Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-47 Nordøst for Søndre Kytetjern

16 Innlegg
9 Deltakere
15 Liker
7,122 Visninger
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
Trådstarter  

Til tross for mange turer i Østmarka, første gangen hit. Og for et flott vann! Fra Myrsetra via Bøvelstad og videre skiløypa nordover til posten.

Ganske vått mot Deliseterkoia, men opp mot vannet en kjerrevei  som grei å finne.

Posten lå greit til litt nord på odden.

Retur mot Rausjø, der syklene ventet.

Veldig kronglete på barmark- vi brukte 6t på turen ( inkl. Myrsetra), kun med en liten pause.

Torgeir

S Kytetjern 2
S Kytetjern 1
Dette emnet ble endret for 5 år siden av Torgeir Stenstad

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
Sitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Ja, helt enig, Torgeir; en  liten perle av et vann i Østmarkas innerste gemakker. Og smaken på dette glassklare vannet, står til terningkast seks. Dette flotte tjernet var også et helt nytt bekjentskap for meg. Et perfekt sted for å finne skogens ro som det står i KB. Skjønt helt rolig var det ikke her i dag, da det etter post-ritualet kom et yngre par som skulle overnatte på denne idylliske plett. Hyggelig også å treffe folk såpass langt inne i Marka. Men jeg har fortsatt til gode å treffe andre kjentiser på mine turer.

Turen i dag startet på sykkel fra Losby sammen med min livsledsager. Vi satte fra oss syklene bortenfor gapahuken der veien slutter. Så vandret vi på den fine blåstien inn til Tonevann, Mosjøen og Luttjern. Ved Luttjern tok vi av fra blåstien og fulgte skiløypetraseen som går opp mellom Tonekollen og Strutsåsen (men ingen strutser å se i dag, hm). Her var det vilt,vått og vakkert. Men spør du kona, så var det steinete , uframkommelig og håpløst. Men snart så blinket et vakkert tjern mot oss mellom granleggene, og partiet langs skiløypa var glemt. Super rasteplass her ute på odden. Vi misunte det unge paret som skulle overnatte her. Takk til Kjentmannskomiteen som i sin visdom (som Vesle-Bernhard ville sagt) har plassert en post på dette vakre stedet.

PS: 4 HLF

Jarle


   
Torgeir Stenstad likte dette innlegget
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
Trådstarter  

Ja, posten kan tas fra Losby, også- men er nok også generelt en vinterpost, med skøyter eller ski på Losby-vassdraget.

Ellers en kommentar til Strutsåsen: Det er dårlig med struts i Østmarka , så i følge "Østmarka fra A til Å" av Even Saugstad, er nok dette en forvanskning av gammelnorsk "strutr", som betegner noe spisst som rager opp ( f.eks. enkeltstående trær etter hogst).

 

Hilsen Torgeir


   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Det med strutsen var bare et dårlig forsøk på en humoristisk vri. Men uansett takk for info om ordet "strutr". Da har jeg lært noe i dag også.

Jarle


   
SvarSitér
(@sande)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 14
 

Syklet fra Bysetermåsan til Rausjøgrenda, fulgte blåsti rett nordover mot Bøvelstad.  I nordenden av Børtervann møtte vi skiløypa og stien mot Deliseterkoia, her var det vått og mye trefall.  Fulgte stien/løypa videre nordover og opp mot vannet.  Det var tydelig at deler av stien var bygget opp.  Er det noen som vet hvorfor?

Fulgte samme stien tilbake til Børtervann.  Tok blåstien vidre mot Bøvelstad og til Myrsætra. Blåstien tilbake til syklene.  Mange hjortelus, alle klær rett i vaskemaskinen og rett i dusjen.

Benthe S


   
Torgeir Stenstad likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Startet - til fots - fra Bysetermåsan og til Rausjø på blåstien, her ble det blåstien mot Bøvelstad frem til skiløype/sti tar av innover Delidalen; her var det vilt. Nå var jeg i ett totalt ukjent terreng. Stien innover var bedre enn fryktet; noen omveier her og der, jeg kom meg tørrskodd frem. Noe nedfall i stien, men kom rundt eller over alle steder. Ukjent som jeg var lurte jeg litt på hvordan jeg skulle komme opp til vannet, kartet ga signaler om at det var høydeforskjell og terrenget innbød ikke til å forseres. Jeg hadde merket meg bekken fra tjernet som ett punkt å ta av på.  Ingen fare - når du kommer langt nok blir du oppmerksom på litt ekstra tilførsel av vann fra bekken som kommer fra tjernet, her ser du en fin, bred sti som går NV. Denne var til og med bygget opp noen steder. På toppen så jeg fort  den fine odden, herfra var det greit å finne posten. Pause på odden før returen.

Ingunn


   
Lene, Torgeir Stenstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Tok turen fra Flateby i dag, via Myrseter. Rett etter Myrseter var det 1,5 m vanndybde på blåstien! Jeg forsøkte meg, men da jeg var nådd til livet i vann, måtte jeg snu og gå rundt myra/vannet. Det tok en stund, og det var svært bratt terreng på andre siden. Men fram til posten skulle jeg. Jeg jogget for det meste i fint driv, men det ble sugende tungt etter hvert, og hjem igjen ble det mest trasking. Hele turen tok 3,5 t, og det var akkurat 20 km tur/retur denne posten fra Flateby.


   
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Startet på Losby. Godt skiføre på vanna, litt lite snø i terrenget så jeg tok av skia en del ganger. Satt fra meg skia og gikk etter en god tråkket sti fram til posten. Mange har nok funnet ut at dette er en vinterpost!  Et veldig idyllisk vann! Dette vannet ville jeg aldri ha besøkt uten en kjentmannspost. 

 


   
Lene, Nina Didriksen og Torgeir Stenstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@ekalle)
Kjentmann
Innmeldt: 13 år siden
Innlegg: 9
 

Det begynner å haste med å fylle 2016-2019-boka, der jeg kun manglet 16-45 Borkedammen og ville kombinere med 18-47 Søndre Kytetjern på samme tur. Det ble en flott og tidvis noe krevende tur på en strålende turdag. Startet på sykkel til Røirivannskoia, fulgte stien langs Røirivann og Nordre Krokvann og fulgte råd i forumet om å ta stien ved jaktkoia mot syd til Nordre Kytetjern. Grei sti til naturreservat i Østmarka å være til Nordre Kytetjern, videre til midt på Midtre Kytetjern (forbi 1992-posten der) og derfra mot øst til Søndre Krokvann og 2016-posten. Videre på god sti på vestsiden av Søndre Krokvann og opp dalen i retning Deliseterkoia inntil tydelig avstikker på kjentmannstråkk (?) opp til Søndre Kytevann og den flott beliggende posten. Starten på returen ble mer krevende.  En sti fra Søndre til Midtre Kytevann er avmerket på noen kart, men langt fra alle. Jeg tok sjansen for å slippe å gå tilbake samme vei jeg var kommet. Stien var svak, men relativt tydelig langs vannet, men jeg mistet den opp dalen, og fikk en våt og kronglete ferd utenom sti inntil jeg rett syd for Midtre Kytetjern traff på rødløypa fra Luttjern. Holdt antakelig for langt øst, med mindre stien faktisk er så godt som gjengrodd. Derfra god sti langs Midtre Kytetjern og turen ble avsluttet i samme trase som jeg var kommet. Vilt og vakkert, med en lang serie av idylliske vann i et inntil nå helt ukjent område. Ikke et menneske å se etter jaktkoia. 

Egil


   
Lene, Ingunn Sætervadet og Torgeir Stenstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@ekalle

Gratulerer med full bok! Høres ut som en lang og fin tur i ett tildels krevende terreng.

Ingunn


   
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
Trådstarter  

@ekalle

Gjensyn med posten 4.januar, denne gang på skøyter fra Losby; det gjelder å benytte isen når anledningen byr seg. Veldig mange på vassdraget denne lørdagen, men fra S Krokvann og til Kytetjern hadde ingen gått.

Siste etappe ganske kronglete langs rødmerket skiløype, men noe frost hindret at vi ble våte på bena.

Kytetj 1

 

En lite snødryss om natten hadde gjort isflaten hvit og fin, men ingen dyrespor var å se; her kan ellers både ulv og gaupe treffes.

Det ble en fin rast i sola før retur samme vei, turen tok ca 4.5 t totalt med pause.

Hilsen Torgeir

 

Kytetj 2

   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
(@kenneth)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 3
 

Tok denne posten samtidig med nr. 48 Myrsetra, med bikkje og hengekøye. Fulgte rødstien opp fra Dæliseterfjorden, noe som ble en særdeles våt opplevelse. Fant en gammel kjerrevei nedenfor vannet som tok meg greit opp. Tenkte meg deretter til Tonekollen siden jeg aldri hadde vært der, og prøvde derfor å følge en sti nordover som kartet mitt påstod skulle være der. Stien var tydelig ved vannet, men mistet den ganske kjapt. Etter et helhjertet forsøk på å finne tilbake til stien gav jeg opp og bestemte meg for å gå til Tonekollen i luftlinje - en avgjørelse som viste seg å være særdeles krevende, men svært givende da jeg fikk flere flotte utkikkspunkter på veien opp. Fulgte så blåstien fra Mosjøen til Losby. 


   
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Er det noen som kan si ca hvor langt det er å gå fra Røirivannskoia til denne posten? 


   
SvarSitér
(@ekalle)
Kjentmann
Innmeldt: 13 år siden
Innlegg: 9
 

Om lag 4 km hver vei, jf mitt veivalg i innlegg over. 

Egil


   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

@ekalle Fint, takk skal du ha!


   
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette