Gjensyn med posten 4.januar, denne gang på skøyter fra Losby; det gjelder å benytte isen når anledningen byr seg. Veldig mange på vassdraget denne lørdagen, men fra S Krokvann og til Kytetjern hadde ingen gått. Siste etappe ganske kronglete langs rødmerket skiløype, men noe frost hindret at vi ble våte på bena. En lite snødryss om natten hadde gjort isflaten hvit og fin, men ingen dyrespor var å se; her kan ellers både ulv og gaupe treffes. Det ble en fin rast i sola før retur samme vei, turen tok ca 4.5 t totalt med pause. Hilsen Torgeir Tok denne posten samtidig med nr. 48 Myrsetra, med bikkje og hengekøye. Fulgte rødstien opp fra Dæliseterfjorden, noe som ble en særdeles våt opplevelse. Fant en gammel kjerrevei nedenfor vannet som tok meg greit opp. Tenkte meg deretter til Tonekollen siden jeg aldri hadde vært der, og prøvde derfor å følge en sti nordover som kartet mitt påstod skulle være der. Stien var tydelig ved vannet, men mistet den ganske kjapt. Etter et helhjertet forsøk på å finne tilbake til stien gav jeg opp og bestemte meg for å gå til Tonekollen i luftlinje - en avgjørelse som viste seg å være særdeles krevende, men svært givende da jeg fikk flere flotte utkikkspunkter på veien opp. Fulgte så blåstien fra Mosjøen til Losby. Er det noen som kan si ca hvor langt det er å gå fra Røirivannskoia til denne posten? Om lag 4 km hver vei, jf mitt veivalg i innlegg over. Egil