Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Post 18-47 Nordøst for Søndre Kytetjern  

RSS

Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
22. september 2018 17:41  

Til tross for mange turer i Østmarka, første gangen hit. Og for et flott vann! Fra Myrsetra via Bøvelstad og videre skiløypa nordover til posten.

Ganske vått mot Deliseterkoia, men opp mot vannet en kjerrevei  som grei å finne.

Posten lå greit til litt nord på odden.

Retur mot Rausjø, der syklene ventet.

Veldig kronglete på barmark- vi brukte 6t på turen ( inkl. Myrsetra), kun med en liten pause.

Torgeir

S Kytetjern 2
S Kytetjern 1

Dette emnet ble endret for 4 uker siden av Torgeir Stenstad

Nina Didriksen og Morten Møst likte dette.
SvarSitér
Jarle Karlstad
(@jarle)
Aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
6. oktober 2018 22:55  

Ja, helt enig, Torgeir; en  liten perle av et vann i Østmarkas innerste gemakker. Og smaken på dette glassklare vannet, står til terningkast seks. Dette flotte tjernet var også et helt nytt bekjentskap for meg. Et perfekt sted for å finne skogens ro som det står i KB. Skjønt helt rolig var det ikke her i dag, da det etter post-ritualet kom et yngre par som skulle overnatte på denne idylliske plett. Hyggelig også å treffe folk såpass langt inne i Marka. Men jeg har fortsatt til gode å treffe andre kjentiser på mine turer.

Turen i dag startet på sykkel fra Losby sammen med min livsledsager. Vi satte fra oss syklene bortenfor gapahuken der veien slutter. Så vandret vi på den fine blåstien inn til Tonevann, Mosjøen og Luttjern. Ved Luttjern tok vi av fra blåstien og fulgte skiløypetraseen som går opp mellom Tonekollen og Strutsåsen (men ingen strutser å se i dag, hm). Her var det vilt,vått og vakkert. Men spør du kona, så var det steinete , uframkommelig og håpløst. Men snart så blinket et vakkert tjern mot oss mellom granleggene, og partiet langs skiløypa var glemt. Super rasteplass her ute på odden. Vi misunte det unge paret som skulle overnatte her. Takk til Kjentmannskomiteen som i sin visdom (som Vesle-Bernhard ville sagt) har plassert en post på dette vakre stedet.

PS: 4 HLF

Jarle

Morten Møst og Torgeir Stenstad likte dette.
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
7. oktober 2018 18:27  

Ja, posten kan tas fra Losby, også- men er nok også generelt en vinterpost, med skøyter eller ski på Losby-vassdraget.

Ellers en kommentar til Strutsåsen: Det er dårlig med struts i Østmarka , så i følge "Østmarka fra A til Å" av Even Saugstad, er nok dette en forvanskning av gammelnorsk "strutr", som betegner noe spisst som rager opp ( f.eks. enkeltstående trær etter hogst).

Hilsen Torgeir

Morten Møst likte dette
SvarSitér
Jarle Karlstad
(@jarle)
Aktivt medlem Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
7. oktober 2018 19:03  

Det med strutsen var bare et dårlig forsøk på en humoristisk vri. Men uansett takk for info om ordet "strutr". Da har jeg lært noe i dag også.

Jarle

Morten Møst likte dette
SvarSitér
Sande
(@sande)
Nytt medlem Kjentmann
Innmeldt: 6 dager siden
13. oktober 2018 18:02  

Syklet fra Bysetermåsan til Rausjøgrenda, fulgte blåsti rett nordover mot Bøvelstad.  I nordenden av Børtervann møtte vi skiløypa og stien mot Deliseterkoia, her var det vått og mye trefall.  Fulgte stien/løypa videre nordover og opp mot vannet.  Det var tydelig at deler av stien var bygget opp.  Er det noen som vet hvorfor?

Fulgte samme stien tilbake til Børtervann.  Tok blåstien vidre mot Bøvelstad og til Myrsætra. Blåstien tilbake til syklene.  Mange hjortelus, alle klær rett i vaskemaskinen og rett i dusjen.

Benthe S

Torgeir Stenstad likte dette
SvarSitér
Del dette

Working

Please Logg inn or Register