Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-10 Ormetjern på Krokskogen

17 Innlegg
9 Deltakere
45 Reactions
3,145 Visninger
(@ketilknudsen)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

Ja der var siste kjentmannspost for 2022-2024, Ormetjernet på Sollihøgda, i boks . Det var gullmerke nr. 17 fra 1990-92 merket - 32 år siden allerede! Satser på 20 gull i 2029-30 om helsa holder! Ormetjernet var en i og for seg enkel post, men kartene viste ingen stier frem til tjernet. Som fotomontasjen viser, hjalp det med satellittfoto, som avslørte et hogstfelt med opparbeidede stier. Dermed var veivalget enkelt.
ORMETJERN

Nina Didriksen, Morten Møst, Liv Paltiel og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 26 år siden

@ketilknudsen gratulerer! Jeg har som mål 1000 poster (og gjerne flere etter det). Med inneværende hefte er det 854 inkl de fire pussige ekstrapostene fra forrige hefte (siden 1990).

I «moderne» kjentmannsposttider rundes 1000 poster da med 2028-2030-heftet, men en god del jegere tok jo poster også i den gamle ordningen (det jeg kaller urpostene). For egen del var jeg ikke født da urordningen startet, så jeg besøker dem på turer nå. Men antallet har jeg faktisk ikke oversikt over. 

God tur! Hilsen Nina

Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@ketilknudsen)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

Takk for det @ninad! Jeg tar normalt kun 40 av postene i hvert hefte, og har gjort en "tilleggssport" av å forsøke å minimalisere bilkjøring. Det betyr sammenslåing av poster på hver tur og nøye forhåndsplanlegging, samt at postene lengst unna normalt droppes. Så jeg er nå ikke oppe i mer en ca. 700 poster. Det vil dermed kreve 8 hefter til - dvs 16 år til 2038 å klare de neste 300! Det regner jeg ikke med å klare.... Men jeg opplever turene som en fantastisk adspredelse fra hverdagene, og gleder meg til hvert nye hefte kommer ut. Det gir utvilsomt positiv livskvalitet å kunne bruke marka på en aktiv måte, både for kropp og sjel. Her kommer et bilde over Tyrifjorden, tatt på tur med utgangspunkt i Damtjern, da 4 poster ble tatt; 15 Noreledningen, 19 Ingeborgsetra,  20 Kjerkeberget ved Vambu (foruten 13 Olavskilden).

20221113 151512

Liv Paltiel, Morten Møst, Kristin Bøe og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 26 år siden

@ketilknudsen fantastisk bilde!

Jeg er helt enig i det med å kombinere poster, det kan bli 3-4-5 på en tur, hvis muligheten er der. Planlegging, over et papirkart, er halve moroa for meg. Og så liker jeg å ta alle de femti postene i heftet, men jeg ser poenget med å droppe de lengst unna. Til slike pleier jeg å bedrive «kameratkjøring», dvs fylle en bil med andre turglade folk. Hurum eller omegn er blitt en tradisjon på åpningsdagen.

God tur! Hilsen Nina

Morten Møst, Kristin Bøe og Ketil Knudsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden

@ninad Gratulerer med fullført bok! Inntrufne hendelser har medført mindre aktivitet for min del, men sølvmerket er snart i boks.

Ingunn

Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 2 / 4
Del dette