-2030-heftet, men en god del jegere tok jo poster også i den gamle ordningen (det jeg kaller urpostene). For egen del var jeg ikke født da urordningen startet, så jeg besøker dem på turer nå. Men antallet har jeg faktisk ikke oversikt over. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
(@ketilknudsen)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 5
 

Takk for det @ninad! Jeg tar normalt kun 40 av postene i hvert hefte, og har gjort en "tilleggssport" av å forsøke å minimalisere bilkjøring. Det betyr sammenslåing av poster på hver tur og nøye forhåndsplanlegging, samt at postene lengst unna normalt droppes. Så jeg er nå ikke oppe i mer en ca. 700 poster. Det vil dermed kreve 8 hefter til - dvs 16 år til 2038 å klare de neste 300! Det regner jeg ikke med å klare.... Men jeg opplever turene som en fantastisk adspredelse fra hverdagene, og gleder meg til hvert nye hefte kommer ut. Det gir utvilsomt positiv livskvalitet å kunne bruke marka på en aktiv måte, både for kropp og sjel. Her kommer et bilde over Tyrifjorden, tatt på tur med utgangspunkt i Damtjern, da 4 poster ble tatt; 15 Noreledningen, 19 Ingeborgsetra,  20 Kjerkeberget ved Vambu (foruten 13 Olavskilden).

20221113 151512

 


   
Kristin Bøe, Kari Lohne og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

@ketilknudsen fantastisk bilde!

Jeg er helt enig i det med å kombinere poster, det kan bli 3-4-5 på en tur, hvis muligheten er der. Planlegging, over et papirkart, er halve moroa for meg. Og så liker jeg å ta alle de femti postene i heftet, men jeg ser poenget med å droppe de lengst unna. Til slike pleier jeg å bedrive «kameratkjøring», dvs fylle en bil med andre turglade folk. Hurum eller omegn er blitt en tradisjon på åpningsdagen.

Hilsen Nina
God tur!


   
Kristin Bøe og Ketil Knudsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@ninad Gratulerer med fullført bok! Inntrufne hendelser har medført mindre aktivitet for min del, men sølvmerket er snart i boks.

Ingunn


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette