Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-47 Nordøst for Søndre Kytetjern

16 Innlegg
9 Deltakere
15 Liker
7,131 Visninger
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Dette ble gullposten, og det var ikke tilfeldig - utvalgt som siste post i vår egen mark, Østmarka. Vi kunne starte med å sykle hjemmefra til Losby i Lørenskog og innover til Røyrivannskoia, og derfra var det nok ca. 4 km å gå langs den ruta som er beskrevet her i forumet: Sti fra koia sørover langs Røyrivannet, og videre innover i naturreservatet til LJFF-hytta ved Nordre Krokvannet. Derfra sti til høyre til Nordre Kytetjern, derfra til Søndre Krokvannet, og så opp til Søndre Kytetjern. Med alle vannene er nok dette en mer typisk vinterpost som flere har skrevet her i forumet, men siden vi ikke går på ski lenger, så måtte det bli til fots eller ikke. Særlig stien langs Søndre Krokvannet var utfordrende for meg, og jeg vurderte lenge å svømme denne strekningen på tilbakeveien. Men det ble til at jeg nøyde meg med søkkvåte turstøvler - som også har den fordelen at når støvlene er blitt så våte, trenger man ikke lenger prøve å gå rundt blauthøl og myrer - det er bare å vasse i vei tvers over. 

Turen var vel verdt strev og kvaler - godt hjulpet av at vi fikk et ideelt turvær med behagelig temperatur og ingen mygg eller hjortelus. Det er også et pluss at det er tydelige stier, og posten var ikke vanskelig å finne når vi først var oppe ved Søndre Kytetjern. Et utrolig idyllisk sted! Den nevnte grunnmuren på posten var i dag tatt i bruk av noen skikkelige markatravere som hadde gått i flere dager allerede, og nå hadde satt opp takseil over de gamle hustuftene og forberedte seg på å holde hus her gjennom det varslede regnværet de neste dagene og håpet på litt fiskelykke mens de ventet. (Den som hadde vært så ung og sterk og sprek igjen!)

Hjemveien ble altså uten svømmeetappe, og turen kunne dermed ikke klassifiseres som noen triatlon. Men gull ble det, og det på stedet! Gullet sto og ventet på myra langs Nordre Kytetjern. Jeg hadde blitt trukket videre på oppveien tross flere modne molter nesten midt i stien. Men når molteradaren min først er aktivert, så er det greit for turfølget å ha litt tålmodighet, så her ble det en skikkelig gullunsj. Selv om jeg spiste meg god og mett der i dag (mandag), så er det nye modne her om noen få dager.

Molter ved et Kytetjern (2)

 

 

   

 


   
SvarSitér
Side 2 / 2
Del dette