Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-48 Myrsetra

13 Innlegg
13 Deltakere
12 Reactions
6,478 Visninger
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

8. mai gikk turen til Myrsetra i sommerlig vær og føre. Takket være gode tips på dette nettstedet, fant vi den greieste veien for oss med bil til Streifinn i Enebakk, sykkel noen km innover til blåstien, og så den fineste etappen til fots på blåstien til Myrsetras tufter.  En utrolig flott tur i denne forsmaken på sommer. 

Tenk på at her - 7 veiløse km fra skole og butikk - bodde en enke med 4 barn helt til for 100 år siden! 

SvarSitér
(@line-w-mork)
Kjentmann
Innmeldt: 7 år siden

Takket være Kjentmannsmerket har jeg fått meg mange fine "langturer" i Østmarka (og andre for meg litt fjerne marker).  Det har blitt en årviss tradisjon å ta med telt (i år: tarp) og bikkja og traske 2-3 dager med Kjentmannspostene om inspirasjon til veivalg.  På denne måten blir det mye tid i indrefileten, og lite tid brukt på transportetapper av ymse slag.  Østmarka egner seg ekstra godt for tur mens snøen ikke helt har smeltet i Nordmarka synes jeg.   

Etter jobb onsdag (før Kr. Himmelfart) tok vi bussen til Flateby, den går hvert 10. minutt fra Lillestrøm!  Derfra er det fin og lettgått sti til Myrseter, anbefales! Vi skulle dog ikke tilbake, men slo leir på en fin plass akkurat der stien kommer ned til Børtervann. Derfra fortsatte vi torsdag til posten ved Søndre Kytetjern og fredag Marikollenslottet, og avsluttet ved Blystadlia.  Det ble tre dagsetapper a ca 10 kilometer,  hvorav turen fra Børtervann til Geitsjøen (også der fant vi en fin, liten leirplass ) var den mest krevende - og flotteste selvsagt.  Bratte skrenter og store trevelt er krevende å forsere med stor sekk og bikkje med kløv i kobbel.

Nina Didriksen og Lene likte dette innlegget.
SvarSitér
(@engelski)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

1. Gjorde et forsøk fra Ekebergdalen, men ble avvist av en hissig grunneier. Jeg burde lest innlegget fra Torgeir på forhånd lol  🙂

2. gikk fra Streifin idrettsanlegg ved Flateby og fikk med både post 47 og 48. Det ble t/r 2  mil i svært varierende terreng. Det er ganske rett fram til begge poster da det er blå sti nesten hele veien, dog med mange myrpartier. Etter Myrsætra gikk turn over Deliseterkoia og Bøvelstad til Søndre Kytetjern. Fin tur dette. Rakk å komme tilbake til parkering ved skumring 🙂

Liv Paltiel likte dette innlegget
SvarSitér
Side 3 / 3
Del dette