Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-28 Gammelt trigpunkt på Rolighaugen

5 Innlegg
5 Deltakere
19 Reactions
852 Visninger
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Trådstarter   [#487]

Denne gleder jeg meg til!

Og den har stått på the-to-do-list i mange år, for der står jo en av de aller fineste L-steinene. Omtalt i Sverre Grimstads "merker og mysterier" fra 2008. Bildet her er fra boka:

Rolighaugen

Jeg har notert meg at den skal være å finne her: 
32 V 588502 6663082
Men jeg har altså ikke vært der og målt.

Pussig at den ikke er nevnt i boka, med L-steinenes brede historie i KM-sammenheng.

Pål

Ingeborg Roald, Hans Löwe Larsen, Kari Lohne og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Prominent Member Administrator
Innmeldt: 5 år siden

Her har jo flere av Kjentmannsmerkets beste venner vært på banen og foreslått post tidligere. Morsomt, fant denne gamle fila i dype avleiringer fra "Bernhards Skove", som sidene mine en gang het.

Screenshot 2024 09 06 at 10.45.35

Ingeborg Roald, Pål V. Schage, Hans Löwe Larsen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 26 år siden

Skipost!

Fint å krydre skituren med en avstikker til en av de mindre tilgjengelige kjentmannspostene: Rolighaugen øst for Langlia bød på et fint hogstfelt med god klatresnø, men også bratte partier og tilnærmet krattskog. På toppen fant vi det gamle trigpunktet og et trugespor - ja, og så posten, da.

På vei opp. Oppkuvens bakside og Smeddalen der borte, samt Langlia, og deretter bilde fra poststedet:

IMG 9007
IMG 9008

Fra Ringkollen via Storflåtan og Butleren (innom rasteplassposten nok en gang) til Sørkedalen tok hele dagen. Ikke bare pga. den halvannen til to timer lange avstikkeren opp de 130 høydemetrene til Rolighaugens gjengrodde topp, men også fordi den spennende skuterløypa mellom Kringla og Sørkedalen viste seg å være i overkant spennende: knallhard og svært utfordrende. Vent til den blir lysegrønn igjen på kartet!

Med andre ord en perfekt turdag med en god dose slit 🥰

Rolighaugen sett fra skiløypa ved Langlia/Heimtjern:

IMG 9016

God tur! Hilsen Nina

Morten Møst, Kari Lohne og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
(@ketilknudsen)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

Det gikk en liten djevel i meg da jeg så at kjentmannsbeskrivelsen anbefalte å ta posten østfra fordi det var for bratt på vestsiden. Men det går en gammel kjerrevei på vestsiden, i hvert fall noen meter! Deretter ble det både bratt, kronglete og mye buskas. Litt gammel sti etter antagelig en gammel oppbygget tømmervei for hest og slede også et stykke oppe i lia. Legger ved bilde av stien, samt stitraséen som viser hvor kronglete det ble å gå. Der løypevalget er sammenfallende, var det til dels sti.

Rolighaugen kart
Rolighaugen sti
Rolighaugen trigo

Ingeborg Roald, Morten Møst, Gunnark og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@mrslowly)
Kjentmann
Innmeldt: 7 måneder siden

Valgte inngang til posten fra Knappaveien. Et tydelig tråkk i sydvestlig retning ble etter hvert utydelig. Rolighaugen fremsto som en bastion av steile skrenter på høyere hånd. Endelig ei kløft å krype opp gjennom og få meter fram til posten. Det som møtte oss var et gedigent rotvelt av ei gran som hadde unngått å rive postplakaten med mm-presisjon, men som hadde knust resten av trig-punktet til pinneved. Vi tenkte å finne en enklere og slakere retur, det resulterte i en like bratt men stor omvei. Moralen ble da skulle valgt samme vei tilbake.

20251018 111419 trz

Hans Löwe Larsen, Atle Berntsen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette