Siden det er 1,5 time å kjøre må langveis-postene planlegges godt. Denne gang var det Ringkollen-postene som skulle til pers, og dette var en enkel walk-in fra veien. Parkerte i en lomme på toppen av bakken, siden parkeringen ved sti-start virket svært privat. 100 meter ekstra å gå overlever vi! Fin tur med litt sopp-fangst ned til Mosatjern, hvor baderne var svært aktive! Far og sønn badet når vi kom, og en annen hytte-nabo kom når vi dro. Bokas beskrivelse av "bortgjemt idyll" og "kan egne seg for en dukkert" er nok litt unøyaktig - siden det ikke er spesielt bortgjemt og det blir brukt aktivt til bading. Pass på - vi (dvs. ikke jeg!) plumpet skikkelig i et myrhull rett foran posten. Så se ned ved anmarsjen den siste meteren! En svært hyggelig post på et hyggelig sted. Så myrhullet og passet svært godt på å ikke tråkke nedi - lett å tråkke nedi der! Da fikk jeg også begynt på det nye heftet, og ikke minst tettet et ganske alvorlig "kjentmannshull" – for dette var første gang jeg var på Ringkollen! Jeg ferdes lite i de nordlige delene av Nordmarka, men hadde for en sjeldens gangs skyld bil tilgjengelig og var i nærheten. Fint sted og godt å gå tur uten HLF-er i omløp. Det er også en turorienteringspost på samme sted som kjentmannsposten. Det er også en turorienteringspost på samme sted som kjentmannsposten. Det er Ringerike O-lags post. Jeg går tur-o-opplegget deres og har stor glede av postene, særlig fint når de har poster rundt Ringkollen og Løvlia, der mange kanskje er mest om vinteren. Fine områder også på barmark! Dessuten har de hvert år noen kart nede i «lavlandet», som byr på spennende små oppdagelsesreiser i ukjente områder. Anebefales (og til en brøkdel av f.eks. Stifinnerens pris, med samme grad av utfordring). Sånn. Det var reklamen. Poenget var at jeg var ved Mosatjern på forsommeren. Fint på små og større stier via Røsstjerna til Jaklefoss. Anbefaler virkelig å ta dette som en tur og ikke bare park’n’grab! God tur! Hilsen Nina Fin ettermiddagstur hit på hyttetur ved Øyangen. Badesesongen er vel over for alle unntatt helårsbaderne. Vi klarte å gjøre et sært veivalg og det ble det skikkelig matauk av. Synnøve