Denne gleder jeg meg til! Og den har stått på the-to-do-list i mange år, for der står jo en av de aller fineste L-steinene. Omtalt i Sverre Grimstads "merker og mysterier" fra 2008. Bildet her er fra boka: Jeg har notert meg at den skal være å finne her: Pussig at den ikke er nevnt i boka, med L-steinenes brede historie i KM-sammenheng. Pål Skipost! Fint å krydre skituren med en avstikker til en av de mindre tilgjengelige kjentmannspostene: Rolighaugen øst for Langlia bød på et fint hogstfelt med god klatresnø, men også bratte partier og tilnærmet krattskog. På toppen fant vi det gamle trigpunktet og et trugespor - ja, og så posten, da. På vei opp. Oppkuvens bakside og Smeddalen der borte, samt Langlia, og deretter bilde fra poststedet: Fra Ringkollen via Storflåtan og Butleren (innom rasteplassposten nok en gang) til Sørkedalen tok hele dagen. Ikke bare pga. den halvannen til to timer lange avstikkeren opp de 130 høydemetrene til Rolighaugens gjengrodde topp, men også fordi den spennende skuterløypa mellom Kringla og Sørkedalen viste seg å være i overkant spennende: knallhard og svært utfordrende. Vent til den blir lysegrønn igjen på kartet! Med andre ord en perfekt turdag med en god dose slit 🥰 Rolighaugen sett fra skiløypa ved Langlia/Heimtjern: God tur! Hilsen Nina Det gikk en liten djevel i meg da jeg så at kjentmannsbeskrivelsen anbefalte å ta posten østfra fordi det var for bratt på vestsiden. Men det går en gammel kjerrevei på vestsiden, i hvert fall noen meter! Deretter ble det både bratt, kronglete og mye buskas. Litt gammel sti etter antagelig en gammel oppbygget tømmervei for hest og slede også et stykke oppe i lia. Legger ved bilde av stien, samt stitraséen som viser hvor kronglete det ble å gå. Der løypevalget er sammenfallende, var det til dels sti. Valgte inngang til posten fra Knappaveien. Et tydelig tråkk i sydvestlig retning ble etter hvert utydelig. Rolighaugen fremsto som en bastion av steile skrenter på høyere hånd. Endelig ei kløft å krype opp gjennom og få meter fram til posten. Det som møtte oss var et gedigent rotvelt av ei gran som hadde unngått å rive postplakaten med mm-presisjon, men som hadde knust resten av trig-punktet til pinneved. Vi tenkte å finne en enklere og slakere retur, det resulterte i en like bratt men stor omvei. Moralen ble da skulle valgt samme vei tilbake.
32 V 588502 6663082
Men jeg har altså ikke vært der og målt.