I dag passet det bra å ta denne posten som jeg har i gangavstand hjemmefra (Romsås). Tårnet på Røverkollen slutter egentlig aldri å gjøre inntrykk selv om jeg er der ofte: På vei opp bakken kom jeg i tanke om at jeg også tok Røverkoll-posten i 2014-heftet tidlig i november et år, i 2016, under helt andre værforhold (den gang postene hang ute i tre år). Da frister det å ta med to bilder tatt fra samme utkikkstårn til ca. samme tid 2016 og 2024: Lite visste jeg i 2016 om at dette kom til å bli mitt nærområde drøye tre år senere 🙂 Etterpå gikk jeg ned bakken mot Romstjern og videre til vakre Lusevasan hvor jeg tok inn en cache jeg la ut i mai 2023. For to år siden søkte jeg Statsforvalteren om å få legge ut en cache i Slattumsrøa naturreservat, og fikk til svar at det var greit, men bare i to år. Det slo meg på denne turen at kanskje Skiforeningen også har fått et slikt svar fra Statsforvalteren, og at det kanskje kunne være noe av grunnen til at postene nå bare henger ute i to år? Spekulasjoner... Bildene over er tidlig november 2024-stemning ved Lusevasan og Romstjern. Tar med et sammenlikningsbilde også av Steinbruvann, nov. 2016 / nov. 2024: Ved Badedammen på Grorud begynte det alt å mørknes litt. Turen ble avsluttet på Grorudsenteret. En fin liten runde som tok rundt to timer. Posten heter jo Røvere på Røverkollen. For å komme enda mer i røverstemning kan jeg anbefale en tur innom røverhulene nordøst for toppen. Ifølge en versjon av sagnet skal de ha gjemt tjuvgodset her. Lillodilten hadde post der i årets sesong (som er avsluttet), så det var faktisk ordentlig sti til hulene da jeg gikk der tidligere i høst. Legger ved kartutsnittet som viser hvor hulene er. Det er nesten så kjentmannsposten kunne vært her 🙂 @vahansen - Det ligger en geocache der, så vi tok turen via røverhulene mellom de to nærliggende KM-postene. Jeg skrev om det i mine turbeskrivelser tidligere. Anbefaler alle å ta turen bortom - vet ikke hva som ble skjerpet der, men fint terreng på fine stier! Besøkt 6.11.24. En mørk novemberkveld med stort behov for å røre seg litt utendørs. Fulgte driftsveien opp. Tåken var TETT med hode lykt var det som å konstant være 5 meter fra en betongvegg! Flott tur i flott vårvær i marka i går. Etter å ha besøkt post 33 gikk turen hit. Siden vi så tårnet på lang avstand tok vi sjansen på å avbryte fra stien vi fulgte fra Skysethøgda. Ikke noe godt valg med alle stiene som var her. Men, vi tok oss inn igjen og etter en ekstra liten "runde" kom vi opp til tårnet fra øst - unngikk å gå over myrene En ekstra pause i vårværet før turen gikk ned igjen til Romsås kirke. Ingunn
Jeg hadde tenkt meg på blåsti/bushing mot post 33, men sikten var rett og slett for dårlig, så det får jeg ha til gode.
Takk for turen!